Eljött a használt autók fénykora Magyarországon?

Novemberben 11 963 használt személyautót regisztráltak az országban a DataHouse adatai szerint, ami a tavaly novemberi szinthez képest 17,3 százalékos növekedést jelent.

Eközben új személygépkocsiból csupán 9 495 darabot helyeztek forgalomba az előző hónapban, ami az egy évvel korábbi 13 263-as értéktől több mint 28 százalékkal marad el.

Az autóipart is sújtó félvezetőhiány miatt az újautó-kereskedők képtelenek kielégíteni a koronavírus első hullámai után ismét megerősödő keresletet. A visszaeső termelés miatt jelentős várólisták alakultak ki, miközben a listaárak is megugrottak – magyarázza Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. – Ennek hatására az eredetileg új autó vásárlását tervezők komoly hányada a használtautó-piacon próbálja megtalálni új járművét.

Ez a jelenség világosan megmutatkozik a használtautó-import alakulásában is. Hónapok óta 12 ezer körüli vagy azt meghaladó mennyiségű importált személygépjárművet regisztrálnak Magyarországon. Eközben új autóból a nyár vége óta rendre csupán 9 500 körüli mennyiséget helyeznek forgalomba. A korábbi években ez a két mennyiség gyakorlatilag egy szinten mozgott.

Immár szinte biztos, hogy a félvezetőhiány legalább a jövő év közepéig kitart majd, így a következő fél évben (erőteljes szabályozói változások híján) a használtautó-import aktivitása tartósan magas szintre áll be. A használtautó-éhséget az sem csillapítja majd számottevően, hogy a megnövekedett kereslet ebben a szegmensben is alaposan megemelte az árakat: nem ritka, hogy ugyanolyan paraméterekkel rendelkező autó ma 20-25 százalékkal drágább, mint egy évvel korábban – tette hozzá a JóAutók.hu szakértője.

A JóAutók.hu adatbázisából is kitűnik, hogy az elmúlt év során megállt, sőt, visszafordult az autók korral járó értékvesztése. A 2017-es évjáratú Skoda Octaviákat tavaly novemberben, háromévesen átlagosan 4,5 millió forintért hirdették, ma egy évvel idősebben 5,2 millió forint (+16 százalék). Ugyanilyen évjáratú Ford Focusok 3,6 millióról átlagosan 3,9 millió forintra (+8 százalék) drágultak ez idő alatt. Olyan eset is előfordul ma a piacon, hogy az egyéves autót drágábban lehet eladni, mint amennyiért újonnan megvásárolták.

A használtautó-import mennyisége az év eddigi tizenegy hónapjában összesen 121 976 volt, ami az első hónapokban mért jelentős elmaradás ellenére mára már 1,3 százalékkal meghaladja a tavaly ilyenkor regisztrált értéket. Ugyanebben az időszakban az újautó-eladások száma 113 179 volt, ami 1,9 százalékkal elmarad az egy évvel korábbi 115 317-es szinttől. Mindez azért különösen figyelemre méltó, mert az újautó-piac első félévben mért teljesítménye még 16,4 százalékkal múlta felül az 2020 első félévében tapasztalt szintet.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo