A késések többsége rövid idejű és lokális időjárási jelenségekből ered, még ha a televíziók a hosszú fennakadásokat kapják is fel szenzációként. Legtöbbször nagy zivatar, az erős ellenszél és a látótávolság drasztikus csökkenése késlelteti a járatok menetrendszerű üzemeltetését.
A leggyakoribb visszatartó erőnek a szélviharok bizonyulnak. Előfordul, hogy az ország középnyugati államai szinte egy az egyben „járhatatlanok" légi szempontból, amikor nagyobb szélviharok sújtanak le rájuk. Nem mintha e viharok veszélyeztetnék a magasban repülő utasszállítógépeket: inkább arról van szó, ha egy forgalmasabb repülőteret és kifutópályáját találja telibe a vihar és nem ereszti huzamosabb ideig, a késleltetett felszállások gyorsan szétgyűrűznek az egész országra. Az egész légi menetrendje felborul. Milliók ragadnak a tranzitvárókban vagy már beszállás után a pályán veszteglő repülőgépek utasterében. Következésképp egy-egy kisebb vihar is elég ahhoz, hogy jelentősen megzavarja az ország logisztikáját.
Sok kicsi sokra megy
2004 januárja és 2008 decembere között az Egyesült Államokban a járatok 78 százaléka időben indult el célállomása felé, ismertette a National Oceanic and Atmospheric Administration összesítéseinek eredményét Bob Maxson, a szervezet légiközlekedést segítő meteorológiai központjának munkatársa. 2009-ben több mint ötmillió utasszállító emelkedett fel az amerikai légtérben, de több mint két órás késéssel csak 0,08 százalékuk közlekedett. Ez a „csak" 400 000 járatot jelent!
Az amerikai Gazdasági Vegyesbizottság 2008-ban kiadott jelentése úgy találta, a késedelmes járatok 2007-ben 41 milliárd dolláros kárral jártak a gazdaságra nézve, írja a Science News magazin. Ebből 19 milliárd nehezedett a légiiparra és jelenetkezett a vállalatoknál működési költség-növekedésben, 12 milliárd dollár értékben pedig az utasok oldalán keletkezett veszteség.
A meteorológiai konferencián felszólaló Maxson túlzónak találta a 2007-es becslést, de az évtized egészét tekintve úgy véli, a késésekből eredő károk elérik a 135 milliárd dollárt! Összehasonlításképpen, a 2000-2008 között, vagyis 9 esztendő alatt keletkezett viharkárokat 131 milliárd dolláron tartják számon.