Az 550 hazai nagyvállalati döntéshozó megkérdezésével végzett K&H nagyvállalati növekedési index felmérés legutóbbi eredménye szerint a cég eredményes működését meghatározó tényezők sorrendje ugyan nem, fontosságuk azonban változott tavaly év végéhez képest. Míg korábban a kormányzati intézkedések kiugróan nagy befolyással bírtak a vállalatok eredményességére, addig mostanra ennek fontossága kismértékben lecsökkent, és szinte azonos szintre került a belföldi kereslettel és az árfolyamváltozásokkal. Így jelenleg ezt a három tényezőt tartják a legfontosabbnak a cégvezetők a vállalat jövedelmezősége szempontjából. A gazdaságpolitika befolyásának mérséklődése mögött az áll, hogy a jelenlegi intézkedésekről a vállalatok majd háromnegyede véli úgy, hogy nem változtat érdemben a cég helyzetén.
„Mivel a megkérdezett hazai nagyvállalatok fele kizárólag belföldön értékesít, ezért nem meglepő, hogy eredményességük szempontjából az egyik legmeghatározóbb tényező a hazai lakossági fogyasztás. A KSH adatai szerint januárban 8,7%-kal, majd februárban 6,4%-kal nőtt a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakához képest naptárhatástól megtisztítva, és márciusban is 5,1%-os növekedés történt a becslések szerint. Az intenzív bővülés folytatódásának pedig várhatóan kedvezni fog a foglalkoztatottság és a reálbérek növekedése, az alacsony infláció, a mérsékelt üzemanyagárak, valamint a devizahitelek forintosítása” – részletezte az eredményeket Peter Roebben, a K&H vállalati üzletágának vezetője.
A felmérés ideje alatt jellemző 305 euró/forint árfolyam mellett a vállalatok többsége (54%) úgy véli, hogy ezen a szinten fog stabilizálódni a forint árfolyama a következő 6 hónapban, miközben a cégvezetők egyharmada gyengülésre számit. A gyengülő forint árfolyam azonban inkább az exportáló cégeknek kedvező, a belföldi, importáló vállalatoknak viszont hátrányt jelent. Ezt mutatja, hogy a kizárólag hazai piacra termelő nagyvállalatok mindössze 3%-a véli úgy, hogy az árfolyamváltozások kedvezően befolyásolhatják a cég helyzetét, míg a 40% alatti exportaránnyal rendelkező cégeknél 12%, a több mint 40%-os exportaránnyal rendelkező vállalatoknál pedig 27% gondolja így.
A nagyvállalatok eredményeit meghatározó tényezők sorrendjében a beszállítói árak, a jogszabályi környezet és a közterhek változásának hatása a középmezőnyben szerepel, holott utóbbi kettő fontossága kissé felértékelődött év végéhez képest. A lista végén levő külföldi vevőket, az inflációt és a finanszírozási lehetőségek alakulását továbbra is a cégvezetők csupán töredéke tartja fontosnak a vállalat rövid távú jövedelmezősége szempontjából.