Megmenekült autógyártók

Az EU tagországai a világgazdasági visszaesés veszélye miatt hajlandók három év haladékot adni az autógyártóknak a co2-kibocsátás változtatásában.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Európai Unió tagországai a világgazdasági visszaesés veszélye miatt hajlandók három év haladékot adni az autógyártóknak az új gépkocsik szén-dioxid-kibocsátásának jelentős mértékű csökkentési kötelezettségét illetően - közölték szombaton Brüsszelben az unión belül folytatott tárgyalások menetét jól ismerő források. Eszerint az erről folytatott pénteki egyeztetésen a 27-ek arra a közös álláspontra jutottak, hogy 2012 helyett csak 2015-től kell majd bevezetni az új, szigorú szabályozást, amelynek értelmében az új európai autók átlagos szén-dioxid-kibocsátása nem haladhatja meg a kilométerenkénti 130 grammot.

A megengedett határérték túllépése esetén jelentős büntetést kell majd fizetnie a gyártónak. A tagállamok a távolabbi jövőre nézve még drákóibb szabályokat kívánnak bevezetni: 2020-ra 95 grammra akarják csökkenteni a megengedett kibocsátási határértéket. A haladékot azért adják, mert az európai autógyártók raktáraiban kezdenek felhalmozódni az eladatlan új autók, az eladások visszaesőben vannak a hitelválság következtében. Az átlagos szén-dioxid-kibocsátás jelenleg egyes számítások szerint 158 gramm kilométerenként.

Az európai személygépkocsi-eladási lista élén álló Volkswagen Golf kibocsátása 119 és 174 gramm között váltakozik, a motor típusától és űrtartalmától függően. Mivel a nagyobb motorral ellátott gépkocsik óhatatlanul több szén-dioxidot bocsátanak ki, és az uniós szabályozásnak nem lehet célja a nagyobb autókat gyártó cégek "fűnyíróelvszerű" tönkretétele, a 130 gramm/kilométeres határérték az iparág európai egészére érvényes átlagos normának tekintendő csupán. (A klímaváltozásra válaszként az autóiparban felelősségről tanúskodó fejlesztések indultak be. Most feltárjuk a zöld autók változatos világát.)

Ezen belül - a gépkocsigyártás hagyományainak függvényében - eltérő lesz a határérték az egyes országokban, illetve az egyes nagy gyártók esetében. Így például az olasz Fiatnak a 122 grammos, a francia Renaultnak és a Peugeot-Citroennek 126, illetve 127 grammos, a német Volkswagennek pedig 132 grammos határértékhez kell majd igazodnia.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo