A magyarok nem nagyon tájékozottak, de határozott véleményük van

Az új nemzetközi Ipsos kutatás szerint tevékenységeink környezeti hatásairól rengeteg tévhit él a világ fogyasztói fejében. A magyarok inkább figyelnek az energia- és víztakarékosságra, az újrahasznosításra, valamint a kevesebb csomagolóanyagú terméket választják – de a húsról, tejtermékekről a világátlaghoz képest kevésbé hajlandóak lemondani. Honfitársaink a kevésbé tájékozott nemzetek közé tartoznak, ezzel együtt a globális átlaghoz képest határozottabb véleményük van.

Az Ipsos új kutatása szerint az emberek nem nagyon hajlandók olyan környezetbarát változtatásokat végrehajtani, amelyek a legnagyobb hatással lennének a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére. A megkérdezettek kevesebb, mint fele állítja, hogy csökkentené tejtermék (41 százalék), és hús fogyasztását (44 százalék), háztartási fűtési rendszerét alacsony szén-dioxid-kibocsátású rendszerre cserélné (44 százalék) annak ellenére, hogy ezek a széndioxid kibocsátás alacsonyabb szintjének leghatékonyabb módjai.

A globális országátlag azt mutatja, hogy az emberek leginkább úgy próbálják segíteni a környezetvédelmet, hogy lemondanak a csomagolásról (58 százalék). Kínában (76 százalék), Dél-Koreában (72 százalék) és Malajziában (68 százalék) jár el így.

Viszonylag népszerű még az új áruk vásárlásának kerülése (54 százalék), az otthoni víztakarékosság (52 százalék) és az otthoni energiatakarékosság (52 százalék).

A megkérdezettek kevesebb, mint fele (49 százalék) állítja, hogy hajlandó többet gyalogolni, kerékpározni és több tömegközlekedést használni, az autóval vagy a motorral szemben.

Diana Ivanova és munkatársai által az Environmental Research által közzétett tanulmány szerint az autómentes élet lenne a legfontosabb módja a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének, ezt követi az elektromos járművekre való átállás és a repülések számának csökkentése. A válaszadók 46 százaléka egyébként hajlandó lemondani évi egy repülésről.

Világszerte kevesen tudják pontosan meghatározni azokat az intézkedéseket, amelyek a legnagyobb hatással lennének az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésére. A felsorolt ​​listák közül a válaszadók szerint az újrahasznosítás a legjobb módja a kibocsátás csökkentésének (49 százalék). A valóságban ez a módszer csak a 60.

A közvélemény által kiválasztott 5 legfontosabb intézkedés közül csak kettő szerepel a 10 leghatásosabb intézkedés között:

  • Átállás megújuló villamos energiára (30 százalék) - a tényleges rangsorban 4.
  • Kevesebb csomagolás (28 százalék) – a tényleges rangsorban 38.
  • Kevesebb vagy több tartós cikk vásárlása (22 százalék) – a tényleges rangsorban 46.
  • Áttérés tömegközlekedésre (22 százalék) – a tényleges rangsorban az 5.
A leghatásosabb akciót, az „autómentes életet”, csak a megkérdezettek 15 százaléka választotta. Ez pedig a legjobb módszer lehetne azok közül, amelyeket az emberek saját döntésük alapján megtehetnének. A tömegközlekedésre való átállás, a gyaloglás, kerékpározás mind fontos alternatíva a vezetéssel szemben. Kínában (72 százalék), Indiában (65 százalék) és Peruban (65 százalék) a valószínűsége annak, hogy többet gyalogolnának, kerékpároznának vagy tömegközlekedést használnának autó helyett. Az Egyesült Államokban (33 százalék), Kanadában (34 százalék) és Svédországban (34 százalék) a legkevésbé valószínű, hogy ezt a változtatást a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében végrehajtanák.

Dr. Pippa Bailey, az Egyesült Királyság Klímaváltozási és Fenntarthatósági Gyakorlatának vezetője, az Ipsosnak azt mondta: nyilvánvalóan még mindig jelentős szakadék van aközött, amit az emberek igaznak hisznek és a valóság között abban kérdésben, hogy mi, polgárok mit tehetünk ökológiai lábnyomunk csökkentése érdekében. Az biztos tehát, hogy erősíteni kell az oktatást, a felvilágosítást. Különösen a fejlett gazdaságokban nehezebb lesz megváltoztatni a közlekedési szokásokat, viszont a megújuló energiaforrásokra történő átállás esetében valószínűleg korlátozott ellenállásra számíthatunk a változással szemben.

Véleményvezér

Drámai fordulat az ukrajnai háborúban

Drámai fordulat az ukrajnai háborúban 

Az ukrajnai háború versenyfutás az idővel.
Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát

Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát 

A lengyel valuta árfolyama fenn, a magyar lenn.
Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt

Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt 

Ez a harc lesz a végső?
A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik

A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik 

Nem tűnik túl átgondoltnak a mini-Dubaj projekt.
A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott

A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott 

Bindzsisztán működik, ahogy kell.
Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo