A korszerű létesítmények építése – bár a fővárosban némiképp csökkentek a hasonló beruházások – tovább folytatódik; az előrejelzések szerint az elkövetkező 3-5 évben országosan újabb mintegy 270—300 ezer négyzetméternyi hasonló fejlesztés valósul meg.
A kilencvenes évek közepén beindult, ma is tartó kereskedelmiközpont-építések nyomán 2004 közepéig 49 bevásárlóközpont és 64 hipermarket épült az országban, összesen több mint 2,5 millió négyzetméter alapterülettel, melyből a bevásárlóközpontok 1,56 millió, a hipermarketek pedig 941 ezer négyzetmétert tesznek ki. A bevásárlóközpontok beruházási értéke elérte a 305 milliárd, a hipermarketeké pedig a 300 milliárd forintot.
Ha a bevásárlócentrumok kiskereskedelmi forgalomban való részesedési arányát nézzük, a sorban az Egyesült Államok vezet: itt megközelíti a 43 ezret a működő kereskedelmi óriásüzletek száma, s ezek több mint 50 százalékos kiskereskedelmi forgalmat realizálnak. Európa fejlett országai -- mind a bevásárlóközpontok számát, mind a forgalomban való részesedésüket tekintve – még messze elmaradnak ettől: Németországban például, ahol közel 20 új hasonló létesítmény beruházását tervezik a közeljövőben, jelenleg „csak” 285 bevásárlócentrum található, mintegy 10,5 millió négyzetméteren, a szomszédos Ausztriában pedig eddig több mint 100 nagyáruház működik, közel 1,3 millió négyzetméteres területen.
A jelenlegi létesítményterülettel Magyarországon jelenleg 100 lakosra 25 négyzetméter bevásárlócentrum-terület jut, míg a forgalmi arányok vonatkozásában az elmúlt év végére megközelítettük a 2001-es uniós – közte az olaszországi, holland és portugál – átlagot. Az uniós országokban e centrumok kiskereskedelmi-forgalomból való részesedése ugyanis 17-32 százalék között mozog, míg nálunk 1998-ban évi 8, 2000-ben 12, 2001-ben 15, tavaly pedig már 19 százalékot ért el, ami a szakemberek szerint tíz éven belül akár meg is duplázódhat.
A hazai több mint kétmilliónyi négyzetméteren közel 6300 üzletet bérelnek kiskereskedők: pontosabban a bevásárlókönpontokban 4760, a hipermarketekben pedig 1535 üzlet működik, amelyek egyre növekvő szeletét fedik le a hazai piacnak. Az adatokból kitűnik: a bevásárlóközpontokban a boltok számának tavalyi emelkedése elérte a 13, míg a hipermarketekben a 14%-ot. Az újonnan épült bevásárlóközpontok és hipermarketek kisboltjainak üzemeltetői az MBSZ-KSH kiadvány adatai szerint többnyire tőkeerősebb vállalkozások, mint az országos hálózatba tartozó egyedi üzleteket működtetők. Az előbbiek közül 2003 végén mindössze 13%-ot tett ki az egyéni vállalkozók aránya -- míg az országos üzlethálózatban ez eléri a 46%-ot --, ugyanakkor az üzemeltetésben jelentős súlyt képviselnek a Kft.-ék (66, illetve 55%), valamint 17 és 21%-ukkal a betéti társaságok. Érdekes jelensége a piacnak, hogy az említett két létesítménytípusban gyakoribb az üzlethelyiségek üzemeltetőinek kicserélődése, mint az önálló üzletek esetében. Tavaly például az országos üzlethálózatba tartozó boltok 13,8%-ánál, a bevásárlóközpontok-beliek 14, s a hipermarketekben működők 14,8%-ánál történt év közben üzemeltető-csere. Ez a két évvel ezelőttihez képest némi javulást mutat: míg a bevásárlóközpontokban 2002-ben minden 8.-ik (2003-ban minden 7.-ik), a hipermarketekben két éve minden 7.-ik, tavaly pedig már csak minden 6.-ik üzlet váltott üzemeltetőt. Ez a szakemberek szerint mindenképpen a kiskereskedelmi egységeket működtető hazai kisvállalkozások erősödését jelzi.
Idén is folytatódtak ugyan az újabb kereskedelmi beruházások, azonban a bevásárlóközpont-építések lendülete már két éve alábbhagyott Budapesten, s az elkövetkező években -- a hipermarketek, a műszaki és barkácsáruházak helyszínei -- egyre inkább a vidéki nagyvárosok lesznek. – állítják a szakemberek. (A Tesco például tervei szerint a 25–30 ezres lakosságú városokban nyit a jövőben üzleteket, melynek során Százhalombattán Kalocsán, Komlón és Kiskőrösön ad át 3000 négyzetméteres üzletházakat.) Jól jelzi ezt, hogy az elmúlt esztendőben nem épült új bevásárlóközpont a fővárosban. Idén az első fél év során ugyan átadásra került a Récsei Bevásárló és Szórakoztató Központ, de ez a létesítmény a korábbi plazákhoz képest kisebb léptékű fejlesztés. Némely fejlesztő társaság azonban továbbra is Pest megyében, ezen belül pedig a fővárost övező agglomerációban kíván maradni, így várhatóan továbbra is közép-magyarországi régió súlya lesz a meghatározó (az 2003. év végi adatok szerint az országos üzletállomány csaknem egyharmada, 28,5%-a ezen a területen található). Példa rá az M1–M7-es autópályák és az M0-s körgyűrű által határolt kereskedelmi területen megvalósult -- hazai viszonylatban még új típusú – két új fejlesztés: a Budapest Outlet Center (az első ütemben kb. 13 400 négyzetméter) és a GL Outlet (az első ütemben 16 500 négyzetméter) egyaránt októberre tervezte megnyitóját.
Bár a létesítményszámok és az új kereskedelmi területek alapján a szakemberek egy része telítődésről beszél a kereskedelmi létesítményekkel kapcsolatban -- a beruházó cégek fejlesztési terveiből ítélve -- az elkövetkező években tovább folytatódnak – főleg vidéken – a hasonló fejlesztések. Eredményeként az elkövetkező 3-4 évben várhatóan újabb 270-300 ezer négyzetméter új kereskedelmi terület fog megvalósulni, melyből 10–13 bevásárlóközpont, mintegy 20 pedig hipermarket formájában épül majd fel. Az új fejlesztések sajátja lesz a szakosodás, vagyis az elkészült nagyáruházak valamilyen speciális termékkínálattal jelennek meg. Ilyen speciális bevásárlóközpontok például a már most is létező bútor- és lakberendezési áruházak, vagy a most nyíló, ún. factory outlet centerek, és tervbe vett stripmallok. (A outlet jellegű kereskedelem lényege, hogy a márkakereskedők az előző szezonból visszamaradt árukészleteiket ezekben a létesítményekben kedvező (fél-) áron értékesítik, így nem kell a raktározásukról gondoskodni. Ugyanakkor az egy helyre koncentrált kínálat várhatóan növeli az értékesítés hatékonyságát. Az ún. stripmallok pedig a hipermarketek köré -- mintegy azok árukészletét, szolgáltatásait kiegészítve -- épülnek azzal a céllal, hogy a lehető legjobb áruházak, üzletek telepedjenek le ezeken a helyszíneken. A stripmall koncepciója egyébként általában L vagy U alakú elrendezésben, egymás mellett elhelyezkedő, földszintes üzleteket takar, amelyek a főépület mentén húzódó gyalogosútról közelíthetők meg.)
A konkrét bérleti díjakat nézve az MBSZ adatai alapján jelenleg a fővárosban a nagy területet (200 m2 felett) bérlőknek átlagosan havi 9-20 euró/m2 (2232-4960 Ft/m2), míg a kisbérlőknek (200 m2 alatt) 20-70 euró/hó/m2 (4960-17 360 Ft/hó/m2) átlagos bérleti díjjal kell kalkulálni, de természetesen egy-egy kiemelt létesítmény esetében akár 80-100 euró (19 840-248 000 Ft)/m2 is lehet a havi bérleti díj. Ehhez jön még kb. 3-8 euró (744-1984 Ft)/hó/m2 összegű közös költség, és a számos központban külön felszámított 1,5-2 euró (372-496 Ft)/hó/m2 öszegű reklámköltség. Jellemzője még a piacnak, hogy a tulajdonosok a bérleti szerződéseket a nagybérlőkkel általában 5-7-10 éves időtartamra, hosszabbítási opcióval kötik.
A bevásárlóközpontok bruttó területe 2003 végén (m2)
Budapest 1 110 534
Vidék 430 338
Összesen: 1540 872
Forrás: MBSZ.
A hipermarketek bruttó területe 2003 végén (m2)
Budapest 179 166
Vidék 738 200
Összesen: 917 366
Forrás: MBSZ.
Bevásárlóközpontok, hipermarketek: még tart az építkezés
A Duna Plaza 1996-os átadása óta, idén júniusig 49 bevásárlócentrum és 64 hipermarket épült az országban. Területük meghaladja a 2, 5 millió négyzetmétert, beruházási összértékük pedig a 600 milliárd forintot. – derül ki a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége (MBSZ) és a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) közös piacelemzéséből.
Véleményvezér

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

50 nap után válaszolt Lázár János a főpolgármesternek Mini-Dubaj ügyében
Szemétfronton már egyetértenek az illetékesek.