A Czipin & Proudfoot elkészítette a nemzetközi és ezen belül a magyar gazdaság termelékenységére vonatkozó felmérését is, Nemzetközi Termelékenységi Tanulmány 2001. címmel. A 2700 nagyvállalati vezető megkérdezésével elvégzett felmérés eredményei azt mutatják, hogy a vállalatvezetők drámaian alábecsülik vállalataik termelékenység növekedési lehetőségeit. Ahogy mérséklődik a gazdaság növekedése, egyre alacsonyabbak a termelékenység növekedésével kapcsolatos várakozások. Riasztó adat, hogy a magyar vállalatok 38%-a stagnáló vagy csökkenő termelékenységre számít. A tanulmány célja az, hogy egy olyan időszakban, amikor profit warning profit warningot követ, minél több vállalatvezető figyelmét felhívja arra, hogy milyen nyereség potenciál létezik házon belül.
A Czipin & Proudfoot Consulting Kft., Közép-Európa vezető termelékenységi tanácsadója a Czipin & Partner és a londoni Management Consulting Group Plc. idén májusában végrehajtott fúziójával jött létre. Az osztrák, német és Közép-európai piacon tevékenykedő termelékenységi tanácsadó cég számára ezzel a fúzióval először vált lehetővé egy globális termelékenységi tanulmány elkészítése, valamint hogy az elmúlt évek folyamán összegyűlt szaktudást a nemzetközi porondon érvényesítse. „4 kontinens 9 országának felméréseit elemeztük. mondta Klaus D. Harrer. „Ezen és a jövő héten a világ összes érintett országában bemutatjuk az eredményeket.” – tette hozza a szakember.
A „nemzetközi termelékenységi tanulmány“ alapja két, jól bevált felmérés: egyrészt egyedi tanulmányok elemzése, amely tanulmányokat a Czipin & Proudfoot az adott ország, így Magyarország nagyvállalatainál is végzett. A termelékenységi szakértők Ausztriában, Németországban, Franciaországban, az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában és Magyarországon összesen több mint 1 500 egyedi tanulmányt végeztek.
Másrészt azok, a vállalatoknál a termelékenység növelése témában végzett reprezentatív vizsgálatok, amelyeket a Czipin & Proudfoot 9 országban, összesen 2 700 vállalatvezetői interjú elvégzésével készített (Ausztria, Németország, Franciaország, Nagy-Britannia, Magyarország, Egyesült Államok, Japán, Dél-Afrika és Ausztrália – országonként 300-300 interjú).
A vállalatok globális termelékenység-kiesése a munkaidő 43 százaléka. Ez azt jelenti, hogy a vizsgált országokban a munkanapok 43 százaléka kárba vész. Ez 225 munkanappal számolva évente és dolgozónként 96 munkanap. Magyarországon ez az arány 47%, ami évente 106 elvesztegetett munkanappal egyenértékű.
A Czipin & Proudfoot kutatásai szerint a termelékenység-fejlesztés első számú akadálya a nem megfelelő tervezés és irányítás, amely 40%-kal, azaz éves szinten több mint 42 munkanappal csökkenti a hasznos munkaidőt. A vezetés és felügyeleti problémák 21%-nyi, azaz mintegy 22 munkanap veszteséget jelentenek.
„A szervezeti gyengeségek megszüntetése, illetve minimalizálása komoly termelékenységi potenciálokat nyit meg a vállalatok számára” – hangsúlyozta Klaus D. Harrer, a Czipin & Proudfoot Consulting ügyvezető igazgatója. „A magyarországi termelékenységi veszteségek több, mint 60%-a erről a területről származik. „A megfelelő vezetési-, szervezési- és ellenőrzési intezkedesek és az ezek kialakítását célzó pro-aktív vezetői magatartás nagyrészt hiányzik a magyar gazdaságban. Ezek a problémák a világ más gazdaságaiban is megtalálhatók. Ez azonban természetesen nem mentesít a probléma megoldása alól.” – tette hozzá.
A nem megfelelő munkamorál 14%-ban, azaz 15 nap veszteséggel befolyásolja negatívan a termelékenységet, míg a hiányos kommunikáció 11%, tehát 11,6 napnak megfelelő, az IT problémák ugyancsak 11%-nyi, a nem megfelelő képesítések pedig 3,2 nappal, azaz 3%-ban felelősek a hatékonyságveszteségért.
