Mi lesz veled, Duna?

Az első Gyurcsány-kormány elindította, a második keze közül azonban "elfolyni" látszik az a Duna-program, amely az európai országútnak számító folyó hajózhatóságát, ökológiai védelmét, az energiatermelés bővítését és például a Homokhátság megmentését is jelentené számunkra.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egy vízerőmű ügyét nem lehet megszédített, fölheccelt emberek szavazatára bízni, mert az a szakembereknek a dolga - emlékeztet "rendszerváltó" előterjesztésére Glatz Ferenc. Az akadémikus 1989-ben, kormánytagként vállalta fel a bős-nagymarosi beruházás felfüggesztését, s mint mondja, akkoriban Pozsgay Imrének a nép megszavaztatását szorgalmazó indítványa ellenében képviselte, hogy szakítsák meg a munkálatokat, addig mindenképpen, ameddig a tudomány a környezetvédelmi szempontokat meg nem vitatja.

Saját magunk ellen teszünk

A tudós - és a rendszerváltás évében miniszter - Glatz Ferenc 2008-ban egyáltalán nem véletlenül állt az élére annak a szinte mozgalommá alakult tudományos programnak, amely az Európai Unió szándékával egyezően a 7-es közlekedési korridornak számító Duna hajózhatóbbá tételével éppen úgy foglalkozik, mint a környezetvédelmi, vízgazdálkodási vetületekkel. Miközben még napjainkban is politikai és érzelmi kérdés a nagymarosi vízlépcső ügye, egyre többen figyelmeztetnek rá: Németország, Ausztria, Szlovákia és immáron az Európai Unió, sőt saját maga ellenében is cselekszik Magyarország akkor, amikor nem oldja meg a hajózás-hajózhatóság feladatát a Dunán, vagy éppen a vízgazdálkodás hiányosságai miatt elő is segíti egy komplett országrész, a Gödöllőtől a szerb határig húzódó Homokhátság tényleges sivataggá válását.

Pár esztendővel ezelőtt mintha többet látott volna meg a kormányzat a folyó "érintetlenül hagyásának" veszélyeiből, mint a jelenlegi kabinet. Az uniós csatlakozásunk időszaka után ugyanis megbízta az Akadémiát a Duna-programmal összefüggő komplett vízgazdálkodás fejlesztési koncepciójának elkészítésével. A második Gyurcsány-kormány azonban nem folytatta a munkát, annak dacára sem, hogy az Európai Unió a 2860 kilométer hosszú közlekedési útvonal nagy léptékű fejlesztését szóban is, pénzzel is szorgalmazza.

- Ahhoz ma sem fér kétség, hogy sok még a környezetvédelmi, vízgazdálkodási, közlekedésfejlesztési és nem utolsósorban energetikai megvitatnivaló - fejtette ki Glatz Ferenc a Piac & Profitnak, miközben arra is utalt, hogy a hajózás és a jövőben rendelkezésre álló ivóvízbázis ügyét éppen úgy elemezni kell, mint azt, hogy mennyire valós probléma a mészkővályú beszakadása s a folyó eltűnése. De az tény, hogy az elmúlt bő másfél évtizedben sokkal több tudásra, konkrét ismeretre tettek szert a tudomány képviselői, s szakmai válaszokat tudnak adni a Duna helyzetének javításáért ténykedő környezetvédőknek, a vízgazdálkodás, az energetika intézményeinek.

Az önmagát igazító, alkalmasint pusztító természettörténeti képződmény, a Duna, az elmúlt 150-200 ezer évben igen sokszor változtatta a medrét, vett fel más és más formációt, s alakította is a földkéreg felszínét. E szempont mellett a kutatóknak az éghajlatváltozást, mégpedig a felgyorsult éghajlatváltozást is illik figyelembe venniük akkor, amikor a Duna helyzetét, állapotát, lehetőségeit tárják a hajózásról, vízgazdálkodásról, energetikáról döntést hozók elé. Glatz Ferenc ki is tért rá, a Kárpát-medencében, a Duna és a Tisza térségében nem csupán a vízhiányos állapotokra kell tekintettel lenni, hanem a vízbőség problémájára is: a föld mint a legnagyobb víztározó, ha ilyen esetek előállnak, nem képes befogadni a csapadékot.

Iszap vagy duzzasztómű...

A két nagy folyó vízgyűjtő részein, ha egyszerre megy végbe az olvadás, s a Duna, mint a nagyobbik levezető, nem előzi meg az Alföld folyóját, hanem megtelik, mire a Tisza vize odaér, minden eddiginél hatalmasabb árvíz keletkezik. Az biztos, hogy a tiszai gátakat tovább emelni nem lehet, a Duna esetében pedig nem csupán az iszaplerakódásnak kell véget vetni, hanem megvizsgálandó, mivel jár, ha az egész meder mélyebbre süllyed. A német és osztrák szakaszokon a duzzasztások utáni mederrészeket a folyó kimossa, s csak az iszap halad tovább. Glatz akadémikus kijelentette, a Budapest fölötti víznyelők eliszaposodását az állandó kotrással ugyan lehet mérsékelni, s ezzel a főváros ivóvízellátását megóvni, de nem árt végiggondolni: mivel a német, osztrák, szlovák duzzasztókat nem bontathatjuk le, vajon nem az az ésszerű, hogy nálunk is duzzasztókkal előzzük meg a folyó okozta káros folyamatokat?

Folytatás a Piac és Profit Magazin májusi számában.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo