Károsabbak a repülőgépek késései, mint a hurrikánok

Meglepő eredményre jutottak az amerikai légközlekedésben, amely megközelítőleg teljes kapacitáson, vagyis teljesítőképessége felső határán működik. Több anyagi kárt okoznak a gazdaság egészének a repülőjáratok fennakadásai és késései, mint a hurrikánok, jelentették be az American Meteorological Society éves közgyűlésén.

A késések többsége rövid idejű és lokális időjárási jelenségekből ered, még ha a televíziók a hosszú fennakadásokat kapják is fel szenzációként. Legtöbbször nagy zivatar, az erős ellenszél és a látótávolság drasztikus csökkenése késlelteti a járatok menetrendszerű üzemeltetését.

A leggyakoribb visszatartó erőnek a szélviharok bizonyulnak. Előfordul, hogy az ország középnyugati államai szinte egy az egyben „járhatatlanok" légi szempontból, amikor nagyobb szélviharok sújtanak le rájuk. Nem mintha e viharok veszélyeztetnék a magasban repülő utasszállítógépeket: inkább arról van szó, ha egy forgalmasabb repülőteret és kifutópályáját találja telibe a vihar és nem ereszti huzamosabb ideig, a késleltetett felszállások gyorsan szétgyűrűznek az egész országra. Az egész légi menetrendje felborul. Milliók ragadnak a tranzitvárókban vagy már beszállás után a pályán veszteglő repülőgépek utasterében. Következésképp egy-egy kisebb vihar is elég ahhoz, hogy jelentősen megzavarja az ország logisztikáját.

Amerikai kárösszegek
Repülőgép-késések kárösszege: 135 milliárd dollár
Természeti károk az USA-ban:
2000-2008 közötti viharkár (9 év): 131 milliárd dollár
2005-ös kárösszeg, Katrina és Rita hurrikánnal együtt: 90 milliárd dollár
Négy floridai hurrikán kárösszege 2004-ben: 20 milliárd dollár

Sok kicsi sokra megy

2004 januárja és 2008 decembere között az Egyesült Államokban a járatok 78 százaléka időben indult el célállomása felé, ismertette a National Oceanic and Atmospheric Administration összesítéseinek eredményét Bob Maxson, a szervezet légiközlekedést segítő meteorológiai központjának munkatársa. 2009-ben több mint ötmillió utasszállító emelkedett fel az amerikai légtérben, de több mint két órás késéssel csak 0,08 százalékuk közlekedett. Ez a „csak" 400 000 járatot jelent!

Az amerikai  Gazdasági Vegyesbizottság 2008-ban kiadott jelentése úgy találta, a késedelmes járatok 2007-ben 41 milliárd dolláros kárral jártak a gazdaságra nézve, írja a Science News magazin. Ebből 19 milliárd nehezedett a légiiparra és jelenetkezett a vállalatoknál működési költség-növekedésben, 12 milliárd dollár értékben pedig az utasok oldalán keletkezett veszteség.

A meteorológiai konferencián felszólaló Maxson túlzónak találta a 2007-es becslést, de az évtized egészét tekintve úgy véli, a késésekből eredő károk elérik a 135 milliárd dollárt! Összehasonlításképpen, a 2000-2008 között, vagyis 9 esztendő alatt keletkezett viharkárokat 131 milliárd dolláron tartják számon.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo