Kerekező milliárdok

Az Európai Unió szinte kihajtja Magyarországból, hogy komoly kerékpáros infrastruktúrát építsen, s ma már hajlanak is rá a hivatalok, önkormányzatok: százezernyi bringás ugyanis üzleti, politikai tényező is.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Tíz perc, és beérek az irodába - búcsúzott B. úr, s reggel negyed nyolckor megcélozta kerékpárjával az Árpád-híd szomszédságában lévő munkahelyét. Szép és modern, de mégsem idilli a kép. A derék úriember ugyanis az ötödik emeleti lakása előtt, a folyosón tartja kedvenc járművét - különben lakattal együtt azonnal ellopnák még az autós garázsból is -, és valószínűleg nem a divatozás okán visel öltönynadrágot, puplininget: gyaníthatóan nem tarthat úgynevezett benti ruhát az irodában, s talán még átöltöznie sincs hol. Amúgy B. úr a lakásától az irodájáig elkülönített biciklis utakon, illetve felfestések között haladhatott. De vajon ennyire jól áll Budapest egésze is? Infrastruktúra már van, s csak arra várunk, hogy az irodák bérlői, működtetői is kiépítsék saját tudati infrastruktúrájukat? A válasz kategorikus nem. Jókora távolságokat tekerhetnek mind a munkába, egyetemre, iskolába igyekvők, mind a hobbijuknak áldozók úgy, hogy senki és semmi nem védi őket. S egyáltalán: mennyire kell nyomnunk a pedált, hogy a kerékpárosnak olyan komfortérzete lehessen, mintha mondjuk Svájc, Ausztria vagy Németország valamely városában kapná a lába közé a drótszamarat?

Uniós milliárdok kerékpárút-építésre A 2004 és 2006 között 2,42 milliárd forint európai uniós pályázati támogatás jutott a kerékpárutak fejlesztésére, eredményeként az ország 11 pontján összesen 80 kilométernyi új bicikliút létesült, többek között a Tisza-tónál, a Felső-Tisza vidékén, Csongrád és Szentes között, a Tisza árvízvédelmi töltésén, Szentendrén, a Duna árvízvédelmi töltésén. A 2007-2013-as időszakban, az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében 27 milliárd forint jut új kerékpárutakra országszerte, ebből 2007-2008-ban összesen 10 milliárd forint EU-támogatás jutott 80 sikeres pályázatra, amelyek összesen mintegy 300 kilométerrel bővítik a hazai kerékpárút-hálózatot. Ez most újabb 300 kilométerrel bővülhet, az ehhez szükséges mintegy 11,7 milliárd forintos európai uniós pályázati keretre áprilisban jelentek meg a regionális programok pályázatai. Pályázni lehet az állami és önkormányzati utak településen belüli átvezető, valamint az önkormányzati, illetve a négy- és ötszámjegyű utak külterületi szakaszaihoz kapcsolódó kerékpárutak építésére, fejlesztésére, a kerékpáros közlekedéshez szükséges forgalombiztonsági berendezések, közlekedési táblák beszerzésére, kerékpártárolók kialakítására is. A helyi önkormányzatok és társulásaik, valamint a központi költségvetési szervek és intézményeik által elnyerhető támogatás összege az egyes régiók kiírásától függően 30-300 millió forint között változhat.

Mi költünk legtöbbet

Mifelénk még nem együtt, hanem egymás mellett közlekednek a gépkocsik és a biciklik. Községben, kisvárosban sokkal egyszerűbben, Budapesten sokkal bonyolultabban és drágábban lehet önálló utakat építeni a kerékpározóknak. De lehet. S a közlekedési infrastruktúra gazdái rendszerint rendelkeznek is pénzzel, hogy beruházzanak, s olykor a már meglévő biciklis útvagyon karbantartására is áldozzanak.

- Feketén-fehéren igaz, az Európai Unióban pillanatnyilag Magyarország költi a legtöbbet kerékpáros-infrastruktúrára - jelentette ki a Piac & Profitnak Krizsanits János, a Kerékpáros Magyarország Szövetség elnöke. - Brüsszel még az sem engedte meg hazánknak, hogy az általános gazdasági megszorítások jegyében leállítsa, felfüggessze, későbbre ütemezze a 2009-es fejlesztéseit.

Az állításban az is benne foglaltatik, hogy a lehetséges közpénzekért pályáztak és pályáznak az önkormányzatok. A motivációk sokfélék. Van, ahol az a cél, hogy megvédjék az autósoktól a kerekezőket azzal, hogy külön kerékpárutakra terelik őket, máshol a turizmus és a turizmusból származó újabb bevétel lehetőségeit teremtik meg, a nagyvárosokban pedig mind erőteljesebben fogalmazódik meg a környezet tisztaságának védelme s így az, hogy a gépjárművekből átültessenek közlekedőket a kerékpárokra.

Az unióban látványosan felértékelődött a kerékpározás, s ez - nem is kevés pénz közbeiktatásával - jótékonyan hatott ránk is: 2013-ig 60 milliárd forintnyi megpályázható pénzre lett jogosult Magyarország.

- Nagyon komoly civil kontrollt alkalmaz az EU, például előírja, hogy civil támogató -szakmailag felkészült kerékpáros szervezet - minden egyes pályázatba kötelezően belefolyjon - érvel Krizsanits János. - Manapság szerencsére valódi segítségnek tekintik a helyhatóságok a civilek munkáját a kerékpáros-koncepciók kialakításánál, a pályázatok elkészítésénél. Brüsszeli követelmény az is, hogy az elnyert pályázati pénzekből a civil szervezetek is kapjanak programjaik finanszírozására.

Lassú Budapest

Mielőtt azt gondolnánk, nem elég, hogy Brüsszel akaratából elkerüli a válság a kerékpározás infrastruktúrájának fejlesztését, s rohamos tempóban folynak építkezések, festenek fel sávokat, telepítenek biciklitárolókat, nem árt tudni: éppen Budapesten lassultak le az ilyen munkák. A múlt évben ugyan kifizettek több tízmillió forintot a város kerékpáros-koncepciójára, de azt még 2009 júliusáig sem fogadta el az önkormányzat. A Kerékpáros Magyarország Szövetség elnöke legalább ilyen fájdalmasnak gondolja, hogy tavaly mintegy 800 millió forintnyi megpályázott projektpénzt nem is tudott „lehívni" a főváros. A Főpolgármesteri Hivatal közlekedési ügyosztályának munkatársa, Tőkés Balázs szerint a kerékpárosközlekedés-fejlesztési koncepció meglévő, egységes dokumentum, a gond az, hogy a pályázati határidőre nem sikerült az építési engedélyeket beszerezni:

- Főleg azért nem készültek el a kivitelezésekhez szükséges hozzájárulások, mert nagyon zavaros tulajdoni viszonyok jellemzők Budapestre - magyarázza a lassú ügyintézés okait. A letelt határidők miatt nem sikerült a támogatási szerződéseket megkötni. A kerékpáros főhálózat-fejlesztés terve azt tartalmazza, hogy mindenhonnan mindenhová biztonságosan el lehessen jutni biciklivel is. De ez a program megköveteli, hogy sok helyen komoly beavatkozásra kerüljön sor, s a biciklis közlekedés infrastruktúrája szinte mindannyiszor egyedi megoldásokkal jár együtt, nem nagyon lehet tipizált, könnyen adaptálható tervekkel operálni.

 

Bringás életkép(telenségek)
A kínálat a munkaeszköz-biciklitől kezdve a másfélmilliós Dunhill kerékpárokig ma már a követhetetlenül nagy a hazai szakboltokban is, s a kereslet is nagy, sőt, a vevők itt is ugyanúgy hódolnak a divatnak, mint az autósok. A tömegtermelés a bicikliüzletágban ma már nem azt jelenti, mint amit jelentett akár harminc-negyven éve is, tudtuk meg az egykori Csepel Művek területén egy kiskereskedés előtt, nem messze attól a gyártól, ahol valamikor évi több százezer kétkerekű gyártását tartották közgazdaságilag indokoltnak. A már minden földi halandó számára nyitott egykori gyáróriás most éppen az ellenkező előjellel „működik”, nem is egy, hanem sok kisebb szaküzlet kínál kis szériás biciklispecialitásokat. 
A térkép sem rossz üzlet a kerékpárosok világában. Persze nem mindig sikerül egymással – a valósággal és az interneten megtalálhatóval is – kompatíbilis atlaszokat beszerezni. Addig nincs is baj, ameddig egy tavalyi kiadvány szerint nem lehet átmenni a Megyeri hídon bringával, hiszen a híd is csak készült. Az idei legújabb térképen már látta a kerekező a túlpartra vezető piros csíkot, ám ha Budakalász térségében, a vízparti közelében elhelyezett térképet böngészte, akkor azt látta még a minap is, hogy csak terv a hídon a biciklis átjutás.
Parkolni kerékpárral manapság nehezebb, mint autóval. Rendszerint villanyoszlophoz tudja hozzábilincselni útitársát a kerekező, s míg távol van, drukkolhat, hogy ne szereljék le a lámpákat, a váltókat, a nyerget. Az interneten ma már meg lehet találni a bringaparkolót, sőt bringaparkoló hálózatot tervező, megvalósító vállalkozás elérhetőségét és – szerencsére – referenciáinak fényképeit is. (Amúgy kicsit rejtélyes, hogy a cégnév alapján hogyan is vásárolnak a két vállalkozó cégétől „kerékpárparkolót”, honlapjuk elérhetősége ugyanis: www.kolbasz-studio.eu.)

A kerékpársáv, a kerékpárút rendszerint valaminek - az úttestnek, a járdának, a zöld felületnek - a rovására alakítható ki. A fővárosi tervezők ilyen áron is azt akarják elérni, hogy egyenbiztonság legyen mindenütt, ahol kerékpárosoknak hoznak létre utakat. A múlt évi kerékpárosközlekedés-fejlesztési koncepció változatlanul érvényes, s folytatódhatnak is a projektek. A korábbi konstrukciónak megfelelően új pályázatokat írnak ki, melyekre az önkormányzat megint benyújtja a terveket, s Tőkés Balázs szerint most már nyerni is fognak.

Hivatalos szemmel

Az egyenbiztonság a mérnöki tervezés esetében nem kérdéses, de a helyi bürokrácia és politika egyenszilárdsága már nem ennyire egyértelmű. Krizsanits János szerint egyáltalán nem viseltetnek egyformán a kerékpározás ügyeiben dönteni hivatott hivatalnokok:

- Ha az adott helyhatóságnál olyan valakinek a dolga a kerékpáros-infrastruktúra fejlesztéséért pályázni, aki gyűlöli a biciklistákat, ott nem lesz pénz, s nem épül kerékpárosút sem - szögezi le. - De igaz az ellenkezője is, különösen, ha a tisztviselői akarathoz párosulhat a helyi szervezetek „adománya" is. Az „Érdi tekergők" nevű kerékpáros-egyesület például megkereste a város önkormányzatát, és a Magyar Kerékpáros Klubbal karöltve elkészítette a kerékpároskoncepciót a helyhatóságnak. Ettől rögtön hangsúlyosabbá vált a helyi program és a pályázás is.

Vidéken sokszor valóban könnyebb egyről a kettőre - és így pénzhez is - jutni, mert hagyománya van a kerékpározásnak: tömegnyi ember járt régen is, jár ma is munkába kétkerekűvel. Krizsanits János szerint a kerékpárosügy máshol sem szorult háttérbe, noha látszólag ez következik a megszüntetett miniszteri biztosi intézményből.

- „Központi akarat", mely fölülről lefelé megszervezné az országos kerékpározást, valóban nincs, ugyanakkor egy új intézmény, a Kerékpáros Tárcaközi Bizottság azt jelenti, hogy hat minisztérium hivatalból foglalkozik a feltételek jobbításával - mondja a civil szervezet elnöke, aki meghívottja a kormányzati fórum tanácskozásainak. - A napirendek mindenesetre sokatmondók, kezdve a KRESZ módosításától az útügyi műszaki előírások alkalmassá tételén át egészen addig, hogy az adórendszerrel el akarják fogadtatni a biciklit munkaeszköznek, s ilyenformán közforrásokból lehessen segíteni bizonyosfajta kerékpárok megvásárlását éppen úgy, mint ahogyan támogatható a BKV-bérlet vagy a gépkocsihasználat.

Komfortos kérdések

A komfort, az összkomfort már egy következő fejezet, melynek sajátossága, hogy sok gondosságot, leleményt igényel. Pedig sokszor ezen múlik, hogy megbékél-e egymással autós és bringás, gyalogos és biciklis.

- A turisztika táblákat, a városi közlekedés bicikliparkolást, az idegenforgalom kölcsönzőhálózatot igényel, s az utakra is illik költeni - magyarázza a kerékpáros szövetség elnöke. - Ugyanakkor ma már rendszerint nem nyűg az a praktikus kényszerpálya, amelynek jegyében a nagyobb útberuházásoknál - amikor közműveket cserélnek, teljesen új burkolatot építenek - betervezik a kerékpáros-infrastruktúrát. Sőt, gondolnak a parkolókra, tárolókra, táblákra is.

A biciklismozgalom, -sport és -üzlet olyan mértékben és tempóban bővül szerte az országban, hogy ha másért nem, hát saját helyi, politikai ambíciói érdekében mind több önkormányzat és testület karolja fel a bringázást. A Kerékpáros Magyarország Szövetség elnöke sem alaptalanul hivatkozik a tényre, arra, hogy a Critical Mass Budapesten csaknem százezer résztvevőt jegyzett: "A politikának ennyi emberrel már nem lehet nem számolnia."

Megjelent a Piac és Profit nyári számában.

Véleményvezér

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo