A szomszéd kertje...

Az unió eddigi éltanulóit sem kímélte a válság, közülük is több országban siralmasak a költségvetési mutatók. Szinte mindegyik tagállam jelentősen túllépte a GDP három százalékában előirányzott hiányszintet, sőt akár „megduplázta", és van, ahol az állam GDP-arányos adósságmutatói is az egekbe szöktek, szemben a stabilitási paktumban rögzített hatvan százalékkal.

A csúcsév 2007 volt az Európai Unió tagállamai esetében, legalábbis, ami a költségvetéseket illeti: Az elmúlt harminc év legsikeresebb éve volt 2007, köszönhetően a megelőző tíz év pénzügypolitikájának - fogalmazott Amelia Torres, az Európai Unió Gazdasági és Pénzügyi Főigazgatóságának szóvivője. Nem egy uniós ország büszkélkedhetett nulla százalék körüli államháztartási hiánnyal, és a huszonhetek átlaga is mindössze a GDP 0,8 százalékáig „szökött" fel. A válság azonban erodálta az elért eredményeket: 2008 végére a huszonhetek deficitje 2,3 százalékra nőtt, 2009-ben pedig ennek háromszorosa is lehet az államháztartás hiánya. Idén a helyzet valószínűleg tovább romlik, 7,5 százalékos átlagot várnak az unió szakértői a múlt év novemberében kiadott őszi előrejelzés szerint. A rendkívül magas államháztartási deficit mellé pedig kiugró államadósságok társulnak.

Túlköltekeztek az államok

Az unió és az eurózóna országaiban is nőttek az állami kiadások 2007 és 2008 között, miközben a kormányzati bevételek aránya csökkent. A központi költségvetés GDP-arányos deficitjének a mutatója 2008-ban csupán négy tagállamban javult, a többi 23 országban nőtt a hiány. A legrosszabb eredményt Görögország és Írország produkálta (-7,7, illetve -7,2 százalék), de Romániában és az Egyesült Királyságban is meghaladta a hiány az 5 százalékot, s Franciaország, Spanyolország, Lettország és Málta is átlépte a stabilitási és növekedési paktumban lefektetett 3 százalékos szintet.

"erős, semmiképpen sem enyhülő pénzügyi szigorra van szükség" - fotó: Fényes Gábor

Tavaly a válság tovább rontotta a költségvetések helyzetét. A bizottság szerint 2010-ben a német deficit 5 százalék, jövőre 4,6 százalék lesz, és Franciaországban 8,2, illetve 7,7 százalékos hiány várható. Spanyolországban az idei 10,1 százalék mérséklődhet 9,3 százalékra, Olaszországban pedig 5,3 százalékra várják a jövő évi államháztartási hiányt. Írország mutatói sem biztatóak: a Fitch Ratings novemberben dinamikus GDP-esést, 2009-re 12,5 százalékos, és 2010-re még mindig 12 százalékos államháztartási hiányt jósolt. Nagy-Britannia GDP-arányos költségvetési deficitje a 2009-es pénzügyi évben 12,4 százalékra szökhet, ami példa nélküli a modern brit gazdaságtörténetben.

Uniós becslések szerint a görög deficit még rosszabb, 2009-ben GDP-arányosan akár 13 százalék is lehet, ami jóval meghaladja az előre jelzett értéket. George Papaconstantinou, a tavaly októberben beiktatott görög kormány pénzügyminisztere ugyan „csak" 12,5 százalékot említett, de ez is lényegesen több, mint a korábbi kormány által közzétett adat. Bár az új szocialista kabinet előzetes költségvetési célszámai szerint 2010-ben a hiány 10 százalék alá süllyed, az unió őszi előrejelzésében továbbra is 12 százalék feletti szintet prognosztizált.

Az adósság szárnyal

A gazdasági és monetáris unió zavartalan működésének alapját jelentő másik kritérium betartásában sem jobb a helyzet. Az eurozóna országai számára a GDP 60 százalékában meghatározott államadósság ugyanis már a nosztalgiával emlegetett 2007-es évben sem teljesült, ekkor az övezet tizenhat országának átlaga elérte a 66 százalékot. Rá egy évre, 2008-ban pedig az unió egészében kilenc állam lépte át a határt: Olaszországban 105,8, Görögországban 99,2, Belgiumban 89,8, Magyarországon 72,9, Franciaországban 67,4, Portugáliában 66,3, Németországban 65,9, Máltán 63,8, Ausztriában pedig 62,6 százalék volt a GDP-arányos adósság.

A tengerentúlon sem jobb
Az USA 2009-es költségvetési hiánya is jelentősen meghaladta a korábbi évek szintjét: 1400 milliárd dollár volt, ami a második világháború óta a legmagasabb, bár kevesebb, mint amit a Fehér Ház korábban prognosztizált. 2008-ban ugyan csak 455 milliárd dollárra rúgott a deficit, a 787 milliárd dolláros gazdasági mentőcsomag érezteti hatását. Többek között ennek, valamint a bevételek vissza-esésének köszönhető, hogy a tavalyi hiány elérte a GDP 10 százalékát, miközben korábban ez csak a 3,2 százalékát tette ki. Ugyanakkor Barack Obama is az unió bűvös 3 százalékos költségvetési hiányát tartja üdvözítőnek, ezt tűzte ki célul 2013-ra. A krízis leküzdése miatt várható további kiadásbővülés, valamint a gazdaság élénkítése érdekében megteendő adócsökkentési lépések azonban még messze nem ebbe az irányba terelik az idei költségvetést. A munkanélküliségi mutató például 2009 nyarán már 9,5 százalék volt, így a kormányzatnak a munkanélküli-segélyekre is többet kell fordítania, mint ezelőtt bármikor. Az államadósság is nő, és ennek hatásaként az infláció emelkedésére is számítani lehet. Az amerikai kongresszus költségvetési hivatala szerint a jelenlegi trendek alapján az Egyesült Államok szövetségi közadóssága 2019-re meghaladhatja a GDP 82 százalékát, és ez akár csőddel is fenyegethet. A folyamatokat különösen Kína figyeli aggódva, hiszen jelenleg ő finanszírozza az amerikai államadósság jelentős részét. S ha a költségvetési deficit és a jegybank szerepét betöltő Fed lépéseinek hatására nőne az infláció, az amerikai kincstárjegyekben fekvő kínai befektetések veszítenének értékükből. A nemzetközi hitelminősítő intézetek azonban még nem rontották le az USA besorolását. Persze kérdés az is, hogy a feltörekvő Kína meddig lesz képes ilyen mennyiségű tőkét kivonni a saját gazdaságából, hiszen a válság az ázsiai ország növekedésének korábbi dinamikájából is visszavett. És azt sem lehet ma még egyértelműen tudni, hogy az Obama-mentőcsomag beváltja-e, vagy sem a hozzá fűzött reményeket. A szkeptikusok száma azonban egyre nő.

A mostani prognózisok sem kecsegtetnek semmi jóval. Az Európai Bizottság az őszi előrejelzésében a bankok és a helyi gazdaságok megmentése érdekében felvett kölcsönöknek köszönhetően az uniós közpénzügyek rohamos romlásának veszélyére figyelmeztette a tagállamokat. Pedig a november 3-án kiadott hat hónapos gazdasági előrejelzés még kevésbé volt borúlátó, az euroövezet országainak átlagos adósságát 2010-re és 2011-re 84, illetve 88,2 százalékra becsülte, ám alig egy hétre rá már félreverték a vészharangot a pénzügyminiszterek tanácskozásán, és a Financial Times által idézett irat vészjóslóbb számokról szólt. A brit pénzügyi napilap egy belső uniós bizottsági elemzésre hivatkozva azt írta, hogy a 27 tagállam GDP-arányos államadóssága már 2014-re elérheti a 100 százalékot, sőt tovább nőhet akkor is, ha a gazdaságok visszaállnak a válságot megelőző növekedési pályára.

Nagy-Britannia ezen a téren is gondokkal küzd: szakértők úgy vélik, a jelenlegi költségvetési folyamatok mellett a nettó államadósság már középtávon megközelítheti a GDP 100 százalékát. A bruttó ír államadósságot is 110 százalék fölé várják idén, miközben 2007 végén még épphogy elérte a 25 százalékot. Az eurozóna legeladósodottabb állama pedig Görögország. Bizottsági előrejelzések szerint 2009-ben 124,9 százalék, 2010-ben pedig 135 százalék körül lesz az ország GDP-hez viszonyított adóssága, amilyen mértékű eladósodottságra nem volt még példa az euró 1999-es bevezetése óta.

A kritériumok maradnak

A fokozódó aggodalmak ellenére az unió országainak kormányfői egyetértettek abban, hogy a lassan induló európai fellendülés sérülékenysége miatt tanácsos lenne, ha a fiskális konszolidáció irányába teendő erőfeszítéseket 2011-ig kitolnák - olvasható a Financial Times hasábjain. A meglódult deficitek gyors korrigálása esetleg recessziót idézne elő, fékezné az épphogy elindult fellendülést. Az unió a gyors konszolidáció helyett - normál körülmények között a kilengések rendezésére egy év állna rendelkezésre - hosszabb távon működő helyreállítást vár el a tagállamoktól. Az óvatosság hátterében ott áll az is, hogy az országoknak meg kell találniuk azt a gazdaság- és monetárispolitika-egyveleget, amely nem csupán a recesszió, hanem az infláció meglódulása ellen is képes hatni.

A bizottság öt tagállamot - Görögország, Írország, Lettország, Spanyolország és Nagy-Britannia - sorolt a különösen veszélyeztetettek közé, miután ezekben az országokban az állami költségvetéseket túlfeszítheti a nyugdíj- és az egészségügyi kiadások megugrása, valamint a pénzügyi krízis révén előállt magas deficitráta. A javaslat alapján Németország, Franciaország, Spanyolország, Ausztria, Hollandia, a Cseh Köztársaság, Szlovákia, Szlovénia és Portugália 2013-ig kap haladékot az államháztartási hiány csökkentésére. Olaszországnak és Belgiumnak 2012-ig, Írországnak 2014-ig, az Egyesült Királyságnak pedig a 2014-2015-ös pénzügyi évig van lehetősége arra, hogy a GDP-arányos deficit elérje a 3 százalékot.

Az eurót 2001-ben bevezető Görögországot viszont azonnali lépésekre szólította fel az unió, miután a bizottság és az Európai Központi Bank szakértői is úgy vélték, hogy a közös valuta bevezetése óta a hiányt mindössze egyszer a 3 százalékos küszöb alá szorító ország eddig nem hozott megfelelő intézkedéseket a lefaragás érdekében. Ráadásul itt a legvészesebbek közé tartozik a korhoz kötődő kiadások bővülésének mértéke, miközben az ország magas adósságrátája megkérdőjelezi a fenntarthatóságot.

- Jóllehet ma az eurozóna országai sem teljesítik a csatlakozóktól elvárt pénzügyi mutatókat, a maastrichti kritériumok biztosan nem változnak, sőt! - mondta el a Piac & Profit kérdésére Amelia Torres. - Ebben a helyzetben erős, semmiképpen sem enyhülő pénzügyi szigorra van szükség. A kritériumrendszer nem pusztán formai kérdés, amelyet a monetáris unióba való belépéshez kell teljesíteni, hanem a közös valuta működőképességének záloga. Ha nem a helyes politikát alkalmazzuk, az unió egészének versenyképessége látja kárát. Éppen ezért sem a szerződés, sem a kritériumrendszer fellazítása nem elképzelhető.

Véleményvezér

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.
Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket

Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket 

A cseh miniszterelnöki szék várományosa váratlanul kemény oroszellenes gondolattal állt elő.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo