Klímaharc: lépéselőnybe kerülhet Magyarország

Egy lépéssel közelebb kerültünk a klímatörvény létrejöttéhez: a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács (NFTT) elkészítette az Éghajlatvédelmi kerettörvény tervezetét, melyet 2010. január 21-i ülésén elfogadott. A tervezetet a jövő hét közepén nyújtja be az Országgyűlésnek. A Parlament házszabálytól való eltéréssel dönthet arról, hogy februárban napirendre kerüljön-e. A törvénytervezet értelmében létrehozandó Nemzeti Éghajlatvédelmi Alap kamatmentes, visszatérítendő hitelt nyújtana a megújuló erőforrások használatát célzó beruházásokra.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A tervezet alapjául a Nagy-Britanniában 2008-ban életbe léptetett Climate Change Act szolgált. Természetvédelmi programok és nemzeti éghajlat-változási stratégiák ugyan léteznek mindenütt a világban, de máig ez az egyetlen kötelező érvényű klímavédelmi törvény a világon. Ráadásul a koppenhágai klímakonferencia irányadó ígéreteit több mint egy évvel a csúcstalálkozó előtt vezette be a törvényvégrehajtásba.

A brit jogszabályhoz hasonló módon jár el a magyar tervezet, mivel „a magasabb fokozat felé megy" az üvegházhatást okozó gázok visszafogásában, s amennyiben ezt sikerül elfogadtatni, az „figyelmet fog kelteni külföldön", mondta Láng István akadémikus, az NFTT társelnöke. Ha megnyílik az ajtó a tulajdonképpeni törvényalkotás előtt, akkor „Európában másodikként" Magyarországon születhet klímatörvény.

Az Éghajlatvédelmi Kerettörvény főbb elvei
Ökológiai cél:
a magyar éghajlatvédelmi célok megvalósítása
Gazdasági cél:
az ország fosszilis energia-függőségének enyhítése
Kombinált cél:
az éghajlatváltozás káros hatásai elleni védekezés
Üvegházhatást okozó gázok kibocsátási limitje:
2020-ra nem haladhatja meg a 60 millió széndioxid egyenérték tonnát (ez 40 %-os csökkenés az 1990-es bázisév kibocsátásához képest, 25,5 %-ös mérséklés a 2005-ös bázisévhez képest)
2050-re maximum 20 millió széndioxid egyenérték tonna (ez 80 %-os csökkenés az 1990-es bázisév kibocsátásához képest, és 75 %-os csökkenés a 2005-ös évhez képest)
(Az egyenérték szó arra utal, hogy itt nemcsak széndioxidról van szó, hanem más gázokról is. De ezek átválthatók és megfeleltethetők széndioxidban megadott mérték-egységben is.)

„Kerettörvény": A törvény előszobája

A kerettörvény rendszerszintű orvoslatot kíván nyújtani a klímaváltozásra. Sajátossága, hogy az üvegházhatást okozó gázok kibocsátása, vagyis az output oldal mellett nagy hangsúlyt fektet a fosszilis energiafogyasztás csökkentésére, vagyis az input oldalra. Ezért célkitűzése olyan átfogó eszközrendszer létrehozása, amely egyszerre képes kezelni az éghajlatváltozással összefüggő ökológiai, társadalmi és gazdasági problémák gyökereit.

Az eszközrendszert kiterjesztené minden fosszilis energia-felhasználóra, különös tekintettel a jelentős üvegházhatású gázkibocsátással jellemzett ágazatokra. A tervezetet ismertető sajtótájékoztatón kiderült, hogy a tényleges input, vagyis a lakossági, ipari, üzleti energiafogyasztás módosítására a kerettörvény nem kínál pontos szám- és százalékértékeket! A jelen lévő tudós urak részben azzal takaróztak, hogy az EU-ban sincs még az energiafelhasználás-csökkentésre pontos metodika. Ugyanakkor „nem számszerűsíteni egyes feladatokat, ez taktikai megoldás", fogalmazott Láng István. A törvény választások előtti elfogadásával ugyanis a cél nem kevesebb, mint „cselekvési kényszerpályára helyezni a következő kormányt". És ezt, úgy látszik, jobb számok nélkül tenni - különben a törvénytervezet támogatottsága és elfogadása kerülhet veszélybe.

Kamatmentes hitel az Éghajlatvédelmi Alaptól

Az eszközrendszer fontos eleme lenne a Nemzeti Éghajlatvédelmi Alap létrehozása, mely visszatérítendő kamatmentes hiteleket nyújtana. Ez az elkülönített állami pénzalap lehetővé tenné a gazdaság és társadalom minden szereplője számára, hogy hozzájuthasson az energiahatékonyság növeléséhez és a fosszilis energiaforrások megújuló forrásokkal való helyettesítéséhez szükséges pénzhez. A Magyar Természetvédők Szövetsége vezetője, Farkas István az arányokat úgy becsüli, ha a leendő Alap hétmilliárd forintnyi hitelt folyósít, abból 300 milliárdos beruházásokat lehetne elindítani. E befektetések megtérülését 7-15 évre lehet tenni. Kérdésünkre Szili Katalin megerősítette, az Alap nem foglalkozna állami támogatások szétosztásával, feladata hitelnyújtásra korlátozódna. Ha még ebben az ülésszakban elfogadják a törvényt, a Nemzeti Éghajlatvédelmi Alap 2011. július 1.-re állhatna fel.

Nincsenek benne számok

Mivel a kerettörvény nem tartalmaz konkrét számokat és összegeket, azt firtató kérdésünkre, hogy mekkora Alapot szeretnének látni a Tanács tagjai, Szili Katalin 25-28 milliárd körüli összegben jelölte meg a kívánt volument - vagyis a széndioxid-kvótarendszer révén befolyt 28 milliárd forinttal nagyjából megegyező pénzmennyiséget kellene a klímaváltozás megfékezésére fordítani.

Arra a kérdésre, hogy mely állami szerv alá tartozna az Alap, azt a választ kaptuk, a kerettörvény erre nem tesz javaslatot. „Fontos lenne, hogy az Alap pénze ne rendelődjön alá az aktuális fiskális politikának", tette hozzá a Parlament elnök asszonya a pénzügyminisztériumi huzavonára célozva, amely blokkolta és késleltette a kvóta-összegek környezetvédelmi célú felhasználását. Civin Vilmos, az MVM környezetvédelmi osztályvezetője azon reményének adott hangot, hogy az Alap egykoron a fenntarthatóságot nevében viselő leendő minisztérium alá tartozik majd. Az Alap hitelnyújtó tevékenységének az energia-szektor is nagy hasznát látná, vélekedett Civin.

A megújuló energiaforrások térnyerése „mentesítené a lakosságot a kőolajáremeléstől", hangsúlyozta Farkas István. „Az ambiciózus kibocsátás-csökkentési célokat tartalmazó klímatörvény-tervezet Magyarországot lépéselőnybe hozhatja", szól a Magyar Természetbarátok Szövetségének hivatalos álláspontja. Másfél éves civil kampány könyvelhet el ezzel jelentős sikert.

Nagy a konszenzus...

Az NFTT 32 főből áll, a kerettörvényt a szakszervezetek, munkáltatók, egyházak és érdekvédelmi szervezetek bevonásával szövegezték meg. Arra a kérdésünkre, hogy mennyire látja lehetségesnek, hogy a választás előtti hónapokban elfogadásra kerülhet a kerettörvény, Szili Katalin azt válaszolta, „az NFTT január 21-i ülésén a frakcióvezetők is jelen voltak és egyetértésüket jelezték, így reményeim szerint nem lesz akadálya, hogy még ebben az ülésszakban elfogadjuk a kerettörvényt."

Objektíven nézve nem csekély mértékben kérdéses, hogy a Tisztelt Ház a választások előtt hajlandó-e egy ilyen kerettörvény elfogadásával újabb feladatokat róni a leendő kormányra és - akár nem számosított formában is - pénzügyi kötelezettségeket rakni a tarsolyába, mielőtt az „megválasztódna", hogy ilyen ügyetlen kifejezéssel éljünk. Ha igen, akkor az Országgyűlés kétségtelenül tanúbizonyságot tenne arról, hogy tagjai előrelátó és felelős politikusok gyülekezete.

Előzmény
Az Országgyűlés - a parlamenti pártok egyetértésével - 2009. májusában határozatban kötelezte el magát az Éghajlatvédelmi Kerettörvény megalkotására. Kidolgozására az NFTT-t kérte fel.

Véleményvezér

Meddig élnek a magyarok?

Meddig élnek a magyarok?  

A várható élettartamot tekintve Szlovénia lekörözte Ausztriát.
Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo