Belehúztak a családi vállalkozások

Évről évre egyre több hazai társas vállalkozás lépi át az egy milliárd forintos éves árbevételi határt, de közülük is kiemelkednek a családi vállalkozások. Mára már minden ötödik „milliárdos” vállalkozás tagjai vagy ügyvezetői között családi kapcsolat azonosítható.

A hazai cégbázis jelentős részét mikrovállalkozások alkotják, és bár ezen cégek nagy része nem a tőkeerősségéről és stabilitásáról híres, láthatóak azért pozitív példák a mikrovállalkozások körében is. A kis létszámú vállalkozásoknak sok különböző formája működik hazánkban, jelentős részük egy magánszemély köré épül, ilyen a mintegy 600 ezer egyéni vállalkozó és a közel 165 ezer olyan egyszemélyes „társaság”, ahol az egyszemélyes tulajdonos egyben az egyetlen cégjegyzésre jogosult is.

Arányaiban is növekszik a családi vállalkozások száma

Az egy személyhez kötődő vállalkozások száma dinamikusan emelkedett az elmúlt években. 5 év alatt az egyéni vállalkozók száma 70 százalékkal, míg az egyszemélyes cégek száma 26 százalékkal nőtt. Az erőteljes növekedés annak fényében különösen érdekes, hogy a társas vállalkozások száma 7 százalékkal csökkent. Tehát az egy személyhez kötődő vállalkozások aránya igen erőteljesen növekedett a cégbázisban.

Szeretjük a családban tudni az üzletet (Fotó: depositphotos)

Az egyszemélyes vállalkozások családi jellegű vállalkozásnak minősülnek azon társas vállalkozásokhoz hasonlóan, amelyek több személy köré épülnek ugyan, de a tagok között családi kapcsolat azonosítható. A családi társas vállalkozások pozitív értelemben kiemelkednek a gazdasági társaságok közül, az átlagokat nézve ezen vállalkozások jobb kockázati besorolásokkal és magasabb várható élettartammal rendelkeznek. Az átlagnál jobb kockázat ugyanakkor nem jelent automatikusan általánosan jobb eredményeket, a családi vállalkozások körében is szép számmal akadnak gyengébben teljesítő cégek. Jelenleg mintegy 153 ezer társas családi vállalkozás működik Magyarországon, azaz az egyéni vállalkozókkal és az egyszemélyes vállalkozásokkal együtt a családi vállalkozások száma meghaladja a 900 ezret.

Egyre több a családtag a milliárdos cégek menedzsmentjében

A családi vállalkozások ráadásul már egyre többször lépnek ki a mikrovállalat kategóriából, sőt már az 1 milliárd forint éves árbevételt elérő családi vállalkozások is szépen sokasodnak. Jelenleg 2181 családi vállalkozás árbevétele haladja meg ezt a limitet, és ezzel a „milliárdos” vállalkozások 20 százaléka családi vállalkozásnak is nevezhető. Ezeknek a vállalkozásoknak a döntő többsége tényleg családi jellegű, a befolyás döntő része a családtagok kezében van, nem csak elvétve keringenek a rokonok a családi vállalkozások tulajdonosi körében. Ezt talán legjobban az a tény mutatja, hogy a 2181 milliárdos családi vállalkozás 60 százaléka olyan, hogy kizárólagosan családtagokból áll a tulajdonosi és aláírói kör.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo