A márkaépítés növeli a jólétet

Még a nemzetgazdaságra is jótékony hatása van a márkaépítésnek, vagyis a márkaépítés hozzájárul a fogyasztók jólétéhez és képes hosszú távon befolyásolni a gazdasági növekedést. Erre jutott legalábbis a Szellemi Tulajdon Világszervezetének friss jelentése.

Mi vár a magyar gazdaságra a választások után?
Tényleg elkerülhetetlen lesz a megszorítás?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:sxc

A Szellemi Tulajdon Világszervezete 2013. november 14-én publikálta a márkaépítésről és annak a globális gazdaságban betöltött szerepéről szóló jelentését „World Intellectual Property Report Brands Reputation and Image in the Global Marketplace” címmel.

A tanulmány szerint a brandépítés fontos tényezője mindennapi életünknek: segíti a fogyasztókat preferenciáik gyakorlásában, a termékek hírneve és a hozzájuk köthető imázs szerepet játszik a vásárlói szokások alakításában, a cégek számára a márka értékes stratégiai eszközt és versenyelőnyt is jelent.

A márkaépítés nemzetgazdaságra gyakorolt hatására viszont mindezidáig csupán korlátozott adatok állnak rendelkezésre. Egyedül az USA esetében érhetőek el részletesebb adatok, amelyek alapján kétszer akkorára becsülhetők a brandépítéshez kapcsolódó befektetések, mint a kevesebb adat birtokában kalkulált hasonló jellegű kiadások.

Tudta, hogy...
  • 2011-ben a cégek közel évi 466 milliárd USD-t költöttek brandingre világszerte: többet, mint K+F-re és dizájnra együttesen. Néhány országban ez az összeg teszi ki az immateriális javakba irányuló befektetések több mint 25%-át; A kis cégek persze nem tudnak ennyit költeni, de nem is kell. Egész más eszközökkel lehetnek sikeresek.
  • a gyorsan növekvő közepes-jövedelmű gazdaságok mint Kína és India, többet fordítanak brandingre, mint a jelenlegi magas jövedelmű országok a múltban, amikor hasonló gazdasági szinten álltak. Míg a magas jövedelmű országokban stagnálnak a branding befektetések, addig az alacsony vagy közepes jövedelmű államok esetében növekedés figyelhető meg ezen a területen;
  • a brandig-befektetések szoros összefüggést mutatnak a gazdasági fejlettség szintjével;
  • a gazdasági válság ellenére 2008-2013 között 19-24 % közé tehető a globális top 100 márka teljes értéknövekedése;
  • a branding a K+F befektetések megtérülésének egyik legfontosabb biztosítéka. Azon cégek, amelyek sokat költenek innovációra, szintén magasabb összegeket fordítanak a brandingre is: a branding tevékenység az innováció kiegészítője;
Szellemi Tulajdon Világszervezete (WIPO) által kiadott jelentés hangsúlyozza annak jelentőségét, hogy a politikai döntéshozók legyenek tudatában a branding-tevékenység és a gazdaság összefüggéseivel, kölcsönhatásaival, mert a márkaépítés hozzájárul a fogyasztók jólétéhez és képes hosszú távon befolyásolni a gazdasági növekedést. A jelentés kiemeli, hogy a kormányok képesek hatást gyakorolni a vállalatok branding-tevékenységére.

Az elemzés feltérképezi a globális gazdasági tendenciákat és meghatározó irányzatokat. A védjegyek szerepét is igyekszik feltárni és adatokat szolgáltat a védjegy-politikai döntésekhez, végül pedig arra kíván választ találni, hogy a márkaépítés miként hat ki a piaci versenyre és az innovációra, illetve hogyan viszonyul a tágabb értelemben vett vállalati stratégiához és az ipari szektor szerveződéséhez.

A tanulmány kísérletet tesz továbbá a védjegybejelentések jelentős növekedése mögött meghúzódó okok feltárására, a használati engedélyeknek és a franchise szerződéseknek a márkázás kiterjesztésében játszott szerepére, valamint az eltérő védjegyjogi rendszerek és szabályok sajátosságainak feltárására. A teljes tanulmány itt olvasható.

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo