A szakképzés versenyképessége

A magyar versenyképesség és termelékenység javítása az elmúlt tizenöt-húsz év egyik központi gazdaságpolitikai kérdése volt és maradt. A különböző gazdaságpolitikai programok ellenére ezen a területen nem sikerült áttörést elérni, termelékenységi szintünk jelentősen lemaradt a nyugati országoktól, de a térségtől is. Ezt a jelenséget sokféleképpen magyarázzák. Többen a kormányzati kiszámíthatóság hiányát emelik ki, mások az emberi tényező elhanyagolását hangsúlyozzák a vállalati és gazdasági gyakorlatban, és van olyan szakértő is, aki a termelékenység mérésének módszertani/tartalmi területein keresi a fő problémát. Sugár András és Trautmann László írása.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A mi álláspontunk szerint a hazai versenyképesség és termelékenység alacsony szintjének oka a tovább élő neoliberális hagyomány, az ezzel járó gazdaságpolitikai gyakorlat és termelési kultúra. A neoliberalizmus nem pusztán a piac és az állam szembeállításával írható le, bár az is része, hanem a részvételi demokrácia hiányával, a vezetői munka elhanyagolásával, a dzsentri mentalitással - ami mindennel foglalkozik, csak a termeléssel nem - a kontraszelekcióval, és azzal a szemlélettel, amelyik az értékrendet és a kultúrát feleslegesnek tartja a gazdasági életben. Ez a neoliberális jellegű hozzáállás különösen élesen ragadható meg azokban az ágazatokban, amelyek közvetlenül kötődnek a gondoskodáshoz, a felzárkóztatáshoz, azaz például az egészségügyben és az oktatásban.

Kutatásunkban a szakképzésre való fókuszálás mögött az is meghúzódik, hogy ez az ágazat ma a nemzetközi szintű gazdaságpolitikai viták középpontjában áll. Az Egyesült Államokban a törvényhozás most kezdett el foglalkozni egy speciális, középszintű szakképzési program elindításával, az Európai Unió több tagállama is komoly figyelmet fordít a szakképzés megújítására, ami nemcsak a képzések átalakítását (egyesek megszüntetését, mások újraindítását) jelenti, hanem a felsőfokú és a középfokú képzés közötti rés csökkentését is.

Elemzésünkben, amelyik egy hosszabb tanulmányon alapszik, ebből a szakirányú jellegű közoktatást emeltük ki, azaz a szakgimnáziumok és a szakközépiskolák eredményeit elemeztük a kompetenciamérések alapján. Az adatok nem országosak, esettanulmány-szerűen (az országos helyzetnél valószínűleg jóval pozitívabb képet mutató) budapesti helyzetet mutatjuk csak be. Az Országos kompetenciamérés minden tanévben kiterjed a köznevelés 6., 8. és 10. évfolyamán a nappali rendszerű iskolai oktatásban tanulók vizsgálatára, a tanulók szövegértési képességét és matematikai eszköztudását térképezi fel, ezért a feladatsorok a vizsgált területeket részletesen lefedő, különböző nehézségű kérdésekből állnak. A pontozásos skála olyan módon alakul, hogy mind a szövegértésben, mind a matematika területén 1500 pont az átlagosan elért eredmény, 200 pont szórással.

A következő két ábra a vizsgált feladatellátási helyen tanulók átlagos eredményeit mutatja iskolatípus szerint 2013 és 2017 között. Jól látható, hogy átlagosan a legjobb eredményt elérő tanulók a 6 és 8 osztályos gimnáziumokba járnak, és a szakközépiskola tanulóinak átlagpontszáma végig a leggyengébb. Az elért iskolatípusonkénti átlagos eredmények a vizsgált 5 évben azonos szint körül ingadoznak, ezért a közöttük levő különbségek is eléggé állandók.

Szövegértés kompetenciamérés átlagos eredményei a 10. osztályban iskolatípus szerint 2013-2017 Budapest

Matematika kompetenciamérés átlagos eredményei a 10. osztályban iskolatípus szerint 2013-2017 Budapest

Az ábra érdekessége alapvetően nem a sorrend, ami kirajzolódik, hiszen ez várható volt, hanem a távolság a 8 és 6 osztályos gimnáziumok és a szakközépiskolák között. Ez a távolság jól tükrözi a magyar iskolarendszer egyik legsúlyosabb problémáját, az egyenlőtlenségek konzerválását azok csökkentése helyett. Ez az egyenlőtlenség nem csak a szociális helyzet szempontjából fontos, hanem a szakmák fejlesztése tekintetében is, hiszen ez azt jelenti, hogy az egyes szakmák hazai fejlesztése, alkalmazkodása a globális követelményekhez csak nagyobb zökkenő árán érhető el.

A negyedik ipari forradalom, a műszaki fejlődés következő korszaka nem váltja ki a szakmákat, ellenkezőleg. Az egyes szakmák azon hagyományai, amelyek összhangban vannak a magaskultúrával, őrzik az alapvető értékeket be fognak épülni az új technológiai korszakba. A szakképzés helyzete kapcsán az a téves elképzelés is felbukkan időnként, mintha a negyedik ipari forradalom az első mintájára valósulna meg, azaz a klasszikus kapitalizmus hagyománya érvényesülne napjainkban is. Az első ipari forradalom, a XVIII. század végének technológiai fejlődése valóban azt a mintát követte, hogy leértékelte a kézi munkát, a kézművest rutinmunkát végző munkássá süllyesztette, és a hatékonyság forrásának a gépies tevékenység kikényszerítését látta. Hozzá kell tenni, hogy ez a folyamat jellemzően Nagy-Britanniában ment végbe, Németországban sokkal kevésbé. Az ott megőrzött a kézműves hagyomány a XIX. század végi német felzárkózás egyik fontos hajtóereje volt, bár nem következetesen tudták összeegyeztetni a hatékonyságot és az alkotási folyamatot. Ez a törekvés az Egyesült Államokban járt igazán sikerrel.

A XIX. század végén kezdődő második ipari forradalom, majd az 1970-es években induló harmadik ipari forradalom voltaképpen az egyes szakmák művészi eredményeit (az iparművészetet) gyártotta tömegesen. Ez a tömegtermelés lényege, aminek során minden olyan elemet leválasztottak a termelésről, ami nem a legmagasabb minőséget szolgálja, de minden olyat megőriztek, ami ezt segítette. A negyedik ipari forradalom a tömegtermelésnek ezt a hagyományát folytatja, és nem azt, ahogy a XX. században Magyarországon elképzelték a tömegtermelést, a színvonaltalan, igénytelen termékek tömeges gyártását, és vele szemben az igényes, minőségi termékek kis szériában, csak az „elit” számára elérhető termelését.

A XXI. század technológiája lehetővé teszi, hogy a kézműves tevékenység minden eleme alkotó, és ne rutin legyen, és senki ne végezzen olyan tevékenységet, amelyik nincs összhangban a közjóval. Megoldhatóvá válik, hogy minden egyes munkadarab önálló legyen, a cukrászsüteménytől a bútorig, mert minden rutin automatizálhatóvá válik. Ehhez az ugráshoz nem elég a szakmát megtanulni, szükség van az automatizáláshoz szükséges információtechnikai ismeretekre is. Az automatizálás azonban csak akkor lehet sikeres, ha a műveltség integráns része a szakma átadásának. A régi vita a közismereti és a szakmai tárgyak között azért válik idejétmúlttá, mert a közismereti tárgy a szakma műveléséhez szükséges. Az építészet megfagyott zene - szokták mondani - ami azt is jelenti, hogy az építőmester, azaz a kőműves a zenész szerepébe kerül. Tudja olvasni a tervrajzot, alkotó módon hozzájárul a terv megvalósulásához, és még lehetne folytatni. Ha ezt a követelményt összevetjük a mai magyar kőműves-társadalom állapotával, akkor érzékelhetővé válik az a távolság, amit át kell ugrani a negyedik ipari forradalomhoz.

A kép még rosszabb, ha az egyes szakmák kompetencia-eredményeit vizsgáljuk. A következő ábra összevontan mutatja a szakmákra képző iskolákban tanuló diákok átlagos kompetencia szintjét szakmacsoportonként. Ezek alapján jellemezhető, hogy átlagosan milyen képességű tanulók tanulják az egyes szakmákat. Látható, hogy az informatikai szakmacsoportban tanulók eredménye átlagosan a legjobb, a szociális szolgáltatás jellegű szakmákat tanulóké kirívóan a legalacsonyabb.

Szakmacsoportonkénti sorrend 2017-es kompetenciamérés alapján szakgimnáziumok és szakközépiskolák (átlagos érték) Budapest

Az egyes szakmacsoportok eredményeit két szempontból lehet értelmezni. Egyrészt minősítheti a képző intézményeket, azaz azt a következtetést lehet leszűrni belőle, hogy az egyes szakközépiskolák, szakképző centrumok jelentősen javítják az ott tanulók kompetenciáját. Ismerve a magyar iskolarendszer torzítását a társadalmi egyenlőtlenség fenntartása irányába ez kevésbé valószínű. Érvényesebbnek tűnik az a megállapítás, hogy ez a diákok kompetenciáinak egyenlőtlenségét tükrözi, azaz a kevésbé jó kompetenciákkal rendelkezők választják a rangsor alján található szakmákat, a jobb képességekkel rendelkezők a lista tetején találhatók. Ez alapján a rangsorok a szakmák társadalmi megbecsültségét is jelentik (túl azon, hogy a szülők vagy a gyerekek érdeklődése is megnyilvánul a választásban).

A lista teteje nem szorul különösebb magyarázatra, az informatikus és a közgazdász két vonzó divatszakma. A következő néhány szakma, amiket jellemzően szakgimnáziumokban tanítanak, szintén jelentős megbecsültségnek örvend, ezek hagyományosan a szolgáltatási szférához sorolhatók. Ezt követik a hagyományos ipari szakmák, majd a lista utolsó harmadában találhatók a válságjelenséget produkáló szakmák, az egészségügy, az élelmiszeripar-mezőgazdaság, az építészet és a szociális szolgáltatás. Mind a négy szakma továbbképzési válsága tekinthető a neoliberalizmus örökségének.

Annak ellenére, hogy a magyar gazdaság egyik fő növekedési hajtóereje az építőipar, a szakmához kapcsolódó képzetek a fizikai, szolgai munkához, az alacsony a technikai színvonalhoz, a deprivált társadalmi léthez kötődnek. Ez nem véletlen, az elmúlt harminc év építőipari fejlesztései azokat a vállalkozókat támogatták – tisztelet a kivételnek –, akik a betanított munkásokat és a segédmunkásokat tudják igazgatni, akik csak az állami megrendelések megtalálásában érdekeltek, és nem az építőipar technológiai színvonalának és az ott dolgozók műszaki kultúrájának emelésében. Ez pedig azért is probléma, mert a klímaváltozás elleni küzdelem egyik húzóágazata az építőipar és az ezzel szorosan összekapcsolódó közlekedési infrastruktúra, ezek fejlesztése áll majd a következő évtized technológiai átalakulásában.

Hasonlóan fontos szerepet fog betölteni a mezőgazdaság és az élelmiszeripar. Ismert tény, hogy az emberiség növekvő létszáma és a fenntarthatóság követelménye egyszerre csak akkor tartható fenn, ha a mezőgazdaság radikális átalakuláson megy keresztül. Ez csak részben jelenti az automatizációt, legalább ilyen fontos az ökológiai szempont, az agronómia erőteljesebb használata, a biológiai, növény-  és állatvédelmi ismeretek beépítése a mindennapi gazdálkodásba. A szakma utánpótlásának alacsony kompetenciaszintje ezt a technológiai felzárkózást nehezíti meg. Ez egy alapvetően agrárországban, mint Magyarország különösen súlyos probléma, de a válság jól tükrözi a neoliberális gondolkodást. A neoliberalizmus a klasszikus kapitalizmus modelljét követte, mert felfogása szerint csak az ipar hordozza a műszaki fejlődést, a mezőgazdaság nem. Adam Smith is megállapította könyve első fejezetében, hogy az ipari ország fejlettebb a mezőgazdaságinál, és ezt tekintették irányadónak az elmúlt harminc évben a gazdaságpolitikai gondolkodásban.

Természetesen nem arról van szó, hogy a parcella-gazdálkodást idealizálnánk, hanem arról, hogy a mezőgazdaság fejlesztéséhez szükséges infrastruktúra-politikát hiányoljuk. Ebben a tekintetben is ellentmondásos a kép. Egyfelől jelentős előrelépések történtek az infrastruktúrában Magyarországon. Út- és vasúthálózat, telefon és internetlefedettség szempontjából jelentős lépések történtek. Ezek azonban nem kapcsolódtak össze a gazdálkodók technikai és gazdálkodási ismereteinek fejlesztésével. Jelen van a technika, csak éppen nem használják őket, mert hiányzik az ehhez szükséges tudás és kultúra. „A piac majd megtanítja” – hangzott a szlogen gyakran, de éppen ez a neoliberalizmus, az emberi tényezőről való gondoskodás hiánya.

A gondoskodó alrendszerek, ágazatok alacsony presztízse érzékelhető az egészségügy és a szociális szolgáltatások diákjainak alacsony kompetenciaszintjében. Pedig ezek az ágazatok a következő időszak húzóágazatai lesznek. Mind a két ágazat robbanásszerű technológiai fejlődés előtt áll, ami mögött egyik oldalon az új információs technikai eszközök állnak, a másikon pedig az öregedő társadalmak és az ebből fakadó reálgazdasági átalakulás. Julie Nelson legutóbbi könyvében (Emberarcú közgazdaságtan, Pallas Athéné Könyvkiadó, 2019) foglalkozott ezeknek az ágazatoknak a helyzetével. Megállapította, hogy nagyon rossz, neoliberális beidegződés, hogy a szeretet és a pénz nem motiválhat egyszerre. Ellenkezőleg, a gondozási munkát meg kell becsülni, és nagyon álságos az az érvelés, hogy a pénz csak megrontja a gondozási munkát végzőket. Ahogy az egyik nővér fogalmazott: A betegápolás vonz. A szegénység nem.

Az is igaz, hogy ezekben az ágazatokban sokkal erőteljesebb a kötelességtudat, mint más területeken. Nehezebben sztrájkolnak, odaadóbban végzik munkájukat, „a szeretet rabjai”, ahogy Nelson fogalmaz. Ez azonban nem érv arra, hogy kizsákmányolják őket, kihasználják ezt a szakmai ethoszt. Ellenkezőleg, a neoliberalizmus utáni korszak egyik fő sajátossága, hogy a gondoskodás fog áthatni minden szakmát és ágazatot, a gazdasági tevékenység lényege a segítségnyújtás lesz a társadalmi fejlődés érdekében. Ehhez Magyarországon is szükség van a szakmai ethosz megteremtésére és ápolására.

Sugár András, tanszékvezető, egyetemi docens, Budapesti Corvinus Egyetem - Trautmann László, egyetemi docens, Budapesti Corvinus Egyetem

Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo