Amíg a beszállítói hitel kulcsszerepet játszik a B2B kereskedelemben, a magyar vállalatok továbbra is banki kölcsönökkel oldják meg a külső finanszírozást. A cégek 41 százaléka a kintlévőség saját kezelésére támaszkodik az ügyfélfizetési kockázatok kezelésében. – Ez azonban megterhelheti a belső erőforrásokat, különösen szoros likviditás esetén. Ezért az eladók egyre inkább vegyes stratégiát alkalmaznak, amely ötvözi a belső ellenőrzéseket a kiszervezett hitelkockázat-kezeléssel, pl. a kereskedelmi hitelbiztosítással. Ez azt tükrözi, hogy a vállalatok szélesebb körű pénzügyi ellenállóságra törekednek a bizonytalan kereskedelmi környezetben – mondta az Atradius országigazgatója.
Csődöket hoz a jövő?
A hitelbiztosító elemzése szerint a magyar cégek 52 százaléka a jelenleginél jóval több B2B ügyfélcsődtől tart a következő hónapokban. Ebben az energiavállalatok a legpesszimistábbak: az ágazatban a válaszadók 63 százaléka szerint több vevője megy majd csődbe, mint az elmúlt évben. Az élelmiszeripar és a szállítási ipar esetében ez az arány 47 százalék. Az aggodalmak erősödése a hitelezők félelmét fejezi ki a vevőik pénzügyi egészségével kapcsolatban, a már eleve kiszámíthatatlan gazdasági környezetben.
A legtöbb vállalkozás nem számít jelentős változásokra a kimenő számlák átlagos forgási sebességében, de egyre több cég kivár majd a beszállítói kifizetésekkel a likviditás megőrzése érdekében. A hitelbiztosító országigazgatója szerint várhatóan stabilak maradnak a készletszintek is, vagyis továbbra is lekötik a működő tőkét a lassan mozgó vagy stagnáló készletek. – Ezek a trendek összhangban állnak a visszafogott értékesítési várakozásokkal, ahol a legtöbb vállalkozás nyomott teljesítményre vagy csak mérsékelt növekedésre számít. A nyereségesség kilátásai még borongósabbak, a cégek jelentős része csökkenésre készül.