A szerethető "adó"

Már hatályos, május végétől pedig "működik" az a törvény, amelyik a bor utáni járulékfizetést szabályozza. Évente kétszer kell csak leróni ezt a pénzt, mégpedig akkor, amikor a vállalkozók már rendelkeznek bevétellel. Két további szabály is része a megújított törvénynek: a befolyó pénz 40 százaléka a minőség-ellenőrzésre, 60 százaléka a marketingre költendő.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A borászat vállalkozásai jól fogadták, hogy a literenkénti 8 forint jövedéki adót nem havonta kell befizetni, hanem járulékként, évi két alkalommal, akkor, amikor a vállalkozásoknak már nem okoz pénzügyi feszültséget. De ennél is fontosabb, hogy ez az elvonás most már nem olyan, amelyik bemegy a nagy közös kalapba. Kiss Lászlóval, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa elnökével a gazdálkodókat közvetlenebbül érintő újszerű megoldásokról, Andrássy Krisztinával, a Magyar Bormarketing Konzorcium megszervezőjével pedig a nemzetközi marketing lehetőségeiről beszélgettünk.

Fehéredő borászat

A pénzzel a szakma két evidens célját, a minőség-ellenőrzést és a marketinget lehet finanszírozni, Kiss László ezért is tolmácsolhatja a gazdaságok egyöntetű elégedettségét.

A Hegyközségek Nemzeti Tanácsának elnöke a részletekről is képet festett. A piacok és a cégek ellenőrzésétől azt reméli a szakma, hogy a borászatban működő szürke szférát végre tovább lehet fehéríteni, a számla nélküli forgalmat maximálisan vissza lehet szorítani, a nem megfelelő minőségű termékeket - és előállítóikat - pedig el lehet távolítani a kereskedelemből.

A minőség javítását, az ellenőrzést az segítheti igazán hatékonyan, ha a sokáig eléggé mostoha sorsú szakemberképzés visszakapja régi rangját és lehetőségeit. Ezt Kiss László meg is erősíti, a budafoki Soós István szakképzőben és a Corvinus Egyetemen folyó képzés maholnap ad elég hozzáértőt a borászatoknak. Az elnök utal rá, hogy az ellenőrzés minőségét is javíthatja, ha sikerül a budafoki szakképzőt az egyetem gyakorlóiskolájává szervezni.

A törvény "átutalta" pénzzel javulhat a bor marketingje is. #page#A Hegyközségek Nemzeti Tanácsának elnöke szerint a befolyó 800-900 millió forintot országos és regionális célokra költheti majd el egy kht. Most már végre valós pénzzel rendelkezhet a közhasznú társaság. Az azonban nem mindegy, hogy mire is költik a megkapott járulékot, arra-e, amire Kiss László is ajánlja, országos és regionális célokra, vagy arra, amire sokan - és vélhetően tévesen - gondolják, külföldi marketingre. (Európában sem könnyebb a helyzet...)

Bor- és piacválogatás

A Magyar Bormarketing Konzorciumnak - a Pannon Bormíves Céh, a Magyar Független Szőlő- és Bortermelők Országos Szövetsége (Vindependent), valamint a Tokaj Reneszánsz - Tokaji Nagyborok Egyesülete együttműködése érdekében létrehozott szerveződésnek - is az a koncepciója, hogy külföldre az adott ország legmagasabb minőségű borát érdemes és szabad "marketingelni". Az országok szerte Európában felhasználják a bort is országimázsuk alakítására. Amire pénzt érdemes fordítani tehát, az mindenképpen az ország legmagasabb kategóriájú bora. Andrássy Krisztina ugyanakkor leszögezi, hogy ez nem lehet állami feladat, s nem lehet kizárólag állami pénzből megvalósuló marketing.

Külön kell választani tehát, hogy milyen borokkal foglalkozunk itthon, s milyennel külföldön, ez utóbbi esetében a piacokat ugyancsak nagyon gondosan kell megválogatni. De ez már biztosan nem az állam feladata. Sokkal inkább a borászoké. Andrássy Krisztina szerint nem árt figyelmeztetni: látszólag mindenki ért, pláne itthon, a hazai bormarketinghez, mindenki bele akar kotnyeleskedni, s mindeközben mindenki locsolja a borászok borát...

A közösségi marketing bizonyul az elkövetkező időszak lényegi kérdésének. A Tokaj Reneszánsz esetében ez igen jól tetten érhető már, mivel azt képviselik, hogy érdemes borrégióként marketinget szervezni, végezni. A brandépítés fontosságát nem tagadva, a régiószintű és nemzeti megjelenésben tudják csak elképzelni, hogy a piacnak elegendő információt szolgáltassanak, s a pénzt hatékonyan befektessék a marketingbe.

Azaz az egyes pincészetek az itthoni brandépítésben már eredményre jutottak, de a továbblépés ennél többet követel külföldön. Andrássy Krisztina ennek a többnek az eszközét látja a konzorciumban, a hasonló jellegű szerveződésekben, a borászatunk jövőjét jelentő közösségi marketingben.

Teljes cikk a Piac és Profit Magazin júniusi számában.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo