Azt gondolhatnánk, hogy a legfiatalabbak és a rangidősek között nagyobb a különbség emberileg, mentalitásban és nyitottságban, s ahol korban közelítenek egymáshoz a generációk, ott kisebb a súrlódás és a konfliktuspotenciál. Borbély László azonban úgy vélte, ez nem így van. A színészből szervezetfejlesztővé avanzsált szakember saját tapasztalataiból látja: a lövészárkok az ipszilonosok és a zések között húzódnak meg. Talán a fiatalok rivalizálása ez?
Simogatni a lelkét
Borbély szerint "a Z-nek fontos a fejlődés, ezt KKV-knál nehéz biztosítani. Nem feltétlenül új tudás elsajátítását jelenti ez. Lehet átmozgatás, készségek fitten tartása, megmérettetés, nem kognitív, hanem tapasztalati tudás. A komfortzóna feszegetése. Sőt felhatalmazás is. Mindegyik fiatal szereti, ha megkérdezik. A Z-t dicsérni kell. Akkor is, ha le akarjuk szúrni. Úgy szankcionáljuk őt, hogy közben mondjuk el, mennyire jónak tartjuk." Csak ezt a feladatot most elrontotta. Tudjuk, hogy ennél ő sokkal többre képes.
Nem fejleszthető
A Z-generációs munkavállaló "nem fejleszthető. De befolyásolható. Meg kell őt értenünk." Ha nem törekszünk erre, attól demotivált lesz.
Ne csak a főnök legyen cool
"Nemcsak a vezetői márka számít" - vélekedett Borbély. Az egész cégnek, a márkának is kúlnak kell lennie. Ha nem menő ott dolgozni, a zések nem fognak ott dolgozni. Ilyen egyszerű.
Nemcsak cool, hanem happy
Ott tudjuk megtartani a Z generációs munkavállalót, ahol a "munkahelyi kultúrában az érzelmi tényező is számít" - szögezte le Borbély. Közhely, de igaz: ha nem boldog az a szervezet, ahova a Z-generációs bejár dolgozni, akkor nem fog ott maradni. (Ezt már az Y generációra is mondták, de a Z-re még inkább érvényes.)
Minden turpisság kiderül
Vállalkozásként "eddig úgy festettük magunkat, ahogy akartuk. De a mobiltelefonok világában minden hamar kiderül, minden azonnal látszik "- mondta Borbély. Erre Lakatos Zsófia, a Magyar PR Szövetség elnöke is hozott példákat a Facebookról. A kritizáló kommentekben nagyon hamar napvilágra kerülnek belső céges titkok, visszásságok. És ezek gyakran éppen a cég FB-oldalának álláshirdetés-posztja alatt jelennek meg!
Az Indexen például még él egy 1999-ben indult fórum, aminek a témája: "Hova ne menj dolgozni". Az utóbbi években már ritkák benne a bejegyzések, de az elmúlt húsz év kommenttermése kétségtelenül érdekfeszítő adalék a magyar gazdaság és cégkultúra történetéhez.
"A NAV feketelistáján 4459 cég szerepel, ezek nem fizették be a járulékokat. Ilyen vállalkozáshoz elmennél dolgozni? Rendbe kell tennünk a saját portánkat, mielőtt employer brandinggel foglalkozunk. Mondj igazat. Ha hazudsz, úgyis kiderül" - mondta Lakatos.
Dobbantós generáció
Ha nem tetszik a meló, a Z-generáció rendkívül hamar továbbáll. Akár napok múlva is. Nem vár heteket, uram bocsá' hónapokat. "Tovább megy, nem nagyon kérdez" - fogalmazott Borbély.
A Piac & Profit konferenciájának egyik másik előadója, a 25 éves Fodor Dániel, az Év Irodája verseny projektmenedzsere, konkrét példát nyújtott erre: ő maga is néhány napot töltött csak egyik munkahelyén.