A termelékenység-növekedés 2000. és 2001. évi összehasonlításából – amint az a vállalatvezetők kérdőíves megkérdezéséből is kiderul, visszaesés mutatkozik a termelékenység növekedésére vonatkozó várakozásokban. Különösen figyelemre méltók az alábbi következtetések:
1. A termelékenység növekedési üteme 2001-ben az EU országaiban átlagosan a felére csökken.
2. A termelékenység növekedésének súlyozott átlagos várakozása Magyarországon a 2000. évi 4,8%-ról 3,2%-ra esik vissza.
3. Az egyetlen ország, ahol a termelékenység növekedési üteme pozitív a várakozások szerint, Ausztrália.
4. A vezető gazdaságok, mint Németország, Japán, Franciaország esetében a termelékenység növekedési ütemére vonatkozó várakozások 1% körüli értékre konvergálnak.
Annak ellenére, hogy a magyar top-vállalatvezetők a termelékenység növekedésére vonatkozó várakozásaikkal (14,1%) a lista élén állnak, nem szabad elfelejteni, hogy a növekvő termelékenységet váró vállalatok száma összességében csökkent - 62% -, amely 1999 óta a legalacsonyabb arányt jelenti. A két évvel ezelőtti 10%-ról 6%-ra csökkent átlagosan a cégek átlagos termelékenység növekedési elvárása. Ezzel párhuzamosan nő azon vállalatok aránya, amelyek stagnáló vagy csökkenő termelékenység növekedésre számítanak. Ez az arány egy éven belül 31%-rol 38%-ra nőtt. Ezek a vállalatok átlagosan 10,8%-os termelékenység csökkenésre számítanak, amely drámainak mondható. Különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a vállalatok növekvő bérekkel kell, hogy számoljanak. Mindez pedig azt jelenti, hogy a termelékenységüket növelni képes és az arra nem képes vállalatok közti szakadék folyamatosan nő és nőni fog. Ez a szakadék, amely jelenleg 17 százalékpont, együtt azokkal a kedvezőtlen tendenciákkal, amelyekkel a magyar vállalatok szembesülnek (minimálbér emelkedés, csúszó leértékelés vége, a jelenlegi világszintű recesszió, a forint erősödése, elmaradó exporttámogatások), előbb vagy utóbb szignifikáns hatással lesz a nemzetgazdaságra: A magyar vállalatvezetők által 2001-ben mindössze 3,2 százalékban meghatározott várható súlyozott termelékenység-növekedést Harrer „ijesztő bátortalanságnak“ nevezi. „Magyarországon a munkaidő 47 százalékát, a 225 munkanapból 106-ot még mindig improduktív módon töltik el. Ezt munkánk során nap mint nap érezzük. Ha a munkaidő reálisnak mondható 85 százalékos kihasználtságával számolunk, akkor a magyarországi vállalatokban 38 százalékpontos termelékenység-növelési potenciál rejlik.”
Még a legambiciózusabb magyar vállalatok is, amelyek 14,1%-os termelékenység növekedést terveznek, amely a nemzetközi mezőnyben vezető pozíciót biztosít, alábecsülik a lehetőségeiket. Harrer szerint következetesen ki kell használni a meglevő, vállalaton belüli potenciált. „A jövőben már nem a nagy hal eszi meg a kis halat, hanem a gyors a lassút. A legfontosabb tehát az, hogy a vállalat minden tagja egyaránt fontosnak tekintse a termelékenység növelését. A termelékenység nem olyan kérdés, amelyet a top menedzsment egyedül tud megoldani, hanem szoros együttműködésre van szükség a vállalat minden szintjén.”
Mindezek alapján Czipin & Proudfoot szerint a termelékenység növelésének sikertényezői a következők:
1. a vállalatok egyéni adottságainak és az abból következő lehetőségek részletes feltérképezése
2. világos és mérhető célok meghatározása rövid távon
3. olyan vállalati kultúra megteremtése, amelyben a jövőbeli eredmények nagyobb súllyal bírnak, mint a múltbeli eredmények
4. a munkatársak aktív bevonása a folyamatokba
5. nyitott és kétirányú kommunikáció
6. bátorság a kellemetlen döntések meghozatalához és véghezviteléhez
7. kritikatűrő képesség
8. a menedzsment nyitottsága a konstruktív kritikára
9. a siker akarása és megosztása: a menedzsment azonosulása a célokkal. A sikerhez való egyéni hozzájárulások elismerése és értékelése
10. őszinteség, amely nem annak a kérdése, „ki milyen hibákat követett el a múltban”, hanem hogy ki hogyan képes hozzájárulni a jövőhöz
A hazai munkaidő 47%-a kidobott pénz
A magyar vállalatok esetében a munkaidő közel fele, 47%-a elvesztegetett idő, azaz kidobott pénz. A Czipin & Proudfoot Consulting 1500 egyedi tanulmánya alapján ez az eredmény évi 225 munkanappal számolva 106 elvesztegetett munkanapot jelent.
Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?
Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!
2025. április 22. 15:30
Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.