Kerekező milliárdok

Az Európai Unió szinte kihajtja Magyarországból, hogy komoly kerékpáros infrastruktúrát építsen, s ma már hajlanak is rá a hivatalok, önkormányzatok: százezernyi bringás ugyanis üzleti, politikai tényező is.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Tíz perc, és beérek az irodába - búcsúzott B. úr, s reggel negyed nyolckor megcélozta kerékpárjával az Árpád-híd szomszédságában lévő munkahelyét. Szép és modern, de mégsem idilli a kép. A derék úriember ugyanis az ötödik emeleti lakása előtt, a folyosón tartja kedvenc járművét - különben lakattal együtt azonnal ellopnák még az autós garázsból is -, és valószínűleg nem a divatozás okán visel öltönynadrágot, puplininget: gyaníthatóan nem tarthat úgynevezett benti ruhát az irodában, s talán még átöltöznie sincs hol. Amúgy B. úr a lakásától az irodájáig elkülönített biciklis utakon, illetve felfestések között haladhatott. De vajon ennyire jól áll Budapest egésze is? Infrastruktúra már van, s csak arra várunk, hogy az irodák bérlői, működtetői is kiépítsék saját tudati infrastruktúrájukat? A válasz kategorikus nem. Jókora távolságokat tekerhetnek mind a munkába, egyetemre, iskolába igyekvők, mind a hobbijuknak áldozók úgy, hogy senki és semmi nem védi őket. S egyáltalán: mennyire kell nyomnunk a pedált, hogy a kerékpárosnak olyan komfortérzete lehessen, mintha mondjuk Svájc, Ausztria vagy Németország valamely városában kapná a lába közé a drótszamarat?

Uniós milliárdok kerékpárút-építésre A 2004 és 2006 között 2,42 milliárd forint európai uniós pályázati támogatás jutott a kerékpárutak fejlesztésére, eredményeként az ország 11 pontján összesen 80 kilométernyi új bicikliút létesült, többek között a Tisza-tónál, a Felső-Tisza vidékén, Csongrád és Szentes között, a Tisza árvízvédelmi töltésén, Szentendrén, a Duna árvízvédelmi töltésén. A 2007-2013-as időszakban, az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében 27 milliárd forint jut új kerékpárutakra országszerte, ebből 2007-2008-ban összesen 10 milliárd forint EU-támogatás jutott 80 sikeres pályázatra, amelyek összesen mintegy 300 kilométerrel bővítik a hazai kerékpárút-hálózatot. Ez most újabb 300 kilométerrel bővülhet, az ehhez szükséges mintegy 11,7 milliárd forintos európai uniós pályázati keretre áprilisban jelentek meg a regionális programok pályázatai. Pályázni lehet az állami és önkormányzati utak településen belüli átvezető, valamint az önkormányzati, illetve a négy- és ötszámjegyű utak külterületi szakaszaihoz kapcsolódó kerékpárutak építésére, fejlesztésére, a kerékpáros közlekedéshez szükséges forgalombiztonsági berendezések, közlekedési táblák beszerzésére, kerékpártárolók kialakítására is. A helyi önkormányzatok és társulásaik, valamint a központi költségvetési szervek és intézményeik által elnyerhető támogatás összege az egyes régiók kiírásától függően 30-300 millió forint között változhat.

Mi költünk legtöbbet

Mifelénk még nem együtt, hanem egymás mellett közlekednek a gépkocsik és a biciklik. Községben, kisvárosban sokkal egyszerűbben, Budapesten sokkal bonyolultabban és drágábban lehet önálló utakat építeni a kerékpározóknak. De lehet. S a közlekedési infrastruktúra gazdái rendszerint rendelkeznek is pénzzel, hogy beruházzanak, s olykor a már meglévő biciklis útvagyon karbantartására is áldozzanak.

- Feketén-fehéren igaz, az Európai Unióban pillanatnyilag Magyarország költi a legtöbbet kerékpáros-infrastruktúrára - jelentette ki a Piac & Profitnak Krizsanits János, a Kerékpáros Magyarország Szövetség elnöke. - Brüsszel még az sem engedte meg hazánknak, hogy az általános gazdasági megszorítások jegyében leállítsa, felfüggessze, későbbre ütemezze a 2009-es fejlesztéseit.

Az állításban az is benne foglaltatik, hogy a lehetséges közpénzekért pályáztak és pályáznak az önkormányzatok. A motivációk sokfélék. Van, ahol az a cél, hogy megvédjék az autósoktól a kerekezőket azzal, hogy külön kerékpárutakra terelik őket, máshol a turizmus és a turizmusból származó újabb bevétel lehetőségeit teremtik meg, a nagyvárosokban pedig mind erőteljesebben fogalmazódik meg a környezet tisztaságának védelme s így az, hogy a gépjárművekből átültessenek közlekedőket a kerékpárokra.

Az unióban látványosan felértékelődött a kerékpározás, s ez - nem is kevés pénz közbeiktatásával - jótékonyan hatott ránk is: 2013-ig 60 milliárd forintnyi megpályázható pénzre lett jogosult Magyarország.

- Nagyon komoly civil kontrollt alkalmaz az EU, például előírja, hogy civil támogató -szakmailag felkészült kerékpáros szervezet - minden egyes pályázatba kötelezően belefolyjon - érvel Krizsanits János. - Manapság szerencsére valódi segítségnek tekintik a helyhatóságok a civilek munkáját a kerékpáros-koncepciók kialakításánál, a pályázatok elkészítésénél. Brüsszeli követelmény az is, hogy az elnyert pályázati pénzekből a civil szervezetek is kapjanak programjaik finanszírozására.

Lassú Budapest

Mielőtt azt gondolnánk, nem elég, hogy Brüsszel akaratából elkerüli a válság a kerékpározás infrastruktúrájának fejlesztését, s rohamos tempóban folynak építkezések, festenek fel sávokat, telepítenek biciklitárolókat, nem árt tudni: éppen Budapesten lassultak le az ilyen munkák. A múlt évben ugyan kifizettek több tízmillió forintot a város kerékpáros-koncepciójára, de azt még 2009 júliusáig sem fogadta el az önkormányzat. A Kerékpáros Magyarország Szövetség elnöke legalább ilyen fájdalmasnak gondolja, hogy tavaly mintegy 800 millió forintnyi megpályázott projektpénzt nem is tudott „lehívni" a főváros. A Főpolgármesteri Hivatal közlekedési ügyosztályának munkatársa, Tőkés Balázs szerint a kerékpárosközlekedés-fejlesztési koncepció meglévő, egységes dokumentum, a gond az, hogy a pályázati határidőre nem sikerült az építési engedélyeket beszerezni:

- Főleg azért nem készültek el a kivitelezésekhez szükséges hozzájárulások, mert nagyon zavaros tulajdoni viszonyok jellemzők Budapestre - magyarázza a lassú ügyintézés okait. A letelt határidők miatt nem sikerült a támogatási szerződéseket megkötni. A kerékpáros főhálózat-fejlesztés terve azt tartalmazza, hogy mindenhonnan mindenhová biztonságosan el lehessen jutni biciklivel is. De ez a program megköveteli, hogy sok helyen komoly beavatkozásra kerüljön sor, s a biciklis közlekedés infrastruktúrája szinte mindannyiszor egyedi megoldásokkal jár együtt, nem nagyon lehet tipizált, könnyen adaptálható tervekkel operálni.

 

Bringás életkép(telenségek)
A kínálat a munkaeszköz-biciklitől kezdve a másfélmilliós Dunhill kerékpárokig ma már a követhetetlenül nagy a hazai szakboltokban is, s a kereslet is nagy, sőt, a vevők itt is ugyanúgy hódolnak a divatnak, mint az autósok. A tömegtermelés a bicikliüzletágban ma már nem azt jelenti, mint amit jelentett akár harminc-negyven éve is, tudtuk meg az egykori Csepel Művek területén egy kiskereskedés előtt, nem messze attól a gyártól, ahol valamikor évi több százezer kétkerekű gyártását tartották közgazdaságilag indokoltnak. A már minden földi halandó számára nyitott egykori gyáróriás most éppen az ellenkező előjellel „működik”, nem is egy, hanem sok kisebb szaküzlet kínál kis szériás biciklispecialitásokat. 
A térkép sem rossz üzlet a kerékpárosok világában. Persze nem mindig sikerül egymással – a valósággal és az interneten megtalálhatóval is – kompatíbilis atlaszokat beszerezni. Addig nincs is baj, ameddig egy tavalyi kiadvány szerint nem lehet átmenni a Megyeri hídon bringával, hiszen a híd is csak készült. Az idei legújabb térképen már látta a kerekező a túlpartra vezető piros csíkot, ám ha Budakalász térségében, a vízparti közelében elhelyezett térképet böngészte, akkor azt látta még a minap is, hogy csak terv a hídon a biciklis átjutás.
Parkolni kerékpárral manapság nehezebb, mint autóval. Rendszerint villanyoszlophoz tudja hozzábilincselni útitársát a kerekező, s míg távol van, drukkolhat, hogy ne szereljék le a lámpákat, a váltókat, a nyerget. Az interneten ma már meg lehet találni a bringaparkolót, sőt bringaparkoló hálózatot tervező, megvalósító vállalkozás elérhetőségét és – szerencsére – referenciáinak fényképeit is. (Amúgy kicsit rejtélyes, hogy a cégnév alapján hogyan is vásárolnak a két vállalkozó cégétől „kerékpárparkolót”, honlapjuk elérhetősége ugyanis: www.kolbasz-studio.eu.)

A kerékpársáv, a kerékpárút rendszerint valaminek - az úttestnek, a járdának, a zöld felületnek - a rovására alakítható ki. A fővárosi tervezők ilyen áron is azt akarják elérni, hogy egyenbiztonság legyen mindenütt, ahol kerékpárosoknak hoznak létre utakat. A múlt évi kerékpárosközlekedés-fejlesztési koncepció változatlanul érvényes, s folytatódhatnak is a projektek. A korábbi konstrukciónak megfelelően új pályázatokat írnak ki, melyekre az önkormányzat megint benyújtja a terveket, s Tőkés Balázs szerint most már nyerni is fognak.

Hivatalos szemmel

Az egyenbiztonság a mérnöki tervezés esetében nem kérdéses, de a helyi bürokrácia és politika egyenszilárdsága már nem ennyire egyértelmű. Krizsanits János szerint egyáltalán nem viseltetnek egyformán a kerékpározás ügyeiben dönteni hivatott hivatalnokok:

- Ha az adott helyhatóságnál olyan valakinek a dolga a kerékpáros-infrastruktúra fejlesztéséért pályázni, aki gyűlöli a biciklistákat, ott nem lesz pénz, s nem épül kerékpárosút sem - szögezi le. - De igaz az ellenkezője is, különösen, ha a tisztviselői akarathoz párosulhat a helyi szervezetek „adománya" is. Az „Érdi tekergők" nevű kerékpáros-egyesület például megkereste a város önkormányzatát, és a Magyar Kerékpáros Klubbal karöltve elkészítette a kerékpároskoncepciót a helyhatóságnak. Ettől rögtön hangsúlyosabbá vált a helyi program és a pályázás is.

Vidéken sokszor valóban könnyebb egyről a kettőre - és így pénzhez is - jutni, mert hagyománya van a kerékpározásnak: tömegnyi ember járt régen is, jár ma is munkába kétkerekűvel. Krizsanits János szerint a kerékpárosügy máshol sem szorult háttérbe, noha látszólag ez következik a megszüntetett miniszteri biztosi intézményből.

- „Központi akarat", mely fölülről lefelé megszervezné az országos kerékpározást, valóban nincs, ugyanakkor egy új intézmény, a Kerékpáros Tárcaközi Bizottság azt jelenti, hogy hat minisztérium hivatalból foglalkozik a feltételek jobbításával - mondja a civil szervezet elnöke, aki meghívottja a kormányzati fórum tanácskozásainak. - A napirendek mindenesetre sokatmondók, kezdve a KRESZ módosításától az útügyi műszaki előírások alkalmassá tételén át egészen addig, hogy az adórendszerrel el akarják fogadtatni a biciklit munkaeszköznek, s ilyenformán közforrásokból lehessen segíteni bizonyosfajta kerékpárok megvásárlását éppen úgy, mint ahogyan támogatható a BKV-bérlet vagy a gépkocsihasználat.

Komfortos kérdések

A komfort, az összkomfort már egy következő fejezet, melynek sajátossága, hogy sok gondosságot, leleményt igényel. Pedig sokszor ezen múlik, hogy megbékél-e egymással autós és bringás, gyalogos és biciklis.

- A turisztika táblákat, a városi közlekedés bicikliparkolást, az idegenforgalom kölcsönzőhálózatot igényel, s az utakra is illik költeni - magyarázza a kerékpáros szövetség elnöke. - Ugyanakkor ma már rendszerint nem nyűg az a praktikus kényszerpálya, amelynek jegyében a nagyobb útberuházásoknál - amikor közműveket cserélnek, teljesen új burkolatot építenek - betervezik a kerékpáros-infrastruktúrát. Sőt, gondolnak a parkolókra, tárolókra, táblákra is.

A biciklismozgalom, -sport és -üzlet olyan mértékben és tempóban bővül szerte az országban, hogy ha másért nem, hát saját helyi, politikai ambíciói érdekében mind több önkormányzat és testület karolja fel a bringázást. A Kerékpáros Magyarország Szövetség elnöke sem alaptalanul hivatkozik a tényre, arra, hogy a Critical Mass Budapesten csaknem százezer résztvevőt jegyzett: "A politikának ennyi emberrel már nem lehet nem számolnia."

Megjelent a Piac és Profit nyári számában.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo