Adófizetés nélkül

Hosszú távú befektetési számla kimunkálásával, majd pedig bevezetésével ösztönözne megtakarításra a börze és két szövetség, lehetővé téve, hogy ne keletkezzék adófizetési kötelezettség.

Kártékonyan logikus lépése a kormányzatnak, hogy az új adórendszer révén bevonja a tő­kejö­ve­del­me­­ket a közteherviselési rendszerbe. Az adóztatás természetesen a fiskális sta­bilizációs célokat szem előtt tartva érthető és elfogadható. Ugyanakkor, ha az állam ko­mo­lyan gondolja az öngondoskodás támogatását, akkor a megszorító intézkedések mellett is biz­to­sítania kell a hosszú távú megtakarítások ösztönzését. A tőzsdei árfolyamnyereség-adó, illetve a kamatadó bevezetése új, kedvezőtlen fel­tétel­rend­szer elé állította a hazai lakosságot. A lakossági megtakarítások ösztönzésére, a hosszú távú befektetői szemlélet erősítésére azonban a makrogazdasági stabilizáció köze­pet­te is nagy hangsúlyt kell fektetni. A Budapesti Értéktőzsde Zrt. a Befektetési Szolgál­ta­tók Szövetségével és a Befektetési Alapkezelők és Vagyonkezelők Magyaror­szá­gi Szövetségével közösen egy olyan átfogó javaslatot dolgozott ki, mellyel tá­mo­gathatóvá válik a hosszú távú befektetés-ösztönzés, az egyéni öngondoskodás előse­gí­tése. Ez a konstrukció a hosszú távú befektetési számla, melynek segítségével a tar­tós, legalább három éves megtakarításokon elért tőkejövedelem adómentessé tehető.

Az elmúlt években a Magyarországon lejátszódó gazdasági folyamatok nagymértékben meg­ha­tá­rozták az emberek takarékossági, öngondoskodási szemléletét és a befektetési kultúráját. E hatások eredményeképpen ismét egyre hangsúlyosabb az egyéni szociális biztonság megte­rem­tése, az állami gondosodás mellett az öngondoskodás szemléletének és a lakosság hosszú tá­­vú befektetési hajlandóságának erősítése. Az árfolyamnyereség-adó és a kamatadó bevezetése egyértelműen hátrányosan érinti az egyéb­ként sem megfelelő mértékű lakossági megtakarítási hajlandóságot, negatívan hatva a gaz­daság tőkeellátottságára. A megfelelő mértékű hazai tőkefelhalmozás ugyanakkor nélkü­löz­hetetlen lenne a gazdaság fenntartható növekedéséhez és stabilitásához. Éppen ezért a hosszú távú megtakarítások ösztönzésére a fejlett piacgazdaságok is komoly figyelmet for­dí­ta­nak. A javaslat szerint a hosszú távú befektetési számlán elhelyezett befizetések legalább 3 évi be­fek­tetése esetén az elért kamatbevételek és árfolyamnyereség után a befektetőnek nem ke­let­­kezne adófizetési kötelezettsége. Természetesen a jövedelmek három évnél korábbi kivé­te­le­kor a befektető nem mentesülne az adófizetési kötelezettség alól.

A hosszú távú befektetési számlát használó befektető nem a konkrét értékpapírok meg­tar­tá­sa alapján mentesülhet az adófizetés alól, hanem a befektetni kívánt befizetett összegek idő­pont­­jától függően. A koncepció szerint a befektető a befizetett összegből vásárolt érték­pa­pí­rok utáni nyereséget legkorábban a befizetés utáni adóévet követő 3. adóévtől veheti fel vagy utal­hatja át számlájáról adómentesen. Úgy, hogy a hosszú távú befektetési számlán csak EU és OECD tagállamokban kibo­csá­tott értékpapírok tarthatók. (Befektetési jegyek, hitelviszonyt megtestesítő ér­ték­papírok, tőzsdei részvények és származtatott termékek.) A számla lényege, hogy amennyiben a befektető a befizetés adóévét követő 3. adó­év végéig megtartja a számlára befizetett tőkén keletkezett jövedelmét, úgy az men­tesül az adó alól. Ha a számlatulajdonos a befektetéseken keletkezett nye­reségét ki szeretné venni a három éves időperióduson belül, a kivét egyéb jöve­delemnek minősül, mely után az szja szerint adózik. Ezt az adót nem a szol­gál­tató, hanem a befektető vallja be és fizeti meg a szolgáltató igazolása alap­ján.

A számla zárt rendszert alkot, hiszen a kedvezményt csak az árfolyamnyereség- és kamatadóra nyújtja, az egyének egyéb adó­fize­té­si kötelezettségét nem érinti. A javaslat egyértelmű előnyét a konstrukció egyszerűsége és áttekinthetősége jelenti. A hosszú távú befektetési számla oly módon nyújt lehetőséget a hosszú távú megtakarítások ösz­tönzésére, hogy eközben a legcsekélyebb mértékben sem veszélyezteti a belső egyen­súly­te­remtés gazdaságpolitikai célkitűzéseit. A koncepciót kidolgozó három szervezet, a Bu­da­pes­ti Értéktőzsde Zrt., a Befektetési Szolgál­ta­tók Szövetsége és a Befektetési Alap­ke­ze­lők és Vagyonkezelők Magyaror­szá­gi Szövetsége vállalja, hogy a koncepció meg­valósításához szükséges jogszabály-módosítások előkészítésében aktívan közreműködik, se­gítve a hosszú távú befektetési számla mihamarabbi bevezetését.

Véleményvezér

Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda

Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda 

Pokorni Zoltán annak idején kéz levágást ígért azoknak, akik lopnak.
Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással

Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással 

Orosz-magyar közös titkosszolgálati akció?
A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.
Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo