Nem ért egyet a brüsszeli lobbi és az Orbán-kormány

Májusban Magyarország vezető vállalatai közül is többen csatlakoztak a Károly walesi herceg által életre hívott, környezettudatos üzleti tömörüléshez, a brüsszeli székhelyű és ott lobbizó EU Corporate Leaders Group on Climate Change-hez (EU CLG). De míg az EU soros elnöki tisztjét betöltő Magyarország és az Orbán-kormány szívesen felkarolná az újabban zöldek által propagált 30 százalékos uniós kibocsátás-csökkentést, a vállalatok ellenzik ezt, és a korábban megállapított 20 százalékos mértéknél maradnának, derült ki a budapesti brit nagykövet, Greg Dorey rezidenciáján tartott sajtóbeszélgetésen.

Ahogy az lenni szokott, az ilyesfajta protokoll-események diplomatikus és diplomáciai semmit mondásával telt az idő. Olajos Péter helyettes államtitkár -egyébként politikailag korrekt- öko-szellemiségű beszédében jelezte, hogy a kormány megtesz minden tőle telhetőt az uniós klímacélok teljesítése érdekében, akár a 30 százalékos kibocsátás-mérséklés szorgalmazását is, még akkor is, ha nem tartozunk az öreg kontinens nagy szennyező országai közé a magunk egy főre jutó 6 tonnás évi széndioxid-kibocsátásával.

Iratgyűjtés

A kormánynak mindeddig odáig sikerült eljutnia, hogy összegyűjtötte a klímapolitikai döntésekhez szükséges, releváns adatokat. "Kilogrammban nézve megvannak a szükséges irathalmazaink", tette hozzá viccesen a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkár-helyettese.

"Amikor őfensége Károly herceg Magyarországon járt, világossá tette, hogy azt várja Magyarországtól, vezető szerepet játsszon mind a klímapolitikában, vagyis a jogalkotásban, mind pedig a piaci alapú megoldások felállításában, hogy elősegítse az Unió gazdaságának dekarbonizációját" - mondta Sandrine Dixson-Decléve, az EU CLG igazgatója.

30 kontra 70

A papírok és kilogrammok viszonyának megállapításán túl az esemény másik érdekes beszólását Dixson-Decléve szolgáltatta, amikor arra a kérdésre, hogy a magánszektorban milyen hányadban vannak klímapolitikát ellenző, illetve a környezetbarát törekvéseket felvállaló piaci szereplők, a következőt mondta: "Hogy is fogalmazzam ezt meg, hogy meg tudjon jelenni a sajtóban...?" Majd végül úgy magyarázta, a cégek 30-40 %-a partner az öko-célokban, 70 % pedig "potenciális partner", és alapvetően három csoportba sorolta a cégeket.

Vannak a szkeptikusok, vagyis a fosszilis iparágakban utazó "dinoszauruszok" (pl. cementgyárak, széntüzeléses erőművek stb.). Vannak az adaptálódók, mint például a nyugdíjalapok, a biztosítási cégek, melyek igyekeznek ökológiailag felelős befektetéseket eszközölni. És vannak a fogyasztói piacból élők (pl. áruházak), melyek szorgalmasan csökkentik energiafogyasztásukat.

A hetente 3 millió magyar vásárlást bonyolító TESCO hazai vezérigazgatója nyomban fel is állt és elújságolta, hogy a javadalmazás is ehhez kötött: a vezetői bónuszokat csak akkor kapják meg, ha sikerül elérniük bizonyos előre meghatározott eredményeket e téren. A hűtőberendezések ajtóval való felszerelése 30 %-kal csökkentette az energiafogyasztást.

Eltérő érdekek?

A Piac és Profit Klímablog kérdésére fény derült egy alapvető érdekellentétre, mely ellentmond a magyar emisszió-csökkentési buzgalomnak: Dixson-Decléve ugyanis kifejtette, hogy a csoportosulásba tartozó vállalatok hivatalos álláspontja az, nem célszerű erősíteni az emisszió-csökkentési célirányt. 

További kérdésünkre, miszerint mivel is foglalkozik pontosan az EU CLG, hiszen bemutatkozó beszédében ilyen trivialitásokról megfeledkezett, az igazgatóasszony elmagyarázta: tevékenységük abban merül ki, hogy alapvetően azt kommunikálják a brüsszeli döntéshozók felé, a zöld gazdaság nemcsak a megszorításokról és áldozathozatalról szól, hanem a "zöld növekedésről, a zöld munkahelyek teremtéséről".

Ennek illusztrálására példákat is felhozott: a közép-európai régióban 6 %-os, Magyarországon pedig 3 %-os GDP-növekedést prognosztizál a Potsdam Intézet a következő években - ami lehet zöld növekedés is.

"Értekeztünk az összes fontosabb EB tisztségviselővel, és közvetítettük nekik álláspontunkat, miszerint az ambíciózusabb emisszió-csökkentési cél, a 20 %-ról 30 %-ra emelés nem célszerű". Majd önigazolásképpen hozzátette: "Minket tartanak a leghaladóbb üzleti csoportnak a klímakérdésben".

Az eseményen felszólalt a Brokernet Csoport alelnöke is és fémjelezte, mit is tesznek majd, miután az EU CLG-hez csatlakoztak: klientúrájuk, mintegy 300 000 ember tudatába kívánnak környezettudatos szempontokat csepegtetni, továbbá óvodákban és iskolákban fognak szemléletformáló oktatást tartani.      

Zöldülő nagykövetség
Kérdésünkre, hogy a Downing Street vajon kibocsátott-e útmutatást a brit diplomáciai testületnek arra vonatkozóan, hogyan kell környezetbarát módon működtetni egy nagykövetséget vagy nagyköveti rezidenciát, Greg Dorey nagykövet úr elmondta, a brit kormány 10/10 nevű kezdeményezéséhez a budapesti nagykövetség is csatlakozott. Ennek keretében egy éven belül 10 %-kal csökkentik a működésükkel járó széndioxid-kibocsátást. Kevesebbet utaznak, alacsonyabb kibocsátású szállítási eszközöket vesznek igénybe, ”ám mozgásterünk behatárolt, mivel a nagykövetség egy száz éves épületben van”, ami nyilvánvalóan nem a leginkább hő- és energia-hatékony helyszín.

  

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo