Aki nem lép egyszerre, az Románia

A visegrádiak egy bolyban, Szlovénia pozíciója romlott, Szlovákia stagnál - érvel a GKI, miközben az üzleti környezeti indexe felfelé tart.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Aki nem lép egyszerre, az Szlovákia - írhattuk ez év februárja végén akkori cikkünk címében, mivel beszámoltunk a GKI Gazdaságkutató ZRt.-nek - a Microsoft támogatásával készült - üzleti környezeti indexéről. Vértes András GKI-elnök februárban arra a következtetésre jutott, hogy 2000 óta a magyar, a cseh, a lengyel, a szlovák és a szlovén a szubjektív, illetve objektív elemeket egyaránt tartalmazó versenyképességi számítás mindenképpen Szlovákia kiemelkedő teljesítményére hívja fel a figyelmet. És - tette hozzá akkor - ugyanakkor semmivel sem marad el Magyarország a többi állam ebbéli adataival összemérve.

A június 7-én tartott, ugyancsak a versenyképességi indexet bemutató GKI-tájékoztatón Vértes András ugyanannak a Szlovákiának a negyedik negyedéves termelékenységi mutatóját elemezve akár azt is mondhatta volna, hogy aki most már egyszerre lép (velünk is), az a mi északi szomszédunk. A közkeletű információkkal szemben Szlovákia nem annyira elhúz, hanem betagolódik a többi visegrádi ország alkotta sorba, Szlovénia pedig mintha euró-övezeti csatlakozási veszteséget láttatna. Vértes András azt azonban fontosnak tartotta leszögezni, hogy a versenyképességet reálisan nem negyedéves adatsorok alapján, hanem 3-5 éves távon lehet értékelni.

A makrogazdasági teljesítmény, a munkatermelékenység, a relatív költség-versenyképesség a versenyképességi indexet alkotó három adattömeg. Most már Ausztriát és Romániát is ezen információk alapján vizsgálja a gazdaságkutató. A június 7-én közzétett értékelés szerint a hét ország közül négynek, köztük Magyarországnak és Ausztriának is jelentősen nőtt a versenyképességi indexe, de az leggyorsabban Csehországban és Lengyelországban emelkedett a vizsgált időszakban, 2006 negyedik negyedévében. S amire külön is utalt Vértes András: az index Romániában és Szlovákiában stagnált, Szlovéniában pedig romlott. A makrogazdasági teljesítmény Romániában kiugróan, Csehországban, Lengyelországban, Magyarországon és Szlovéniában dinamikusan, míg Ausztriában szerényen javult.

A GKI rendszeresen elemzi az üzleti környezetet, s az így kialakított indexet is publikálja.  Ez az index a környezet hatásának négy legfontosabb elemét - a gazdasági környezet bizonytalanságát, az állami szabályozás kiszámíthatóságát, a gazdálkodásba bevont tőke árát, az üzleti infrastruktúra fejlettségét - összegzi. Mivel itt csak hazai adatok alapján végzett számítások láttatják az időben bekövetkező változásokat, a legutóbbi negyedévet is mérni tudták.  A GKI az első negyedévi üzleti környezeti indexről azt tehette közzé ezúttal, hogy határozottan javultak a kimutatott értékek. A számok eseményekben kifejezve: a tavalyi választások után a romló tendencia roppant alacsony indexet produkált, a harmadik és a negyedig negyedévben inkább az ingadozás volt megfigyelhető, míg január óta fokozatos javulással lehet számolni. A 100-as fokozatú skálán már meghaladta az index a 60-at, noha volt az a tavalyi választások után 29 is.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo