Eljött a használt autók fénykora Magyarországon?

Novemberben 11 963 használt személyautót regisztráltak az országban a DataHouse adatai szerint, ami a tavaly novemberi szinthez képest 17,3 százalékos növekedést jelent.

Eközben új személygépkocsiból csupán 9 495 darabot helyeztek forgalomba az előző hónapban, ami az egy évvel korábbi 13 263-as értéktől több mint 28 százalékkal marad el.

Az autóipart is sújtó félvezetőhiány miatt az újautó-kereskedők képtelenek kielégíteni a koronavírus első hullámai után ismét megerősödő keresletet. A visszaeső termelés miatt jelentős várólisták alakultak ki, miközben a listaárak is megugrottak – magyarázza Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. – Ennek hatására az eredetileg új autó vásárlását tervezők komoly hányada a használtautó-piacon próbálja megtalálni új járművét.

Ez a jelenség világosan megmutatkozik a használtautó-import alakulásában is. Hónapok óta 12 ezer körüli vagy azt meghaladó mennyiségű importált személygépjárművet regisztrálnak Magyarországon. Eközben új autóból a nyár vége óta rendre csupán 9 500 körüli mennyiséget helyeznek forgalomba. A korábbi években ez a két mennyiség gyakorlatilag egy szinten mozgott.

Immár szinte biztos, hogy a félvezetőhiány legalább a jövő év közepéig kitart majd, így a következő fél évben (erőteljes szabályozói változások híján) a használtautó-import aktivitása tartósan magas szintre áll be. A használtautó-éhséget az sem csillapítja majd számottevően, hogy a megnövekedett kereslet ebben a szegmensben is alaposan megemelte az árakat: nem ritka, hogy ugyanolyan paraméterekkel rendelkező autó ma 20-25 százalékkal drágább, mint egy évvel korábban – tette hozzá a JóAutók.hu szakértője.

A JóAutók.hu adatbázisából is kitűnik, hogy az elmúlt év során megállt, sőt, visszafordult az autók korral járó értékvesztése. A 2017-es évjáratú Skoda Octaviákat tavaly novemberben, háromévesen átlagosan 4,5 millió forintért hirdették, ma egy évvel idősebben 5,2 millió forint (+16 százalék). Ugyanilyen évjáratú Ford Focusok 3,6 millióról átlagosan 3,9 millió forintra (+8 százalék) drágultak ez idő alatt. Olyan eset is előfordul ma a piacon, hogy az egyéves autót drágábban lehet eladni, mint amennyiért újonnan megvásárolták.

A használtautó-import mennyisége az év eddigi tizenegy hónapjában összesen 121 976 volt, ami az első hónapokban mért jelentős elmaradás ellenére mára már 1,3 százalékkal meghaladja a tavaly ilyenkor regisztrált értéket. Ugyanebben az időszakban az újautó-eladások száma 113 179 volt, ami 1,9 százalékkal elmarad az egy évvel korábbi 115 317-es szinttől. Mindez azért különösen figyelemre méltó, mert az újautó-piac első félévben mért teljesítménye még 16,4 százalékkal múlta felül az 2020 első félévében tapasztalt szintet.

Véleményvezér

Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo