A 79-21 százalék törvény

Az első szakaszra a kohéziós alapból 100 milliárd és 250 milliárd forint közötti összeg reális lehetőség, a második szakasszal még ismerkedik Brüsszel.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nem árt emlékeztetni a törvényre. Arra, amelyik százalékokat határoz meg, az állam 79, a fővárosi büdzsé 21 százalék arányban köteles finanszírozni a 4-es metró építését. Ez azért alapvető, mert újabban egyre több "pénzhiányos" nyilatkozat jelenik meg, a nincs rá fedezet állítástól kezdve egészen az uniós kohéziós alap állítólagos nem-jére való hivatkozásig. Ezzel szemben a törvény az, ami deklarálja, hogyan kell költeni a beruházásra. (Április 3-án pedig elindul a fúrópajzs, melynek "menetteljesítménye" az összes felszíni építésnek az ütemét is meghatározza). Az is tény, hogy a város, a kormányzat szakértői, az EU illetékesei sem arról tárgyalnak, hogy Brüsszel ad-e pénzt, vagy sem, hanem arról, hogy mekkora összeggel és milyen formában támogatja a kohéziós alapja a metrót.

Minél komplettebb?

Brüsszeli szakmai megfogalmazások szerint az uniónak eleve célja elősegíteni a közösségi közlekedés fenntarthatóságát, s azon belül is a kötött pályás közlekedés jobbítását. Budapest főpolgármestere pedig azt a szintén uniós érvelést fogalmazta meg, hogy Brüsszel a minél komplettebb fejlesztéseknek a híve, azaz a felszíni, kapcsolódó beruházásokat alkalmasint hozzáérti az eredeti metróprojekthez. Az persze lehet igaz, hogy az egyes részletekről külön-külön döntenek majd, azaz válogatnak, de a lényeg továbbra is az, hogy teljes projektben gondolkodik az EU. Amint a 4-es metró "gazdája" is. Ennek megfelelően az úgynevezett felszíni térrendezéseket - melyeket így is, úgy is el kell végezni - időben előre hozzák és a metróépítéssel együtt "letudják", még akkor is, ha a költségek a főváros saját büdzséjét terhelik és nem a 79-21 százalékos állami, illetve önkormányzati megosztás vonatkozik erre a feladatra.

A főpolgármester, függetlenül attól, hogy az elmúlt napokban megint a szkeptikusok hangját lehetett hallani, a brüsszeli pénzügyi üzeneteket világosan közzé is tette. Azaz az első szakaszra a kohéziós alapból 100 milliárd és 250 milliárd forint közötti összeg mindenképpen reális lehetőség, s mind a kormányzatnak, mind a fővárosnak elemi érdeke a sikeres tárgyalás Brüsszellel. Demszky Gábor egy nyilatkozatában utalt rá, hogy amit még valóban újként kezel az EU, az a második szakasz, azaz a Bosnyák térig való továbbépítés. De ez érthető is, a tervezés is eleve később kezdődött el, csakúgy, mint az engedélyeztetési eljárás, mely - amint az első szakasznál - itt sem megy egyik napról a másikra, kiváltképp a vasúthatósági beleegyezés számít vontatott műveletnek.

Következetes főpolgármester

Demszky Gábor következetesen kiáll a 4-es metró mellett, egy minapi újabb nyilatkozatában még azt is közölte, hogy akkor is megépül a tömegközlekedési eszköz, ha a kohéziós alapjából valamilyen oknál fogva nem érkezik támogatás. A főpolgármester tájékoztatása szerint a metróval kapcsolatos idei fejlesztésekre 85 milliárd forint áll rendelkezésre állami és önkormányzati forrásokból. A főváros honlapján pedig Bajnai Gordon fejlesztéspolitikai kormánybiztos minapi szavait idézik: a kormány jelenleg is tárgyal Brüsszellel arról, hogy a kohéziós alapjából mekkora támogatásra számíthat hazánk a 4-es metró kivitelezésére. Minél nagyobb támogatást kap Magyarország a metróépítésre, az annál több magyar közpénzt helyettesít.

Véleményvezér

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo