A Salvinia molesta nevű tengeri páfrány inspirálta azt a burkolást, melyet a hajótörzsre visznek fel, hogy csökkentsék a víztömeggel való súrlódást. A növény felületét sűrű szőrnyúlványok alkotják, melyek négyesével csoportokat alkotnak, s a végüknél kapcsolódnak a többi négyes egységhez, tömegesen pedig hadverő-szerű alakzatot adnak ki.
A természet utánzása
A szőrszálak víztaszító (hidrofób) viasz-kristályokkal vannak bevonva és a levél körül légbuborékot is tartalmaznak, ami lehetővé teszi, hogy a növény ne ázzon át és a víz felszínén maradjon. A habverő-formájú szerkezet teteje azonban víz (hidrofil). Amikor víz alá merül a növény, távol tartja a víz molekuláit a levél felszínétől. A hidrofil felső rész stabilizálja a levegőt, méghozzá olyan erősen, hogy a páfrány élettartalma során a levegő mindvégig ottmarad.
A vízzel átitatott felület csökkentése révén az ellenállás is mérséklődik. Ez az adta az ötletet Bonn, Karlsruhe, Rhein-Waal és Rostock egyetemeinek közös kutatócsoportja számára, hogy hasonló konstrukciót dolgozzanak ki a teherszállító hajóknak. Találmányuk megalkotása még folyamatban van, és 5 éven belül megkezdődhet a tesztelése, de a szakemberek máris úgy jósolják, hogy általa 10 százalékkal lesz csökkenthető az uszályok üzemanyag-fogyasztása.