Az építőiparban, de talán még az ingatlanfejlesztő szakmában sem különösebben ismert fogalmi kategória egy elkészült ház esetében a tesztelés, a kísérleti működtetés. A VAM Design Centert ezekkel az alkalmi bélyegekkel látta el Vincze Miklós ügyvezető igazgató, aki a Király utcai egykori borháznak mai tulajdonosa és átépíttetője. A hajdan garantáltan hordók ezreinek befogadására alkalmas pincerendszert kiállítóhellyé átformált, részben átriumos kialakítású, üvegezett padlózatú épületrészt, illetve a többszintes házat leginkább szóban bemutató cégvezető azInnostart Nemzeti Üzleti és Innovációs Központ rendezvényének befogadására is vállalkozott június 1-én: az üzleti angyal klub ezúttal művészeket, illetve prduktumaiknak piacot, befektetőt, avagy "csak" támogatót kereső alkotókat hozott össze az invesztálandó tőkét képviselőkkel.
A Király utcai 11 ezer négyzetméteres épület, amelyik még nem nyílt meg, de már minden helyisége betölteni kész a tulajdonos kitalálta funkciókat - tematikus és üzleti kiállításoknak bemutatótermeket, 27 műtermet, konferenciahelyiséget, stúdiókat, borkereskedést, könyvárat, katalógustárat alakítottak ki és projektfejlesztőknek, projektgeneráló cégeknek kínálnak helyiségeket - évi egymillió látogatót fogad majd, s vállalja, hogy a múzeumi szféra kiegészítő intézménye lesz. A június 1-én megtartott rendhagyó, azaz vállalkozni kész művészek javára szervezett üzleti angyal klub már megfelelt annak az igénynek, amelyet Vincze Miklós megfogalmazott: a VAM Design Center a szellemi termékek létrejöttének a világát mutatja be az érdeklődőknek. Ezúttal "célzott" érdeklődőknek, azaz a befektethető szabad pénzek képviselőinek, akik előtt - az Innostart kuratóriumi elnöke, Pakucs János szerint - a kreatív művészek abban az értelemben válnak vállalkozóvá is, hogy megnevezik produktumuk általuk feltételezett üzleti lehetőségeit, az invesztíciók várható hozamát.Dankó Péter - az akos'art ügyvezetője - végtelen lerakási lehetőséget ajánl a piacnak a formavédelmi oltalomban részesített csempéikhez, a burkoló anyag amerikai és kínai iparjogvédelmi bejegyzését már el is indították. A művészekből és üzletemberekből összeállt vállalkozás saját piacát ott látja, ahol évente 7 milliárd négyzetméternyi burkolat értékesíthető, azaz az egész világon, de legfőképp az USA-ban. A web-alapú megrendelési lehetőség, az online kereskedés lesz a "terepük", s már csak azt térképezik fel, hogy a bér-, vagy a komplett gyártás lesz-e a megoldás az igények kielégítésére, azaz a terveikben szereplő 1-5 millió négyzetméter forgalmazására. Ugyancsak befektetőt remél a Wasárnapi Művész Piac - WAMP - vállalkozó csapata, azaz művészek és közgazdászok ama társasága, amelyik itthon is, külföldön is trendszerű bemutatkozási, értékesítési lehetőséget kínálnak alkotóknak, s persze tájékozódási lehetőséget a regisztrált, naponta gyarapodó számú érdeklődő és vásárló közönségnek. A hazai vásár folyamatos tevékenységgé úgy is fejlődhet, hogy a heti alkalmak kiegészülnek évi nagy seregszemlékkel. Erős hazai brand lehet a WAMP, mely viszonylag gyorsan nemzetközivé is tehető - tette világossá a cég célját Matheidesz Réka, a Vasárnap Kft. ügyvezető igazgatója. A művészeknek egyebek között közösségi portált, a törzsközönségnek mind bőségesebb tájékozódási lehetőséget ajánló vállalkozás a nemzetközi szereplésbe, a kommunikációs rendszere erősítésébe akar gyors befektetést szervezni, az üzleti angyaloktól 35 millió forintot várnak, s 3 éves megtérülést kínálnak. Egy grafikus, Kulinyi István látványkönyvet tervezett és valósított is meg, az anamorphosis könyv voltaképpen már ismert alkotás néhány cég számára, hiszen például tavaly karácsonykor különleges üzleti partnereiket lepték meg ilyen ajándékkal. Ugyanakkor a sok évszázada ismert vizuális trükkökön is alapuló alkotások különleges, például turisztikai jellegű ajándéktárgyak is lehetnek. S bár Kulinyi István valódi üzleti nyelven nem tudta elmondani hallgatóságának, hogy mit is vár az üzletemberektől, voltak, akik megértették: míg a művész alkot, addig a befektető - tőkéstársi minőségében - megcsinálja az üzletet. Ez a kommunikáció-hiányos partnerkeresés a grafikusnak nagyon bejött, az Innostart ott, helyben kezdetben ingyenes marketing jellegű támogatást ígért meg az alkotónak.
A végzős Závodszky Dalma és Juhász Nóra divattervező páros önajánlása: az elegancia által engedélyezett rugalmassággal rendelkezünk! A vállalkozásukhoz tartozó, már védett márkanév - Arcana - három számmal is leírható: szükséges hozzá egy stúdió, 5 millió forint befektetéssel, a célközönségük a 45 életévet még be nem töltött hölgyeket jelenti, s a táskák, az öltözetek, melyek tetszetősen lengék, 60 ezer forint környéki áron kaphatók. Az ugyan nem derült ki az üzleti angyalok képviselőinek - de talán a két iparművész sem volt még egészen tisztában azzal, mi mennyi is a piacon - , hogy az ötmilliós tőkebevonás a stúdiójuk építését, avagy a fenntartását, a ruhák elkészítését végző személyzet költségeit, a vevők eléréséhez sem mellékes weboldalt és rendszeres kiállítást is képes-e fedezni. De arról sem informálódhattak a tőke képviselői, hogyan tudnak majd kiszállni a vállalkozásból, s milyen megtérülést remélhetnek.
A "legtisztább" forráskeresés az Operaház könyv alkotóihoz kötődött a június 1-ei üzleti angyal klub összejövetelen, dr. Dománszky Gabriella ugyanis egyszerűen szponzoráló vállalkozást keresett a különlegesen szép kivitelű, magyarul, angolul, franciául íródott műhöz.