Kell-e nekünk az elektromos kerékpár?

A recesszió dacára is növekedett az elektromos kerékpárok eladása az elmúlt években. Egyes régiók visszalépést mutattak, de globálisan mégiscsak pozitív az összkép. De vajon szüksége van-e a világnak olyan erőforrás-igényes járműre, amit emberi erővel is meg lehet hajtani? Újabb értelmetlen luxusterméke lenne ez a nyugati világnak? 

Kínában stagnált a 20 millió darabos éves eladási szint, a kerékpárbarát Hollandiában viszont 30 százalékos növekedést mutatott 2009-ben. Becsült adatok szerint Európában 2008-ban félmillió, 2009-ben háromnegyedmillió, 2010-ben egymillió PEDELEC kerékpár kelt el. Világszerte pedig 23,5 millió, 22,6 millió, valamint 24,2 millió jutott e három évre.

Nagyobb profitrés

A gyártók értik a rációt: az elektromos kerékpárok sokkal nagyobb profitrátát tesznek lehetővé, mint a "mezei" biciklik. Az új kétkerekűek a  városi közlekedésben kétségtelenül hasznos alternatívái az autóknak (nemcsak a légszennyezés, de a forgalmi dugók és a parkolási nehézségek miatt is), ilyen értelemben tehát zöld járművek, környezeti hatásuk alacsony - de miért kell az emberi "lóerőt" elektronizálni?!

A fejlesztés lényege részben az volt, hogy az emelkedőn kisegítse a kerékpárost. A motor meghajtásához azonban a tekerés is szükséges. A legjobb elektromos kerékpárok szétszedhetők és táskába pakolhatók, ami lényegesen megkönnyíti a szállításukat. Súlyuk általában 15 kilogramm.

2010 tavaszán hazánk akkori környezetvédelmi miniszter is kipróbálta a pedálos járgányt egy szakkiállításon. Az elektromos kerékpárok mintegy 10 éve ismert termékek, és olyan cégek tervezik gyártásukat, mint a Bosch, a Hella vagy a Schaeffler. A Pedelec biciklik ára még mindig borsos. Egy példány 1500-2500 euróba kerül (413 000-688 000 forint). És nem megoldott még az akkumulátor-töltő pontok kiépítése.

A kerékpár energiagiénye egyébként nem nagy: egy kis tetőnapelem energiájából 5000 kilométert is megtehet a bicikli.

Kerékpárbarát városok

A környezettudatos nagyvárosokban kerékpármegosztó-rendszereket építettek ki. Egyes országokban a közeledési vállalatok és vasúti társaságok is beszálltak az ilyen kezdeményezésekbe (Deutsche Bahn, a holland NS Railway). Hollandiában például a vonattal közlekedő utasok 30 százaléka kerékpárral jut el a vasútállomásra.

Több biciklikölcsönzési program ismert: Párizsban a Velib, Londonban a OyBike, Barcelonában a Bicing, Hollandiában az OV-Fiets, Németorrszágban a Call a Bike működik, hogy ily módon tehermentesítsék az utakat és minél több embert ösztönözzenek az autóközlekedés alternatíváinak igénybe vételére. A városi közlekedés 25-40 százalékát ugyanis 7,5 kilométernél rövidebb utak teszik ki Európában, vagyis a tipikusan városon belüli, lakás és munkahely közötti vezetés.

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo