A javaslat benyújtásáról a Bizottság alelnöke, Maroš Šefčovič számolt be. Hangsúlyozta továbbá, hogy a döntés az európai ipari érdekek védelméből született, elutasítva azt az elképzelést, miszerint a változtatás a briteknek szóló szívesség lenne. A tervezett hároméves késleltetést a brit és az európai autóipar is sürgeti, mivel a Brexit utáni kereskedelmi megállapodás értelmében 2024. január 1-jétől 10 százalékos vámok lépnének életbe az angol csatornán keresztüli kereskedelem során az elektromos járművek esetében. Habár a Szabadkereskedelmi és Együttműködési Megállapodás vámmentes kereskedelmet ír elő az Egyesült Királyság és az EU között, a vámmentesség kizárólag az ezen országokban előállított árukra vonatkozik.
Az elektromos járművek származási szabályai azt jelentik, hogy a változtatás nélkül a kínai gyártmányú akkumulátorral szerelt elektromos járműveket vámok terhelték volna. A hároméves haladék lehetőséget ad az EU és az Egyesült Királyság akkumulátoriparának termelésfokozására, továbbá az európai autóipar versenyképességének megőrzésére a világpiacon. Az elektromos járművek akkumulátorainak globális piacát jelenleg a kínai gyártmányú termékek uralják, a lítium-ion akkumulátorok előállításának mintegy 70 százalékátért felel az ázsiai ország. A Bizottság azzal is tervez, hogy bevezet egy „zárolási mechanizmust”, amely megakadályozza a Szabadkereskedelmi és Együttműködési Megállapodást érintő további késleltetések bevezetését 2032 előtt.