A legtöbb elemző a közelgő orosz-ukrán béketárgyalásokat emlegeti okként. Ez több oldalról is segíthet Európának. Egyrészt van egyfajta várakozás, hogy ha sikerül tető alá hozni az egyezményt, akkor az EU elállhat a 2028. január 1-étől érvényes teljeskörű szénhidrogén leválástól, ami Magyarország és Szlovákia számára is kedvező fejlemény lehet. Másrészt a potenciális békekötés lehetővé teszi az orosz eladóknak az LNG további eladását az európai piacokon. Ez utóbbi azért nagyon fontos, mert a becslések szerint háromszor annyi cseppfolyós földgáz szállítóhajóra lenne szüksége a Novatek nevű orosz cégnek, ha az LNG-t távolabbra kell szállítani a Arctic LNG terminálból, mint Európa. Ezt szinte biztosan nem tudja biztosítani az orosz vállalat a mostani szankciókkal sújtott időben.
Legközelebbi lejáratú TTF gázárak alakulása (EUR/MWh)
A másik fő ok az LNG szállítások. 2026-ban további amerikai LNG terminálok nyílnak meg, többi között a Cheniere Corpus Christiben lévő üzeme, vagy a Golden Pass LNG terminálja. A becslések szerint 10 százalékkal, napi 16,3 milliárd köblábbal nő az USA exportja jövőre 2025-höz képest. Mellettük a katari Északi-Mező és az ausztrál Pluto LNG projekt is a piacra lép 2026-ban, ami a teljes globális LNG kínálat 10,2 százalékos emelkedését jelenti, 475 millió tonnára a 2025-ös 431 millió tonnáról. Ez a bővülés lejjebb viszi az LNG árakat szerte a világban. Európa számára jó hír, hogy idén az ázsiai kereslet nem ugrott meg. A kínai LNG kereslet például 70 millió tonnára esett a tavalyi 77 millióról. A napokban jelent meg a novemberi LNG import adat az ázsiai országból, ez éves szinten 5,5 százalékos csökkenést mutatott.