A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb adatai szerint 2025 augusztusában a kiskereskedelmi forgalom volumene 3,8 százalékkal meghaladta az előző év azonos hónapját, ezzel újra növekedési pályára állt a szektor. A Sophos szakértői szerint ez a pozitív trend a digitalizáció gyorsulásával együtt a kibertámadások számának emelkedését is eredményezheti. A megnövekedett online értékesítés, a mobilfizetések, a webes kasszarendszerek és a felhőalapú logisztikai megoldások mind új támadási felületet jelentenek a magyar kiskereskedelemben is.
A jelentés szerint a titkosítással végződő támadások aránya öt év óta a legalacsonyabb szintre, 48 százalékra csökkent, ugyanakkor nőtt az úgynevezett „csak zsarolási” incidensek száma – amikor a támadók nem titkosítják az adatokat, hanem kizárólag zsarolással próbálnak pénzt kicsikarni. Míg 2023-ban ez a típus csak 2 százalékot tett ki, 2025-re már 6 százalékra nőtt. A magyar vállalatok többsége igyekezett ellenállni a túlzó követeléseknek: 31 százalék fizetett annyit, amennyit eredetileg kértek, míg 57 százalék kevesebbet tudott kiharcolni. Ugyanakkor a helyreállítás átlagos költsége – a váltságdíj nélkül – 1,6 millió dollárra csökkent, ami 40 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban.
A Sophos a következő lépéseket javasolja a magyar és nemzetközi vállalatoknak:
- A gyökérokok megszüntetése: rendszeres sebezhetőség-kezelés, szoftverfrissítés és eszközmonitorozás.
- Minden végpont védelme: korszerű, zsarolóvírus-ellenes védelem szervereken és munkaállomásokon egyaránt.
- Felkészülés és gyakorlat: incidenskezelési terv kidolgozása, adatmentések rendszeres tesztelése.
- 24/7 megfigyelés: menedzselt észlelési és reagálási (MDR) szolgáltatások bevonása, ha a belső erőforrások korlátozottak.