"A baj nagyobb, mint az öbölháború idején"

Tízmilliárd dollárnál nagyobb értékű megrendelések bejelentésével kezdődött hétfőn a világ egyik legnagyobb repülőgépipari vására a London délnyugati határában fekvő Farnborough repülőterén, iparági elemzők azonban a példátlan üzemanyagárak és a világgazdaság lassulása miatt igen komor előrejelzésekkel rontják a rendezvény hangulatát.

A legforróbb, legaktuálisabb téma az üzleti életben!
Fenntarthatóság 2024 – ESG: a szabályozási kihívástól az üzleti lehetőségig

Jöjjön el és hallgassa meg a legjobb szakértőket,
ismerje meg a vállalatok és a pénzügyi szektor legjobb gyakorlatait!

2024. október 1. Budapest

Részletek és jelentkezés

A nyitónap fő nyertese a Boeing volt, amely két óriás-megrendelést könyvelhetett el. Az Etihad, az Egyesült Arab Emírségek legdinamikusabban terjeszkedő légitársasága a farnboroughi vásáron közölte, hogy 45 repülőgépet vesz az amerikai gyártótól, katalógusáron 9 milliárd dollárért. A megrendelés 35 Boeing 787-esre és tíz Boeing 777-300ER (megnövelt hatótávolságú) gépre vonatkozik. Az Etihad emellett opciós jogot is lekötött további 25 Boeing 787-esre és tíz 777-esre.

A fő rivális európai Airbusnál sem panaszkodhatnak: a csúszással elkészült Airbus A380 óriásgépből már 192 megrendelése van a cégnek: az ázsiai légitársaságok (az első óriásgép a Singapore Airlines-nál repül) az akár 700-nál is több utas elszállítására képes, üzemenyagtakarékos Airbus legnagyobb megrendelői.

Takarékos, késéssel

A 787-es modell kifejlesztése még mindig folyik, jókora késéssel: a gépnek, amely a gyártó szerint - főleg könnyű, kompozit nyersanyagok felhasználásával és új aerodinamikai tervezéssel - minden idők legtakarékosabb széles törzsű típusa lesz, már idén tavasszal kereskedelmi forgalomba kellett volna állnia, gyártástechnológiai fennakadások miatt azonban az indulás jó eséllyel 2009 végére tolódik.

Az Etihad megrendelése előtt egy másik közel-keleti társaság, a FlyDubai jelentette be Farnboroughban, hogy ötven új generációs Boeing 737-800-as utasszállítót rendelt, 3,75 milliárd dollárért. Az állami tulajdonú, olcsó jegyáras légitársaság márciusban alakult, és jövőre kezdi üzemeltetni menetrendszerű járatait.


Boeing vs Airbus: a jövő repülőgépei - képgaléria, kattintson!

A hordónként 140 dollár felett járó nyersolajárak közepette azonban már az ágazati vezetők is nyíltan válságról beszélnek. Tim Clark, a szintén dubai székhelyű, globális hálózatot fenntartó, luxusszintű szolgáltatásairól ismert Emirates légitársaság elnöke a hétfői Financial Timesnak azt mondta: a légiközlekedés "új realitása a túlélés". Clark szerint a polgári repülés eddigi története legsúlyosabb válságát éli, a baj nagyobb, mint az öbölháború, a 2001. szeptemberi terrortámadások, az ázsiai tüdőgyulladás-járvány (SARS) vagy a korábbi olajársokkok idején volt.

Túléléséért évek óta

Willie Walsh, a British Airways vezérigazgatója - szintén a londoni gazdasági napilap által a farnboroughi rendezvény hétfői nyitányára időzített mellékletnek nyilatkozva - elkerülhetetlennek nevezte, hogy "további légitársaságok hagynak fel üzleti tevékenységükkel", különösen olyanok, amelyek gyenge pénzügyi helyzetben vannak. Walsh szerint egyes cégek már akkor a túlélésért küzdöttek, amikor az olajár a jelenleginek a fele volt.

William Swelbar, a világhírű amerikai egyetem, a Massachusetts Institute of Technology szaktanácsadója a londoni The Timesnak már a múlt hónapban azt mondta: a 2001-es terrortámadások utáni megtorpanásnál is "sokkal súlyosabb" recesszió fenyegeti a globális polgári repülési ágazatot a rendkívüli üzemanyagárak, a gyenge dollár és az általános gazdasági lassulás miatt. A szakértő szerint a repülési piac valós állapotát - különösen az Egyesült Államokban - csak ősszel, a fő utazási évad után lehet majd felmérni.

Akár 61 ezer forint

A visszaesés első áldozatai
között volt a csak üzleti osztályt kínáló brit Silverjet légitársaság, amely - miután kifogyott a készpénzből, és nem jutott hozzá egy várt finanszírozási csomaghoz - júniusban, alig másfél évi működés után beszüntette tevékenységét. A Silverjet a londoni Luton repülőtérről járt New Yorkba, illetve Dubaiba három Boeing 767-es repülőgéppel.
A British Airways az üzemanyag-pótdíjak drasztikus emelésével próbálja kivédeni a meredek üzemanyagár-emelkedést. A BA az elmúlt egy hónapban bejelentett kétszeri pótdíjemelés után a rövid távú - vagyis a belföldi, illetve Európán belüli - járatokon, menettérti jegy esetében 32 font (9500 forint), kilenc óránál hosszabb repülések esetén, járatpáronként azonban már 218 font (64 ezer forint) felárat fizettet az utasokkal.

A The Times által hétfőn idézett iparági elemzők szerint a Boeing és az Airbus által nyilvántartott, összesen 530 milliárd dollárnyi rendelésállomány akár 20-30 százalékát is törölhetik vagy késleltethetik a megrendelők a következő néhány évben.

13-ról 35 százalékra

A légitársaságok nemzetközi szövetsége (IATA) azt jósolja, hogy a globális polgári repülési ágazat a tavalyi 5,6 milliárd dolláros nettó eredmény után - amely 2000 óta az első ágazati szintű profit volt - az idén 6,1 milliárd dolláros veszteségbe zuhanhat vissza, ha a nyersolajárak az év egészében 135 dollár felett maradnak.

Az üzemanyag-kiadások a légitársasági költségek 35 százalékát teszik ki; e tétel az évtized elején még csak 13 százalék volt.
Az IATA adatai szerint az elmúlt hét hónapban "legalább 24" légitársaság ment csődbe.

Véleményvezér

Orbán Viktor szerint Orbán Balázs hibázott

Orbán Viktor szerint Orbán Balázs hibázott 

Orbán Balázs méretes ostobaságot mondott, de nem csak egyet.
1660 forint/gombóc fagylaltáron dorbézoltak közpénzből egészségügyi dolgozók

1660 forint/gombóc fagylaltáron dorbézoltak közpénzből egészségügyi dolgozók 

Nincs jobb egy finom fagyinál horroráron közpénzből.
Magyar Péter lopással vádolja az Orbán-klánt

Magyar Péter lopással vádolja az Orbán-klánt 

A lopás mértéke akkora, hogy abból számos közszolgáltatást rendbe lehetne hozni.
Egy nagyváros, ahol új szabályokkal egyszerre csökkentették az albérletek árait és a hajléktalanok számát

Egy nagyváros, ahol új szabályokkal egyszerre csökkentették az albérletek árait és a hajléktalanok számát 

A nagyvárosok túlszabályozottsága gátolja a fejlődést.
Közeleg a megújuló ingyenáram korszaka

Közeleg a megújuló ingyenáram korszaka 

Az atomlobbi nem örül a lehetőségnek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo