Az önsajnálatnak vége, de a jövő még borús

Folyamatosan javulnak a magyar kis- és középvállalati szektor várakozásai, csökken a cégvezetők pesszimizmusa az elmúlt háromnegyedévben mért adatokhoz képest - derül ki az OTP KKV Konjunktúra Index 2012. második negyedévi eredményéből, amelyet a Policy Agenda készített. A KKV-k nagy része ugyanakkor még így sem vár a következő 6 hónapban jelentős változást, továbbra is elsősorban a kivárás jellemzi a cégeket.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

További javulást mutat az előző negyedévhez képest az OTP KKV Konjunktúra Index értéke, így már trendszerűen is látszik, hogy kis mértékben ugyan, de javulnak a KKV-k kilátásai. Bár optimizmusról továbbra sem beszélhetünk, az kétségtelen, hogy a tavaly év végét jellemző mély pesszimizmusról sikerült valamelyest elrugaszkodnia a KKV-szektornak. Ha ez a tendencia folytatódik, akkor a vállalkozások napi problémái helyett újra a fejlesztések, a beruházások kerülhetnek előtérbe és élesebbé válhat a piaci verseny.

Az OTP KKV Konjunktúra Index jelenlegi értéke 43,4 százalék, ami a javulás ellenére még messze elmarad az egy évvel ezelőtti szinttől.

Van, ahol már javul a helyzet

A mostani javulást elsősorban a magyar gazdaság, illetve a cégek saját helyzetének, likviditási kilátásnak megítélésben bekövetkezett javulással függ össze. A versenytársakkal kapcsolatos várakozások, az értékesítési helyzet, a készletállomány, és a beszállítói tevékenység tekintetében nem tapasztalható érdemi elmozdulás.

Kivárás jellemzi a vállalkozásokat
A KKV-k többsége a gazdasági nehézségek miatt inkább kivár. Csonka Tibor, az OTP Bank Mikro- és Kisvállalati Igazgatóságának vezetője szerinte ezt támasztja alá az is, hogy az OTP Banknál is elsősorban a rövidtávú, inkább csak az átmeneti likviditási problémákat áthidaló hiteleket keresik a vállalkozások.

Egyértelműen csökkent azok száma, akik gazdasági visszaeséssel számolnak a következő fél évben. 2011. decemberi felmérésnél még a válaszadók 69 százalékának volt negatív várakozása, most 56 százalékra esett vissza ez az érték. A mostani mérés szerint a kkv-szektor vállalatvezetőinek 31 százaléka a magyar gazdaság stagnálására számít az elkövetkező félévben, 13 százalékuk pedig javulására.

Hasonlóan a korábbi kutatások eredményéhez, most is valamivel jobbnak látják saját vállalkozásuk kilátásait a megkérdezett vállalatvezetők, mint az országét. 44 százalékuk számít visszaesésre, amely lényegesen jobb érték, mint a decemberi 56 százalék, vagy az előző negyedévi 47 százalék. A jelenlegi helyzet változatlanságára 34 százalékuk számít, míg pozitív változásra összesen 22 százalékuk.

A megkérdezett vállalkozók 30 százaléka tervez beruházást a következő fél évben, ami magasabb, mint a fél évvel ezelőtti 27 százalékos arány, de enyhe visszaesést mutat az előző negyedévi eredményhez képest (33%). A következő fél évben a cégek 25 százaléka tervez hitelt felvenni.

Kutatási módszertan

A kis- és közép vállalatok körében végzett konjunktúra felmérésünket reprezentatív mintán, 700 cég vezetőjének válaszai alapján készítettük. A megkérdezés 2012. június 12-25. között zajlott on-line vállalati panelen keresztül. Az OTP KKV Konjunktúra Index képzésének módja a business survey index-számításon alapul.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo