A Newsweek környezetbarát cégeket tartalmazó toplistájának első öt helyéből négyen számítógépgyártó vállalat szerepel. A Szilikon-völgy vezető márkái természetesen meglovagolják az öko-trendet, és zöld újításokkal dicsekednek új termékeik bemutatásakor.
A San Francisco-i Dan Heffernan -aki diplomáját tekintve a környezettervezés, a közgazdaság és a természetbiológia tudora-, a Matter Network számára tekintette át, ki mit állít, és mi igaz belőle: főként az Apple, a HP és a Toshiba számítógépeit vizsgálta, mivel ezek produkálják a legnagyobb volumenű eladásokat.
Hogyan zöldülnek a computercégek?
- Az Apple, mint cég gondosan méri ökológiai lábnyomát és azt lebontja a termelés fázisaira, valamint a termék életgörbéjére. A vállalat folyamatosan törekszik rá, hogy csökkentse a környezetre rótt terhelést, többek közt azzal, hogy újrahasznosítható a gépek alumínium váza, csökkentette a csomagolást és energiahatékonyabbá tette a számítógép működését. A Dell kritizálta az HP-t, amiért érdemtelenül hívja termékcsaládját a "legzöldebb notebook családnak". Az Apple továbbra sem ad ki fenntarthatósági jelentést, de a ClimateCounts.org kedvezőbb bírálatot adott idén a cégnek, miután az lépéseket tett ökológiai lábnyomának nyíltabb és érthetőbb ismertetésére.
- Az HP célul tűzte ki, hogy a 2005-ös bázisévhez képest 2010-re 25 százalékkal csökkenti céges energiafogyasztását, növeli az újrahasznosítható alapanyagok arányát a termékeiben, ismét beveti korábban használt tartozékait és egyre kevesebb mérgező anyagot használ. Ennek jegyében az év végére teljesen eltüntetik a higanyt a gépeikből. A fogyasztók is mérhetik géphasználatuk ökológiai lábnyomát. A nyomtatók és számítógépek egyaránt rendelkeznek CO2-kalkulátorral. Az HP azon vállalatok egyike, mely aláírta az amerikai Kongresszusnak eljuttatott levelet, mely sürgeti a képviselőket, hogy alkossák meg a klímatörvényt. A Newsweek zöld vállalatokat értékelő ranglistáján tavaly első helyen végzett az HP, maga mögé utasítva az összes amerikai magántársaságot. A Greenpeace mégis aggályainak adott hangot, mert az HP már 2009-re azt tervezte, hogy kivonja számítógépeiből a mérgező anyagokat, ám nem tartotta be ígéretét.
- A Toshiba az év végére azt a célt tűzte ki, hogy megduplázza termékei "ökológiai teljesítményét", aminek valódi jelentését elég nehéz megítélni, mivel elég homályos kifejezés. A vállalat faültetésbe is beszállt, hogy semlegesítse a légkörre gyakorolt szennyező hatását (carbon offset). Heffernan csak nagy nehezen találta meg a vállalat honlapján a 2010-es Környezeti Jelentést. A Greenpeace megrótta a céget azért, hogy április elejére nem vont ki két mérgező anyagot a készülékeiből, ahogy azt korábban ígérte. A vállalatóriás megvetette lábát a napenergia-bizniszben is.
- Tavaly a Dell nyerte a Technology Busines Research nevű intézet Fenntarthatósági Mérőindexének díját, melyen az HP a negyedik helyen végzett. Az Apple egyáltalán nem került be a mezőnybe.
- Az USA-ban az Intel vásárolja tevékenységéhez a legtöbb megújuló energiát.
- A Sony Europe már kizárólag megújuló energiát használ.