Nemzetközi láncok – nemzeti kultúrák harca?
A hazánkban tapasztalt gazdasági átalakulás magával hozta a kiskereskedelem, azon belül is az élelmiszer kereskedelem változását. A legfontosabb irányzatok a globalizáció és a koncentráció, mely a külföldi és a hazai tulajdonú beszerzési társulásoknál is egyaránt megfigyelhető.
A növekvő GDP és vásárlóerő miatt vonzó piacot jelentünk a nagy, nemzetközi kereskedelmi szervezetek számára. Ez utóbbiak hazai működését tekintve az alábbi hatásokat és kereskedelmi „kultúrákat” figyelhetjük meg:
- német kultúra (Metro, Tengelmann, Rewe, dm drogerie markt)
- francia-belga kultúra (Cora, Delhaize, Match, Auchan)
- brit kultúra (Tesco)
- osztrák kultúra (Spar).
A nemzetközi láncok megjelenése magával hozta az új kereskedelmi formák, csatornák kialakulását. Ezen új formák sikerességét bizonyítja, hogy jelenleg az élelmiszer kereskedelem több mint 60%-a realizálódik az úgynevezett modern kereskedelmi csatornákban (nemzetközi hipermarket, szupermarket és diszkont láncok).
A nagy eladóterű üzlettípusok létrejöttével és megerősödésével jelentősen megnőtt a kereskedelem kapacitása, mert a korábbi várakozásokkal szemben ezzel (eddig) nem jár(t) együtt az önálló, kis boltok tömeges eltűnése.
A verseny a különböző üzlettípusok között minden tekintetben fokozódik. A hipermarketek előretörése évről évre látványos jelenség. Felmérések szerint részesedésük a napi fogyasztási cikkek forgalmából értékben az 1997-es 2%-ról 2000-ben 12%-ra nőtt. A hipermarketek megjelenése leginkább a kis diszkontokat és a hagyományos önálló kiskereskedéseket sújtja. Mindezek mellett a nagykereskedések számban és forgalomban is lassú, de biztos növekedést mutatnak (pl. Metro, Interfruct, Jééé C+C).
Ami a jelenlegi struktúra jövőbeli trendjét illeti, a szakértői becslések arra utalnak, hogy a hipermarketek száma és az FMCG-piacon betöltött szerepe tovább fog nőni. Bár a Carrefour nem lépett a magyar piacra, és jelenleg más nagy hipermarket lánc bejöveteléről sem tudunk biztosat, az országban jelen lévők további erőteljes terjeszkedése várható. (A Tesco 2002-re 25 hipermarketet szándékozik működtetni, a Cora az elkövetkező két évben 10-12 egységre bővítené hipermarket hálózatát, az Auchan 5 éven belül 10 áruházzal tervez, illetve az Interspar is további nyitásokról adott hírt.) Hasonlóan növekedés prognosztizálható a nagydiszkontok esetében is (a potenciális piacra lépők között van a német "hard" diszkont, a Lidl.) . Ezen üzlettípusok előretörése feltehetően a kisebb diszkontok, a hagyományos, önálló kisboltok, illetve az egyéb csatornák gyengülését fogja jelenteni.
A hazai láncok – lehet esélyük?
A hazai láncok közül meghatározó a Coop üzletlánc.
A Coop üzletlánc jelenleg háromféle üzlettípussal operál a hazai piacon.
A három üzlettípus közül a legkiforrottabb forma a Coop Maxi (400 m2 felett), mely alapterülete, választéka és forgalma alapján a szupermarket kategóriába sorolható. A Coop Maxi üzletek adottságaik alapján a hazai élelmiszer kereskedelem városi közép / felső szegmensének szereplői, a vidéki kisvárosokban (is) agresszíven terjeszkedő multinacionális láncok azonban közép- és hosszú távon veszélyeztethetik pozíciójukat.
A Coop Mini boltok (200 m2 alatt) a kicsi de szűkebb vendégkört célozzák meg, alapvetően a napi kisebb bevásárlások intézésére alkalmasak, alapterületük 200 m2 alatt van. A kisebb településeken sok esetben az egyetlen vegyesbolt, a nagyobbakon pedig a "kedvenc kisközért" szerepét töltik be. Ennek megfelelően fő konkurensük az önálló, független kis "vegyesboltok". Hosszútávon is életképesek lehetnek.
A Coop üzletek (200-400 m2) az üzletlánc legkevésbé kialakult formáját képviselik, helyzetük a legbizonytalanabb. Viszonylag nagy alapterületen, mérsékelt készlet lehetőségekkel rendelkeznek, technológiájuk és áruválasztékuk azonban nem kidolgozott. A multinacionális láncok, hard diszkontok térhódítása leginkább ezeket az üzleteket veszélyezteti.
A Coop vásárlók több mint fele az 5000-nél kevesebb lakosú falvakban, kisvárosokban; egyharmada az 5000-50.000-es nagyságú településeken található, és csak 2 százalékuk budapesti. A Coop vevők kétharmada az ország keleti felében található, és csak egyharmada a nyugatiban. Ez köszönhető részben annak is, hogy a keleti régióban magasabb a Coop üzletek száma. Emellett igen jelentős a kis határmenti forgalom. A szomszédos országokból (Szlovákia, Ukrajna, Románia, Jugoszlávia) még mindig igen sokan járnak át bevásárolni.
A vásárlók kor szerinti megoszlását tekintve a 60 év felettiek aránya (28%) megegyezik az országos átlaggal, ám a fiatalabb korosztályoknál tapasztalhatunk némi eltérést. A 30-39, 40-49 és 50-59 évesek nagyjából egyforma arányban (20-22-20 %) találhatók a Coop vásárlók között, míg a 29 év alattiak csak 10 százalékban .
A Coop üzletlánc teljes forgalma, ideértve az összes társult boltot, évről évre növekvő tendenciát mutat, az 1997-es 157 milliárd forintról 2000-ben megközelítőleg 205 milliárdra növekedett. (Összehasonlításként: a teljes napi fogyasztási cikk forgalom tavaly 1550 milliárd forint volt.) A lánc teljes forgalmának food / non-food részaránya fokozatosan eltolódni látszik a non-food termékek javára (1997: 80-20%; 2000: 70-30%).
Forrás: MKB-futár
Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?
Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!
2025. április 22. 15:30
Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.