1. A Monetáris Tanács 2001. július 23-i ülésén áttekintette a gazdaság helyzetéről, a növekedés és az infláció várható alakulásáról készített jelentést. Az elemzés megvitatása után a Monetáris Tanács úgy foglalt állást, hogy jelenleg nincs szükség a monetáris feltételek megváltoztatására. A ma előrelátható külső és belső gazdasági feltételek mellett a jelenlegi 245-250 forint/euró körüli árfolyamszint fennmaradása elősegíti, hogy a 2001. év végére az infláció az előre jelzett 7±1%-os sávban maradjon, 2002. év végére pedig teljesüljön a kitűzött 4,5±1%-os inflációs cél. Ez az inflációs prognózis arra a feltételezésre épül, hogy a világpiaci olajár és az euró/dollár keresztárfolyam a előrejelzésekkel összhangban alakulnak.
2. Az elmúlt két hónap során a monetáris feltételek jelentősen szigorodtak. A Jegybanktanács és a Kormány közös döntése alapján az MNB 2001. május 3-án a forint középárfolyamának havi 0,2%-os leértékelését megtartva ±15%-ra szélesítette annak intervenciós sávját. Az árfolyamrendszer megváltoztatása óta jegybanki kamatlépésre nem került sor, de a sáv kiszélesítését követően a forint felértékelődött.
A felértékelődés hátterében elsősorban a hosszabb lejáratú állampapírok iránt megnövekedett külföldi kereslet állt. A sávszélesítést kiegészítő intézkedésként egy június 18-án hatályba lépett kormányrendelet eltörölte a forint teljes konvertibilitását akadályozó, még fennálló korlátozásokat. A devizaliberalizáció ellenére rövidlejáratú kamatokra érzékeny spekulatív tőkeáramlás számottevő mértékben nem jelentkezett.
3. A monetáris rendszer átalakítását az infláció tartósan magas szintje tette szükségessé. E kedvezőtlen fejleményt elsősorban a negatív külső hatások elmúlt másfél évben bekövetkezett sorozata magyarázza. 2000. második felétől a külső tényezők mellett megjelentek az inflációs várakozások nem kívánatos hatásai is.
4. A Monetáris Tanács megítélése szerint a tervezettnél rosszabb inflációs teljesítmény hátterében nem a gazdaság túlfűtöttsége áll: a kedvezőtlenebbre fordult külső konjunktúra eredményeként az aggregált kereslet növekedése a 2000. évhez viszonyítva idén várhatóan lassul. Az MNB ezért arra törekszik, hogy az inflációs várakozásokat csillapítva a lehet legkisebb növekedési áldozat mellett mérséklődjön az áremelkedések üteme. Az inflációs célkövetés rendszerében több évre szóló infláció-csökkentési pálya meghirdetésével a jegybank iránymutatást ad a gazdaság szereplői számára. E kitűzött pályával összhangban álló visszafogott ár-és bérnövekedés esetén az infláció visszaszorításának reálgazdasági költségei mérsékelhet k. A versenyszektorban a jegybank az ideinél rugalmasabb béralkalmazkodást vár.
5. Előrejelzései alapján az MNB 2001-ben és 2002-ben egyaránt kiegyensúlyozott, 4-5% körüli GDP növekedésre számít. 2001-ben a külföldi kereskedelmi partnerek növekedésének lassulását ellensúlyozza a költségvetési politika keresletbővítő hatása. A kereslet belföldi összetevőin belül a lakossági jövedelmek gyors növekedésének eredményeként a fogyasztás várhatóan 4,5% körüli ütemben emelkedik.
6. 2002-ben előreláthatóan megváltozik a növekedés hajtóereje. Nemzetközi előrejelzések alapján az MNB is megélénkülő külföldi konjunktúrára számít. Az állami kereslet 2001-hez képest nem emelkedik tovább, a fiskális politikának a Monetáris Tanács várakozásai szerint nem lesz számottevő keresletbővítő hatása.
7. A GDP növekedését mindkét évben meghaladó belföldi felhasználás eredménye-ként növekszik a küls finanszírozási igény. 2001-ben a GDP 4%-a körüli, 2002- ben ezt kis mértékben meghaladó folyó fizetési mérleghiány valószín síthet ; a finanszírozási prognózis alapján ez összhangban van a jegybanki árfolyamcélok-kal.
8. Az infláció alakulásának rövidtávú el rejelzését megnehezíti, hogy a jelenlegi átmeneti id szakban kevés tapasztalat áll rendelkezésre a gazdasági szerepl k al-kalmazkodásának id igényér l. Ezért az MNB el rejelzéseiben a hazaihoz ha-sonló árfolyamrendszert m ködtet , kis nyitott európai gazdaságok tapasztalatait is felhasználta a hiányzó információk pótlására. A Monetáris Tanács várakozásai szerint a gazdasági szerepl k árképzésükben egyre inkább figyelembe fogják ven-ni az új árfolyam- és inflációs pályát.
9. A Monetáris Tanács arra számít, hogy fokozatosan megsz nnek az elmúlt két évben az inflációt gerjeszt küls hatások. Ez többek között azt is feltételezi, hogy a feldolgozatlan élelmiszerek áremelkedése számottev en mérsékl dik.
10. A változatlan monetáris politikára, a küls tényez kre és a belföldi folyamatokra tett fenti feltevések mellett az MNB prognózisa alapján a fogyasztói infláció 2001. decemberében az MNB által el rejelzett inflációs sáv fels tartományába, 7-8% közé várható, míg 2002. decemberében nagyobb a valószín sége a megcélzott sáv alsó tartományába es inflációnak. Az el rejelzés bizonytalanságának mértéke mindkét évben jelent s. 2001-ben a kockázatok eloszlása nem szimmetrikus, a prognózistól való eltérés valószín sége felfelé magasabb, mint lefelé; ennek hátte-rében a feldolgozatlan élelmiszerek áralakulásának kockázata áll. A 2002-es inflá-ciós el rejelzés bizonytalansága szimmetrikusnak tekinthet .
A monetáris politika legfrissebb értékelése
Július 24-én közleményt jelentetett meg a Magyar Nemzeti Bank a monetáris politika céljairól.
Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?
Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!
2025. április 22. 15:30
Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.