A globális gazdasági környezet a hazai startupokat sem kímélte, többen kényszerültek leépíteni, gyakran akár kétszámjegyű mértékben csökkenteni alkalmazottaik számát. Ugyanakkor a Startup Hungary kiválasztott 20, több, mint 30 főt foglalkoztató startupot, akiknek további adatok bekérésével követte le az évét ebből a szempontból. Ez a 20 cég összesen 2300 embert foglalkoztat, és bár az év második felére határozottan lassult a növekedésük, csak négy esetében csökkent a létszám.
Mindezek ellenére a megkérdezett startupok még sosem voltak ennyire optimisták a jövőt illetően. A válaszadók 42 százaléka úgy gondolja, hogy unikornissá fejleszti a cégét, 86 százalékuk nemzetközi kulcsszereplőként látja magát, 39 százalékuk az IPO felé tekint, ami még a tavalyi számot is felülmúlja. Ugyanakkor az is kijött a kérdőívből, hogy kétszer több alapító (12 százalék) gondolja úgy: hamarosan be kell csuknia a boltot. A kötelező magabiztosság tehát megvan, a mutatók azonban nem arról árulkodnak, hogy túl nagy sebességgel haladnának ebbe az irányba.
Akadozó növekedés és nehezített forrásszerzés
A régió és Magyarország továbbra is kiemelt piac a startupok nagy részének (63 százalék). Bár úgy nyilatkoznak, hogy nemzetközileg is terjeszkednének, csak 43 százalék generálja bevétele több, mint felét külföldről. A helyi bajnokok és feltörekvő (ún. rising star) cégek sikereiből úgy látjuk, a legjobb recept, ha egy startup már az induláskor koncentrál a nyugat-európai és amerikai piacra.