Okkal kérdezhető tehát, hogy Haris György új üzleti vállalkozása, a borkereskedés mennyiben jár más úton, mint a piacon már jó ideje jelen lévő vetélytárs cégek?
- Megpróbáljuk feltérképezni azokat az új és egyben ígéretes borászatokat, amelyeknek azonban nincs piaci megjelenésük - érvel az üzletember. - Elsősorban a gasztronómia számára szolgáltatunk, az a törekvésünk, hogy az igényes fogyasztók megismerhessék az élményt jelentő, ám még sosem kóstolt borokat.
A kommentárból kiderül az is, hogy a vendéglátóhelyek szinte kopírozzák egymás itallapjait, így a tíz-tizenkét ismert termelő szerepel valamennyi helyen. Ennyinél azért jócskán több a hazai minőségi kínálat is, csakhogy a borászatok zöme érdemben nincs jelen a piacon. Haris György azt elismeri, 10-15 komoly termelőre jellemző csak, hogy bármilyen mennyiséggel ki tudja szolgálni a vevőit, ugyanakkor akár száz fölötti azon pincészetek száma, amelyek 10-15 hektáron gazdálkodva készítenek kitűnő borokat, de elenyésző mennyiségeket. A gasztronómiának nagykereskedőként bort szállító Bor és más nevű cég tehát üzleti alapon ugyan, de ismeretterjesztést vállal.
Az osztrák, a német és a spanyol piacon is otthonosan mozgó Haris György a 10-15 hektáros gazdákkal a háta mögött bele mer vágni a világ meghódításába?
- Exportálni nem akarunk, viszont importálni, a gasztronómiát jó külföldi borokkal ellátni dolgunk lehet: csak nemzeti érzelmekre alapozva borral sem bölcs kereskedni - fogalmaz Haris György, aki éppen e napokban a bormarketing talán leglátványosabb attrakciójára készül.
Május 31-én nyílik és tart a hét végéig a sorrendben már harmadik Budai Gourmet, most már 50 borászat produktumaival, illetve pálinka-, pezsgő- sajtkínálattal. Az alapító és hellyel-közzel házigazda Haris György itt is azt képviseli, amit kereskedőcége üzletpolitikájában, helye van az igényes, kifinomult izlésű vásárlóközönség informálásának, a kínálat mind nagyobb palettája bemutatásának. Nem is tagadja az üzletember, hogy sem a belépés, sem a megismerhető termék nem számítanak olcsónak. Sőt.
De mi is a "drága kínálat" üzenete? - kérdeztük a szakembert.
- Azt tartjuk fontosnak, hogy megkóstolhassanak az érdeklődők amúgy valóban igen drága borokat - ízlelhető információk világában Haris György. - Tízezer forintokat egy-egy palackért akkor készek kifizetni az emberek, ha tudják, milyen ital, milyen íz, aroma van az üvegben. Különlegességeket, drágaságokat lehet megkóstolni tehát, úgy mint tavaly, amikor nem remélt számban érkeztek az érdeklődők.
Budai Gourmet a Millenáris parkban ugyan bemutat 800 forintért kapható bort is, de lesz - igaz, nem hazai - bor, amelyért elkérnek palackonként 80 ezer forintot. Az ismert hazai pincészetek mindegyike bemutatkozik ezúttal is, a legfiatalabb Bor és más cég mellett ott lesz tehát Szepsy István, a Malatinszky Kúria, a Csányi Pincészet, a Nyakas Pincészet, a Jekl Pincészet, a Demeter Pincészet, a Polgár Pincészet, a Törley Pezsgőpincészet, a Vylyan Pincészet, a Pfneiszl Pincészet, s találkozhat az érdeklődő a külföldi vetélytársak kínálatával, , francia, dél-afrikai, argentin borokat lehet majd kóstolni a négy nap alatt.