Károsabbak a repülőgépek késései, mint a hurrikánok

Meglepő eredményre jutottak az amerikai légközlekedésben, amely megközelítőleg teljes kapacitáson, vagyis teljesítőképessége felső határán működik. Több anyagi kárt okoznak a gazdaság egészének a repülőjáratok fennakadásai és késései, mint a hurrikánok, jelentették be az American Meteorological Society éves közgyűlésén.

A késések többsége rövid idejű és lokális időjárási jelenségekből ered, még ha a televíziók a hosszú fennakadásokat kapják is fel szenzációként. Legtöbbször nagy zivatar, az erős ellenszél és a látótávolság drasztikus csökkenése késlelteti a járatok menetrendszerű üzemeltetését.

A leggyakoribb visszatartó erőnek a szélviharok bizonyulnak. Előfordul, hogy az ország középnyugati államai szinte egy az egyben „járhatatlanok" légi szempontból, amikor nagyobb szélviharok sújtanak le rájuk. Nem mintha e viharok veszélyeztetnék a magasban repülő utasszállítógépeket: inkább arról van szó, ha egy forgalmasabb repülőteret és kifutópályáját találja telibe a vihar és nem ereszti huzamosabb ideig, a késleltetett felszállások gyorsan szétgyűrűznek az egész országra. Az egész légi menetrendje felborul. Milliók ragadnak a tranzitvárókban vagy már beszállás után a pályán veszteglő repülőgépek utasterében. Következésképp egy-egy kisebb vihar is elég ahhoz, hogy jelentősen megzavarja az ország logisztikáját.

Amerikai kárösszegek
Repülőgép-késések kárösszege: 135 milliárd dollár
Természeti károk az USA-ban:
2000-2008 közötti viharkár (9 év): 131 milliárd dollár
2005-ös kárösszeg, Katrina és Rita hurrikánnal együtt: 90 milliárd dollár
Négy floridai hurrikán kárösszege 2004-ben: 20 milliárd dollár

Sok kicsi sokra megy

2004 januárja és 2008 decembere között az Egyesült Államokban a járatok 78 százaléka időben indult el célállomása felé, ismertette a National Oceanic and Atmospheric Administration összesítéseinek eredményét Bob Maxson, a szervezet légiközlekedést segítő meteorológiai központjának munkatársa. 2009-ben több mint ötmillió utasszállító emelkedett fel az amerikai légtérben, de több mint két órás késéssel csak 0,08 százalékuk közlekedett. Ez a „csak" 400 000 járatot jelent!

Az amerikai  Gazdasági Vegyesbizottság 2008-ban kiadott jelentése úgy találta, a késedelmes járatok 2007-ben 41 milliárd dolláros kárral jártak a gazdaságra nézve, írja a Science News magazin. Ebből 19 milliárd nehezedett a légiiparra és jelenetkezett a vállalatoknál működési költség-növekedésben, 12 milliárd dollár értékben pedig az utasok oldalán keletkezett veszteség.

A meteorológiai konferencián felszólaló Maxson túlzónak találta a 2007-es becslést, de az évtized egészét tekintve úgy véli, a késésekből eredő károk elérik a 135 milliárd dollárt! Összehasonlításképpen, a 2000-2008 között, vagyis 9 esztendő alatt keletkezett viharkárokat 131 milliárd dolláron tartják számon.

Véleményvezér

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában 

A kormány által meghirdetett munkaalapú gazdaság önmagában kevés a felzárkózáshoz.
Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo