Annak igazolása, hogy nem csupán hangoztatott nézeteik, hanem valós működési stratégiájuk is fenntartható, egyre fontosabb a szervezetek számára. Ahogy fontos a környezet védelme is, amely csak tervszerűen, a vállalkozás minden elemébe beépülve lehet eredményes.
Összekapcsoltan
A környezettudatos vállalatirányítási rendszert leíró nemzetközi szabvány célja, hogy az eredményes környezetközpontú irányítási rendszer (KIR) elemeit össze lehessen kapcsolni a vezetés egyéb követelményeivel. Ennek megvalósítása azonban súlyos anyagi és egyéb erőfeszítéseket követel. A tanúsítottan is környezettudatos - vagyis az ISO 14001-es szabványnak megfelelő - működés kialakítása legalább egy évig tart, költsége jó esetben is milliókban mérhető, végigviteléhez tehát elhivatottságra is szükség van. A megtérülés, bár bizonnyal nem marad el, mindenképpen hosszabb távú, ami a mostani válsághangulat közepette sajnos kevesek számára elég. A világon mintegy 89 ezer vállalat rendelkezett ISO 14001-es tanúsítvánnyal 2009-ben a Standard-Team adatai szerint, a legtöbb Japánban, de az élvonalban megjelent Kína és Spanyolország is. Magyarország a „világranglista" szerint a 21-22. helyen áll e tanúsítványok számát tekintve.
Az Európai Unió 1993 júliusában kibocsátott Eco-Management and Audit Scheme (EMAS) rendelete is módszert kínál a szervezetek számára környezeti teljesítményük fejlesztéséhez, publikálásához és ezen keresztül a környezettudatos vállalati működés megvalósításához. A logójának a használatára jogosult szervezetek a bizalmat, az átláthatóságot és a környezettudatosságot képviselik.
Közvetlen és közvetett előny
A környezet és fenntartható fejlődés iránti elkötelezettség javítja a cég arculatát, így szerepe lehet az ügyfelekkel, de az állami szervezetekkel való jobb kapcsolat kialakításában is. A környezettudatos működés szempont már például a közbeszerzések elbírálása során is.
A hosszabb távú pozitív hatások mellett a változásnak közvetlenebbül érezhető előnyei is vannak. A jobb energiafelhasználás, a korlátozottabb vízfogyasztás, a körültekintőbb nyersanyag-kiválasztás, a hulladék csökkentése és lehetőség szerinti újrafelhasználása számottevően mérsékli a költségeket, így növeli a vállalat versenyelőnyét. Egyszerű példa: ha egy termékre kevesebb csomagolás kerül, az csökkenti a vállalat által termelt hulladékot. Ez jó a természetnek, vonzóvá teszi a céget a környezettudatosság iránt elkötelezett, egyre növekvő fogyasztói réteg számára, mindemellett a be nem szerzett csomagolás sem kerül pénzbe.
A hosszú távú nyereség előnyeinek meglátásához gazdaszemléletre van szükség, vagyis arra, hogy a vezető a rövid távú kizsákmányolás helyett a fenntartható fejlődést tekintse üdvösnek. A rendszeres elbocsátások, váratlan átszervezések, a bizonytalan vállalati jövő mind megnehezítik azt, hogy egy vezető ne az adott évi nyereségre helyezze a hangsúlyt - vagyis arra a szinte egyetlen mutatóra, aminek alapján a teljesítményét értékelik -, hanem hosszabb távon beérő, kevesebb azonnali eredményt mutató fejlesztések levezénylésébe kezdjen.