A magyarok nem nagyon tájékozottak, de határozott véleményük van

Az új nemzetközi Ipsos kutatás szerint tevékenységeink környezeti hatásairól rengeteg tévhit él a világ fogyasztói fejében. A magyarok inkább figyelnek az energia- és víztakarékosságra, az újrahasznosításra, valamint a kevesebb csomagolóanyagú terméket választják – de a húsról, tejtermékekről a világátlaghoz képest kevésbé hajlandóak lemondani. Honfitársaink a kevésbé tájékozott nemzetek közé tartoznak, ezzel együtt a globális átlaghoz képest határozottabb véleményük van.

Az Ipsos új kutatása szerint az emberek nem nagyon hajlandók olyan környezetbarát változtatásokat végrehajtani, amelyek a legnagyobb hatással lennének a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére. A megkérdezettek kevesebb, mint fele állítja, hogy csökkentené tejtermék (41 százalék), és hús fogyasztását (44 százalék), háztartási fűtési rendszerét alacsony szén-dioxid-kibocsátású rendszerre cserélné (44 százalék) annak ellenére, hogy ezek a széndioxid kibocsátás alacsonyabb szintjének leghatékonyabb módjai.

A globális országátlag azt mutatja, hogy az emberek leginkább úgy próbálják segíteni a környezetvédelmet, hogy lemondanak a csomagolásról (58 százalék). Kínában (76 százalék), Dél-Koreában (72 százalék) és Malajziában (68 százalék) jár el így.

Viszonylag népszerű még az új áruk vásárlásának kerülése (54 százalék), az otthoni víztakarékosság (52 százalék) és az otthoni energiatakarékosság (52 százalék).

A megkérdezettek kevesebb, mint fele (49 százalék) állítja, hogy hajlandó többet gyalogolni, kerékpározni és több tömegközlekedést használni, az autóval vagy a motorral szemben.

Diana Ivanova és munkatársai által az Environmental Research által közzétett tanulmány szerint az autómentes élet lenne a legfontosabb módja a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének, ezt követi az elektromos járművekre való átállás és a repülések számának csökkentése. A válaszadók 46 százaléka egyébként hajlandó lemondani évi egy repülésről.

Világszerte kevesen tudják pontosan meghatározni azokat az intézkedéseket, amelyek a legnagyobb hatással lennének az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésére. A felsorolt ​​listák közül a válaszadók szerint az újrahasznosítás a legjobb módja a kibocsátás csökkentésének (49 százalék). A valóságban ez a módszer csak a 60.

A közvélemény által kiválasztott 5 legfontosabb intézkedés közül csak kettő szerepel a 10 leghatásosabb intézkedés között:

  • Átállás megújuló villamos energiára (30 százalék) - a tényleges rangsorban 4.
  • Kevesebb csomagolás (28 százalék) – a tényleges rangsorban 38.
  • Kevesebb vagy több tartós cikk vásárlása (22 százalék) – a tényleges rangsorban 46.
  • Áttérés tömegközlekedésre (22 százalék) – a tényleges rangsorban az 5.
A leghatásosabb akciót, az „autómentes életet”, csak a megkérdezettek 15 százaléka választotta. Ez pedig a legjobb módszer lehetne azok közül, amelyeket az emberek saját döntésük alapján megtehetnének. A tömegközlekedésre való átállás, a gyaloglás, kerékpározás mind fontos alternatíva a vezetéssel szemben. Kínában (72 százalék), Indiában (65 százalék) és Peruban (65 százalék) a valószínűsége annak, hogy többet gyalogolnának, kerékpároznának vagy tömegközlekedést használnának autó helyett. Az Egyesült Államokban (33 százalék), Kanadában (34 százalék) és Svédországban (34 százalék) a legkevésbé valószínű, hogy ezt a változtatást a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében végrehajtanák.

Dr. Pippa Bailey, az Egyesült Királyság Klímaváltozási és Fenntarthatósági Gyakorlatának vezetője, az Ipsosnak azt mondta: nyilvánvalóan még mindig jelentős szakadék van aközött, amit az emberek igaznak hisznek és a valóság között abban kérdésben, hogy mi, polgárok mit tehetünk ökológiai lábnyomunk csökkentése érdekében. Az biztos tehát, hogy erősíteni kell az oktatást, a felvilágosítást. Különösen a fejlett gazdaságokban nehezebb lesz megváltoztatni a közlekedési szokásokat, viszont a megújuló energiaforrásokra történő átállás esetében valószínűleg korlátozott ellenállásra számíthatunk a változással szemben.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo