Kína: bérmunka-birodalomból zöld technológiai nagyhatalom

2009-ben 162 milliárd dollárt költöttek világszerte zöld technológiákra, ebből 35 milliárdot Kínában, míg az Egyesült Államokban csak 19 milliárdot fordítottak hasonló célra. Miközben Washingtonban -politikai akarat hiányában- nem képesek elfogadtatni a klímatörvény-csomagot, Kína élre tör a megújuló energiák kiaknázásában, s az ehhez szükséges eszközök gyártásában. Van miből: a kommunista ország a világon egyedülálló módon 2450 milliárd dolláros tartalékkal rendelkezik!

Kína nyugati és belső területein közel 500 millió ember tengődik afrikai nyomort idéző szegénységben, napi 1-2 dollárnak megfelelő összegen. E régiókból az elmúlt évtizedben közel 230 "migráns munkás" vándorolt a tengeri kikötőkhöz közeli gyárakba. Ők szolgáltatták a globalizáció motorjának alapját: az olcsón termelő Kína versenyelőnyét. (Az elvándorlás olyan mértékű Kína belső területein, hogy egész falvak vannak, ahol nincs munkaképes korú lakó. Csak az öreg szülők maradtak otthon, a gyerekek mind elvándoroltak a jobb bér reményében.)

A globalizáció kényes egyensúlya -vagy inkább egyensúlytalansága- azon alapult, hogy Amerika -a 80-as évektől kezdődően- dezindusztrálódási folyamaton ment keresztül és a gyártást kihelyezte a Távol-Keletre. A Made in China vagy Taiwan címke rákerült szinte mindenféle árura, a gagyi bóvlitól a világmárkák termékeiig mindenre. Ez a korszak azonban lejárt, legalábbis minden jel erre mutat: Kínában növekednek a gyári fizetések, s a tartományi kormányok is emelik a minimálbér szintjét (ami ezután is csak 140 dollár, vagyis 30 000 forint). Vagyis az exportáruk a jövőben nem lesznek olyan olcsók.

Az órabér alsó határa persze még így is becstelenül alacsony és nyugodtan pályázhat a "kizsákmányolás" címkére, mivel nincs köszönőviszonyban a nyugati világban elvárt és megszokott bérekkel: 75 dollárcenttel (164 forinttal) szúrják ki a munkások szemét.

Generációváltás: béremelést követelő munkások

Csoda hát, ha a kínai gyáripar krónikus munkaerőhiányban szenved? A gyári munkásállások 15-20 százaléka betöltetlen. A cégvezetők szó szerint luxusautóikban cirkálva hajkurásszák az utcán lévő fiatal vidéki munkaerőt. A 16-24 éves új munkavállalók lélekszáma elérte a maximumot és a következő 12 évben egyharmadával csökken majd. A kormány által szorgalmazott -népességrobbanásnak elejét vevő- "egy család-egy gyerek" program most kezdi éreztetni hatását.

A demográfiai változás mellett van egy másik, mentális oka is a munkaerőpiac átalakulásának: a  mai fiatalok többet várnak el munkáltatóiktól, és eszük ágában sincs megfelelni a szorgos hangyaként dolgozó kínai munkaerő elavult sztereotípiájának. Következésképp nem hajlandók embertelen körülmények között, becstelenül alacsony órabérért naponta 11(!) órát gürcölni, s a törvényes kereteket túllépő túlórák miatt a gyár padlóján aludni. (Előfordul, hogy tiltakozásképp a legvégső eszközhöz folyamodnak: az elmúlt hónapokban a nyugati sajtó több öngyilkosságról számolt be a világ legnagyobb elektromos alkatrész cége, a Foxconn kínai egységeinél. A Kínában 800 000 főt foglalkoztató vállalat -mely többek között az Apple-nek is beszállít- az öngyilkossági botrány miatt 5 nap alatt kétszer is béremelést hajtott végre, szinte megduplázva a fizetéseket. A Hondánál például az átlagkereslet 300 dollár lett. De ez is mindössze 65 000 forint.)

A mai fiatalok iskolázottabbak, az interneten ocsúdtak fel a világ állásáról és tudják, milyen a fogyasztói társadalom előnyeit élvezni. A világhálót használva könnyebben hallatják hangjukat, fejezik ki elégedetlenségüket, hoznak létre szakszervezeteket és lázadnak, mindezt úgy, ahogy korábban elképzelhetetlen volt. Az eddigi munkabeszüntetések a fizetés elmaradásáért vagy a kemény bánásmód miatt törtek ki. Ám júniusban két héten át sztrájkolt az új generáció a Honda négy üzemében. Az 1900 munkás végül 24-32 százalékos fizetésemelést ért el.

Kínai vásárlóerő

Kínában az átlagfizetés nem magas, de mivel az alapvető árucikkek sem, a középosztály vásárlóerő paritása (PPP) viszonylag nagy, magyarázták e sorok írójának a Trade Development Council képviselői Hongkongban. A kínai középosztály nagy számban tódul Hongkongba bevásárlókörutakra.

A termelési költségek emelkedése ellenére nem igazán kell a kínai ipari kapacitások nagymértékű leépítésétől tartani, hiszen az 1,3 milliárdos lélekszámú belföldi felvevőpiacot ellátni éppen elég feladat lesz. De a bóvliról nívós(abb) termékek előállítására fog átállni a kínai gyárak nagy része - míg az olcsó tömegtermelés vélhetően áttelepül Kína nyugati részére, valamint Vietnámba és Bangladesbe.

De vajon ez a hatalmas vásárlóközönség mennyire törődik fogyasztása környezeti hatásaival?

A CNN szerint "Kínában divatos zöldnek lenni". A hírtelevízió a Landor Associates-t idézte, mely vizsgálatot végzett a kínai vásárlók környezettudatosságáról. Mint kiderült, sokkal jobban izgatja őket a kérdés, mint az amerikai vagy európai fogyasztókat. A kínai válaszadók 45 százaléka tartja fontosnak, hogy a vállalatok környezetkímélő módon termeljenek, és hajlandók is a zöld márkákat előnybe részesíteni a vásárlásnál. Ezzel szemben az USA-ban csak 23 százalék törődik e kérdéssel.

Zöld feketelistán: környezetszennyező gyárak

Kínában már létezik feketelistája a legnagyobb környezetszennyező társaságoknak, amelyre felkerült a Hitachi, a Philips, a Tsingtao sörgyár és a Master Kong tésztagyár. Az italcég a CNN-nek elárulta, hogy az elmúlt 3 évben 18 millió dollárt költött arra, hogy környezetkímélőbbé tegye termelését, de a szakértők továbbra is elmarasztalják a vállalatot, mivel gyárainak ipari szennyvize nem felel meg az állami vízvédelmi előírásoknak (napi 1000 tonna legyártott sörre 3600 tonna vegyi szennyvíz jut, aminek 15 százalékát mikroorganizmusokkal kezelik és újrahasznosítják). A feketelistát 34 nem-kormányzati szervezet támogatja és évente frissítik.

Növekvő fogyasztás
Tavaly a háztartási készülékek (hűtők, mosógépek stb.) eladása vidéken megduplázódott, mert a kormány kedvezményekkel támogatja e beszerzéseket.
Az autóeladások Kínában 48 százalékkal nőttek tavaly.
Teljes gőzzel folyik az építkezési láz: átrendeződött az ipar, a játék- és ruházati cikkek helyett egyre több vasat és betont produkál Kína.
(forrás: The New York Times)

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo