Egyelőre zuhanórepülésben halad Európa

A gazdasági közérzetnek viszonylag jó lázmérője a fogyasztói közhangulat, így nem meglepő, hogy a magyarországi fogyasztói közhangulat további gyors romlásáról számolt be a Nielsen piackutató cég. A német autóipartól a román gazdaságig mindenki visszaeséssel számol.

A közhangulat pesszimistává válását mutatja, hogy a Nielsen fogyasztói bizalmi indexe a februári, rendkívül alacsony 45 pontról 37 pontra csökkent márciusban: a 0-200 pont közötti skálán mozgó mutató 2008 második félévében még 71 ponton állt, 2005 első felében pedig 90 ponton is járt.

A társaság márciusi felmérése szerint a magyarországi munkalehetőségeket a megkérdezettek 63 százaléka tartja rossznak, saját pénzügyi kilátásait a válaszadók 51 százaléka tartja kedvezőtlennek, a devizahitelek visszafizetése az érintettek 64 százalékának jelent komoly problémát.

A január-februári külkereskedelmi adat is magán hordozza a válság jeleit, hiszen a kivitel értéke euróban számolva 30 százalékkal, míg a behozatalé 31 százalékkal csökkent az idei első két hónapban az előző év azonos időszakához viszonyítva. Ugyanakkor a külkereskedelmi mérleg az első két hónapban az előzetes adatok szerint 85 millió eurós aktívumot mutatott, ami az egyenleg 17 millió eurós javulását jelenti a 2008. január-februári 68 millió eurós aktívumhoz viszonyítva.

Egész Európa megsínyli a válságot...

A világgazdaságból, pontosabban az Európai Unióból érkező gazdasági jelzések továbbra is a válságról tudósítanak. Törökország ipari termelése februárban 23,7 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól, jelentették a török statisztikai hivatalban szerdán. Januárban 21,3 százalékos volt az éves visszaesés.

A román ipar kibocsátása februárban 0,6 százalékkal kisebb volt a januárinál, és 12,0 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál, közölték a román statisztikai hivatalban, szezonális és naptári kiigazítással. Januárban 12,1 százalékos volt az éves visszaesés. Csehországban márciusban 7,7 százalékra nőtt az állástalanok aránya a februári 7,4 százalékról, közölték a cseh munkaügyi minisztériumban szerdán. Tavaly márciusban 5,6 százalékos volt a munkanélküliség.

...ahogy az autóipar is

Az autóipar egyik zászlóshajója, a német Daimler jelentős veszteséget hozott össze az első negyedévben. A Mercedeseket gyártó járműipari csoport a beszámolót e hónap végén adja közre. Megerősítették viszont, hogy a szükséges takarékosság miatt sem fogják vissza fontos kutatási és fejlesztési beruházásaikat. A Daimler vezetése e körben időről időre - legutóbb egy hónapja - megismétli azt is, hogy a Kecskemétre tervezett, 2011-től termelésbe álló Mercedes-üzem beruházását sem fenyegeti veszély.

A csoport szerdai közleménye szerint a bevétel egész évben bizonyára "jelentősen el fog maradni a tavalytól, és ez a csoport eredményeit továbbra is számottevően megterheli", habár az év során "az eredményhelyzet fokozatosan javulhat".  A Daimler becslése szerint "az autópiacok legkorábban ez év második feléig nem jutnak túl a visszaesés legrosszabbján".

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo