„A nagyok a fejünk felett döntenek”

Bár néhány mikrovállalkozás jó évet zárt tavaly, a többség még mindig a belső piaci kereslet hiányával küszködik Németh László, az IPOSZ elnöke szerint. Támogató környezet, célzott pályázatok és jobb érdekképviselet kéne.

Csak a cukrászoknál van élénkülés – Kép: Pixabay

A mikro-, családi és kisvállalkozások helyzetében egyes ágazatokban már némi javulás látszik a válság után, de a többségük még mindig a belső piaci kereslet hiányával küszködik – mondta Németh László, az Ipartestületek Országos Szövetsége (IPOSZ) elnöke az MTI-nek. Ismertette: a cukrászok ipartestületének legutóbbi közgyűlésén a tagság piaci élénkülésről számolt be, egyeseknél az árbevétel 10 százalékkal nőtt tavaly. A fémiparosoknál, a gépjárműipari beszállítói körben – például lakatos, gépész, szerszámkészítő mikrovállalkozásoknál – szintén javult egy kicsit a helyzet. Ugyanakkor továbbra sem látszik a kilábalás a lakossági szolgáltatást végző kisvállalkozásoknál, az asztalosoknál, illetve az építőipari mikrovállalkozásoknál – mutatott rá az elnök. Az építőipari növekedést a nagyberuházások, például a vasúti építkezések adják, a lakosságnak szolgáltatást végző mikro építőipari vállalkozásoknál még nem érződik a piac bővülése.

A lakosság költésére várnak

Az iparosok arra várnak, hogy a megváltozott adópolitikával, a rezsicsökkentéssel több pénz marad a családoknál, megtakarításaik lesznek, és ez előbb-utóbb megjelenik a fogyasztás bővülésében, a szolgáltatások igénybevételében – mondta az IPOSZ elnöke. (Sajnos épp februárra romlott a GKI-Erste konjunktúraindex értékének kilenc hónapja tartó, szinte töretlen emelkedése. Az ipar kivételével minden ágazat és a fogyasztók gazdasági várakozása is romlott.) Úgy vélte, gyorsítaná a mikrovállalkozások helyzetének javulását, ha az állam a belső piacon megrendelést generálna. Például azzal, ha a családi házaknál is elindulna a hőszigetelési program. Szinte biztosra vehető, hogy támogatás esetén a lakosságnál maradt megtakarításból, illetve a várható energiaköltség-csökkenésből a családi házaknál is elvégeztetnék a hőszigetelést, ami többnyire a mikrocégeknek hozna megbízást – jelezte.

Célzott pályázatok kellenének

Az IPOSZ álláspontja szerint a mikrocégek piacának élénkülését hozná a külföldön már bevált módszerek alkalmazása, köztük a lakásfelújításoknál, karbantartásoknál alkalmazott csökkentett áfa bevezetése – hangsúlyozta Németh László. Fontosnak tartaná a szövetség azt is, hogy az uniós fejlesztési források felhasználásakor a magyar sajátosságoknak megfelelő mikro- és kisvállalkozás fogalma is szerepeljen a pályázói kör meghatározásában. Magyarországon ugyanis a vállalkozások 90 százaléka 10 fő alatt foglalkoztat, az unióban viszont a kisvállalkozás fogalma ennél tágabb körre vonatkozik – magyarázta az IPOSZ elnöke. Álláspontja szerint a 10-nél kevesebb embert foglalkoztató mikrovállalkozásokat is meg kell célozni az uniós forrásokkal a speciális helyzetüknek megfelelően. Így például kevesebb lehetne a számukra meghatározott önrész aránya egy-egy pályázatnál. Csökkenteni lehetne a minimálisan nyújtható beruházási támogatás összegét is, sok esetben 5 millió forint támogatás is elegendő volna egy mikrocég beruházásához a korábbi feltételekben meghatározott 10 millió forint helyett. Az elnök szerint a jövőben is indokolt pályázatokat hirdetni eszközbeszerzések, telephelyfejlesztések támogatására, de a kisebb gépjárművek vásárlására is ki kellene terjeszteni a lehetőséget.

Jobb érdekérvényesítésre is szükség lenne

A szövetségnek továbbra is az a célja, hogy bekerüljön a versenyszféra és a kormány konzultációs fórumába, mert így hatékonyabban tudná érvényesíteni a kisvállalkozók érdekeit. A kisvállalkozásokat ezen a fórumon egyedül az Áfeosz képviseli, amely azonban nem fedi le teljesen ezt a kört – jelezte Németh László. „A nagyok a fejünk fölött döntenek a bértárgyaláson” – fogalmazott. Az iparosok elnöke szerint a törvény-előkészítésbe is jobban be kellene vonni a kisvállalkozói szövetségeket, ezért az IPOSZ stratégiai együttműködésre törekszik a különböző szaktárcákkal, gazdasági kamarákkal. Ennek érdekben a Vidékfejlesztési Minisztériummal már stratégiai megállapodást kötöttek, előrehaladott tárgyalásokat folytatnak a Nemzeti Agrárkamarával, és szándékukban áll a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával is szorosabb partneri kapcsolatot kialakítani.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo