A szupermarketek és diszkontok térnyerése egyébként régóta jellemző jelenség a kiskereskedelmi ágazatban: 2005 óta az élelmiszer és nem élelmiszertermék jellegű üzletek összes alapterülete 1,3 százalékkal nőtt, vagyis lényegében változatlan maradt, míg ezzel párhuzamosan az üzletek száma 40,5 százalékkal csökkent, így az átlagos alapterület 70,7 százalékkal nőtt, vagyis az évek óta tartó koncentráció nyertesei a nagyobb alapterületű, jellemzően diszkont és szupermarket láncok.
A 2024-ben megszűnt üzletek megoszlása üzlettípus szerint
Forrás: KSH; MBH számítás
Bár az elmúlt 10 évben a humán- és az állatgyógyászati termékek üzletein kívül minden üzlettípus esetében csökkenő üzletszámról beszélhetünk, 2005-ig visszatekintve (a kiskereskedelmi üzletek számának maximumára) a nem élelmiszerüzletek közül jelentősen több telekommunikációs (+50 százalék), takaró, szőnyeg, fal-, padlóburkoló- (+143,6 százalék) és sportszer-szaküzlet (+40 százalék) működik, míg az élelmiszer szaküzletek közül közel kétszer annyi a kenyér-, pékáru- és édességszaküzletek száma (+91,4 százalék).
Megjegyzés: boltbezárások alatt a nyitások és zárások egyenlege értendő. (Báthori Bence, az MBH Elemzési Centrum ágazati elemzője)