A magyar cégeknek is dönteni kell, elindult a deglobalizáció

A globális vállalatok egy jelentős csoportja szerint Oroszország évekre befektetési tabutéma lehet majd, és hogy közülük sokan soha többet nem üzletelnek többé a Putyin-rezsimmel. Egyes cégek szerint azonban az ördög a részletekben rejlik. A legutóbbi Elemzői Felmérésükben az oroszországi kivonulás hosszú távú költségeit vizsgálták a Fidelity szakértői.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A komplett felszámolásra a legjobb példával eddig a Societe Generale szolgált, mely egy Vlagyimir Potyanin nevű oligarchának adta el a Rosbankot. Az ügyletet a jelek szerint minkét érintett joghatóság jóváhagyja majd, ami azt jelenti, hogy szabad az út az oligarcháknak történő többi eszközátruházás előtt is – méghozzá olyan árakon, melyek korábban elképzelhetetlenül alacsonynak számítottak volna.

A helyzet azonban az, hogy egyszerűen nem lesznek más vevők. Egy másik tulajdonos, Oleg Tyinkov ezen a héten úgy nyilatkozott, hogy valós értékének kb. 3 százalékáért kellett eladnia Potyaninnak a TCS Group nevű online bankban fennálló részesedését, miután a Kreml megfenyegette, hogy a háborút illető kritikus nyilatkozatai miatt egyszerűen államosítja a tulajdonrészét.

A piacok az ország elhagyására sarkallják a bankokat, de ez vagy azt jelenti, hogy bezárják az irodáikat és elbocsátják a dolgozóikat, vagy azt, hogy gombokért az oligarcháknak engedik át azokat, ami nagyarányú vagyonátrétegződéshez vezet. Eleinte sokan azt hitték, hogy majd csak átvészelik valahogy a helyzetet, de a hangulat nagyon gyorsan átcsapott abba az irányba, hogy Oroszország immár olyan országnak számít, amellyel magára valamit adó vállalkozás nem tarthat fenn üzleti kapcsolatot.

Mindenki leeresztett

A gyártó- és gyógyszeripar, valamint a kiskereskedelem területén más kihívások is adódtak. A Nokian abroncsgyár az IPG-hez hasonló helyzetben találta magát: a Szentpétervár közelében található, a 2000-es évek közepén 150 millió eurós beruházással létrehozott vszevolozsszki gyárában 1600 embert foglalkoztat és évi 17 millió abroncs előállítására képes, ami a cég globális termelésének kb. 70 százaléka. Ennek pótlása egy másik helyszínen rengeteg időbe, fáradságba – és persze többszáz millió dollárba fog kerülni. A cég mindettől függetlenül beszüntette a Finnországban gyártott nehézgépjármű-abroncsainak Oroszországba irányuló exportját, mivel azokat akár katonai járműveken is fel lehet használni, és az üzleti modellje egyéb elemeinek átalakításáról szóló közleményeket is megjelentetett.

Az oroszországi gyár, melynek 380 millió dolláros oroszországi és ázsiai nettó értékesítési árbevétele csupán töredéke a cég globális árbevételének, továbbra is működik, de idővel máshová fogják átköltöztetni a régión belül.

Nem mindegy, mit árulsz és kinek

Mindeközben a gyógyszerészeti vállalatok Oroszországon kívülre költöztetik az orvosi tesztjeiket – több elemző szerint ez a lépés hosszú távra szól majd, és nem valószínű, hogy később visszavonnák. Ugyanakkor több gyógyszergyár és fogyasztási cikkeket előállító vállalat úgy döntött, hogy orosz civilek számára továbbra is szállítanak alapvető termékeket. A Pepsi üdítőitalt nem, de csecsemőtápszereket a jövőben is elad majd oroszországi vevőinek.

Egy európai egészségápolási cégekkel foglalkozó elemző szerint az orvosi szolgáltatások vagy termékek kivonása az orosz piacról azt eredményezhetné, hogy az orosz betegek potenciálisan életmentő kezelés nélkül maradnának. A cégek azonban nem szállítanak olyan termékeket, amelyek nem tartoznak ebbe a körbe.

A fogyasztási cikkek és a kiskereskedelem területén viszont nem ilyen egyértelmű a helyzet. Több elemző arról számolt be, hogy szerintük a cégek szeretnék a lehető leghamarabb folytatni a normál ügymenetet, akár azért, mert véget ér a háború, akár azért, mert feloldják a korlátozásokat.

A Fidelity egy luxus- és sportcikkekkel foglalkozó elemzője szerint vállalatok java örömmel árulná a termékeit Oroszországban, mert nem szeretnék az orosz fogyasztókat büntetni. Az értékesítést jelenleg azért nem folytatnák, mert a világ többi részén nagyon elítélnék őket ezért, és tisztában vannak azzal is, hogy a termékeik egyáltalán nem esnek a nélkülözhetetlen kategóriába.

A nagy kivétel az nyersanyagszektor, ahol az orosz árucikkek – és nem csak a földgáz – a szankciók ellenére is utat találnak a külföldi piacokra. Egy az USA-val foglalkozó Fidelity elemző szerint az olajipari infrastruktúrát értékesítő cégek, amelyeknek most más acélcső-beszerzési forrásokat kellett találniuk, az első adandó alkalommal vissza fognak téri orosz beszállítóikhoz. Oroszország hatalmas nyersanyagforrás, amint a konfliktus elcsitul, az értékesítési volumenek visszatérnek a korábbi szintre a szakemberek szerint.

A deglobalizáció kemény dió

„Bár a felszínen a háború fő gazdasági hatásai a nyersanyag-csatornákat érintették, és komoly áringadozást idéztek elő, sok globális vállalatnak nehéz döntéseket kell hoznia a termékeivel, alkalmazottaival, vevőivel és ellátási láncaival kapcsolatban. A katonai konfliktus hatással lesz arra is, hogy hogyan ítélik meg tágabb értelemben a cégek a határokon átívelő tőkeberuházásaikat és a hozzájuk kapcsolódó etikai, társadalmi és hírnevüket érintő kockázatokat, valamint az egyes piacok kiiktatásainak következményeit” – tette hozzá Al-Hilal István, a Fidelity International közép-kelet-európai igazgatója.

A Fidelity felmérése azt mutatja, hogy a legtöbb vizsgált vállalat a legszívesebben egyszerűen kisétálna Oroszországból. De az egyedi, konkrét történetek arról mesélnek, hogy némelyikük számára mégsem olyan sima ügy a deglobalizáció.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo