Kaliforniai kvóta-piac: egyelőre ingyen osztogatják

Kalifornia lesz az EU után a legnagyobb karbonkvóta-piac. Nem vártak rá, hogy kiderüljön, mi lesz a kiotói egyezmény sorsa, mely meghonosította a kvótakereskedelem intézményét. A kaliforniai törvényhozók a karácsonyi szünet előtt jóváhagyták az emissziókereskedelem beindítását az államon belül, mely önmagában is a G20-ak ligájába tartozó gazdaság. 

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Miután a washingtoni Kongresszus nem vitte keresztül a klímatörvényt, a (2012-től hatályos) zöld törvénycsomaggal rendelkező Kalifornia maradt az egyetlen reménye a zöldeknek, hogy talán itt megkapaszkodhat a kvótapiac intézménye, mely egyrészt regulázza a kibocsátási engedélyek kereskedelmét, de főleg évről-évre limitálja a kibocsátást, vagyis emisszió-mérséklést hajt végre (ezért hívják úgy a rendszert: cap-and-trade).

Hackerek támadtak
Január 19-én szerdán cyberkalózok illetéktelenül behatoltak az európai karbonkereskedelem komputerizált rendszerébe, és kijátszva a tagországok eltérő számítógép-biztonsági előírásai közötti réseket, mintegy 40 millió dollár értékű karbonkvótát mozdítottak el és helyeztek át más számlákra - magyarán loptak.
Az ICE Futures Europe, a Nasdaq OMX Commodities Europe és a londoni LCH Clearnet még aznap felfüggesztette karbonkvóta kereskedelmét, miután az Európai Bizottság nyomban erre utasító határozatot adott ki és legalább egy hétig szünetelteti a kereskedést.
A hatóságok szerint koordinált támadássorozatról van szó, vagyis nem egy esetben történt behatolás. Az EU 2005 óta működő emisszió-kereskedelmének (ETS) történetében hasonló esetre még nem volt példa. A határidős papírok kereskedelme tovább folytatódott – az ETS tavaly 90 milliárd eurós forgalmának nagy részét amúgy is ezek teszik ki.

A klímapolitikában érdekeltek már a Cancún konferencia után aggályukat fejezték ki, mondván könnyen elhalhat a kvótakereskedelem: a klímacsúcs egy évvel elhalasztotta a kiotói jegyzőkönyv jövőjéről szóló döntést.

Az 1997-es kiotói egyezmény 2012-ben lejár, s az idei durbani klímacsúcs résztvevőire hárul a feladat, hogy azt meghosszabbítsák, vagy új egyezményt kovácsoljanak össze, mely már az USA-t, Indiát és Kínát is emisszió-mérséklésre kötelezi.

Rossz hír, hogy Kanada, Ausztrália, Dél-Korea és Japán egyelőre elhalasztották saját karbon-piacuk beindítását és Indiai sem rohan hanyatt-homlok, hogy az emisszió-mérséklésnek erre az útjára lépjen.

Kedvező fordulat

E félelmek fényében örvendetes hír, hogy a 19 milliárdos deficittel küszködő Kalifornia törvényhozása engedélyezte az emisszió-kereskedelmet. A helyi Levegővédelmi Tanács (Air Resources Board) elfogadta a széndioxid és más üvegházgázok kibocsátási engedélyekkel való regulázását, illetve az évről-évre kevesebb kvóta kibocsátásával a fokozatos emisszió-mérséklést.

A kvótakereskedelem ellenzői azzal érveltek, hogy az csökkenti az állam versenyképességét, hiszen aki itt akar emisszióval járó iparágban vállalkozni, annak több pénzt kell költenie cége működtetésére.

Arnold Schwarzenegger a zöld munkahelyek teremtésével kecsegtette választóit. A legújabb tanulmányok kimutatták, hogy a cap-and-trade rendszer rövid távon valóban visszafogja a gazdaságot, de idővel némi pozitív (bár számban kifejezve nem nagy) hatása is mutatkozhat.

A környezetvédők is aggályaiknak adtak hangot, mert a program megengedi a favágást a vállalatoknak (ha másutt megőrzik a fákat és a létesítmény körüli körzetben növelik a fákban tárolt CO2 mennyiségét).

Az emissziókereskedelem alapszabályai:
  • A kvótakereskedelmi (cap-and-trade) rendszerben az országokra és vállalatokra kibocsátási limitet rónak ki.
  • Az emisszió-limitben érintett ágazatok köre nő
  • A piacra dobott kibocsátási kvóták száma évről-évre csökken, ezzel egyre kisebb az engedélyezett összemisszió, megvalósul a kibocsátás-mérséklés
  • Ha a cégek túllépik a kibocsátási limitet, kibocsátási engedélyeket vehetnek azoktól a gazdasági szereplőktől, amelyek nem használták fel azokat (vagyis nem volt akkora az emissziójuk, amekkora megengedett)
  • A kibocsátási limit túllépését úgy lehet még ellensúlyozni, hogy ellentételezésként karbon-semlegesítő projektekbe fektetnek pénzt, és a (lásd a másik keretes anyagban)

Egyelőre ingyen osztogatják

A kvótakereskedelem -bár 2012-től törvényileg kötelező érvényű a nagy kibocsátókra nézve Kaliforniában- a kezdetekben a cégek becsalogatására épít majd. A sérülékeny gazdaság miatt tehát nem aukción osztják szét a kibocsátási engedélyeket. Akárcsak az EU-ban, eleinte itt is ingyen osztják szét az alapkvótákat, s a kibocsátási limit túllépése után kell a piacon pénzért megvenniük az azt lefedő kvótákat.

A globális karbonpiacok tavaly 144 milliárd dollárt értek, 2012-ben 1700 milliárdot fognak, 2016-ban pedig 10 ezermilliárdot, jövendölte a Reuters az érdekeltségi körébe tartozó Point Carbon szakvéleményére hivatkozva. A karbonsemlegesítésre -tehát túllépett kibocsátási limit ellentételezéseként emissziót elszívó vagy megelőző projetektet- szolgáló kvóták árfolyama 8 dollárnál mozog.

A kibocsátott üvegházgázok tonnánkénti ára 2012-re várhatóan 10 dollárra nő, 2016-ra 18 dollárra. Ekkora az USA nyugati partjának kvótakereskedelme lesz a második legnagyobb piac, szorosan az európai karbonpiac mögött. Három kanadai tartomány (Ontario, Quebec és British Columbia) tervezi, hogy jövőre csatlakozik a Kaliforniában beinduló emissziókereskedelmi rendszerhez.

A karbonpiacok hatékonysága csak egy bizonyos szint felett éreztetheti hatását: ha gyenge a piac, és nem képes felnyomni a karbonárakat, akkor nincs elég nyomás a kibocsátókon, vagyis nehezedik elegendő költségvonzat rájuk és nem éri meg nekik, hogy a megújuló energiaforrásokba fektessenek és zöldítést végezzenek alkalmazott technológiáikban, ami ez estben még mindig olcsóbb (lenne), mint a tetemes kibocsátást kiváltó karbonkvóták vásárolgatása milliószámra, dollármilliárdos összegekért.

Az uniós piacon jelenleg 14,5 euró, vagyis 19,2 dollár a kibocsátott széndioxid tonnája, az USA keleti parti emisszió-kereskedelmében viszont csak 2 dollárba kerül. Az Atlanti-óceán túloldalán tehát olcsóbban lehet szennyezni a légkört, így a nehézipar szereplőinek jobban megéri ott füstölni.


Bővülő emisszió-ellentételezési módok

Nem elhanyagolható elem, hogy sokrétűbbé válnak a karbonsemlegesítési modellek: a klímaegyezmény hatására bővül azon zöld üzleti lehetőségek száma, amelyekbe fektetve leírhatók az emissziós limitek túllépései.

Az ENSZ Környezetvédelmi Szervezete (UNEP) már régóta kardoskodott, hogy ne csak a megújuló energiás létesítmények harmadik világban való finanszírozásával lehessen kompenzálni a fejlett országok nagyvállalatainak (pontosabban az EU kvótapiacán résztvevő gazdasági szereplők) szennyezését a karbon-semlegesítési rendszerben, mely a Clean Development Mechanism (CDM) nevet viseli. A jövőben az erdőirtást megfékező kezdeményezésekbe fektetett pénzek is beszámíthatók lesznek a karbon-semlegesítésbe.

Emissziós kvótapiacok a világban
Kiotói jegyzőkönyv
  • Résztevők: 37 fejlett ipari ország (kivéve az USA, mely nem ratifikálta a szerződést)
  • Működése kezdete: 2005.
  • Szabályozott kibocsátás: mind a 6 üvegházgáz-fajtára kiterjed
  • Emisszió-csökkentési cél: 5 % az 1990-es bázisévhez képest
  • Csökkentési időszak: 2008 és 2012 között
Európai Unió Emisszió-kereskedelmi Rendszere (ETS)
  • Résztevők: 27 EU tagállam (és annak közel 11 000 ipari létesítménye)
  • Működése kezdete: 2005.
  • Szabályozott kibocsátás: az EU emissziójának közel fele
  • Emisszió-csökkentési cél: 21 % a 2005-ös bázisévhez képest
  • Csökkentési időszak: 2020-ig
  • Az alapkvótákat javarészt ingyen kapják, de az emissziós határ túllépése esetén pénzért veszik a többi kibocsátási engedélyt
  • Bővülés: 2013-tól kezdve az energiacégek kötelesek fizetni minden egyes kvótáért
Új-Zéland Emisszió-kereskedelmi Rendszere
  • Működése kezdete: 2010. július 1.
  • Szabályozott kibocsátás: ipari és közlekedési emisszió
  • Szabályozott emisszió-megkötés: erdőtelepítés.
  • Bővülés: 2013-tól a szemétiparra, 2015-től a mezőgazdaságra is kiterjed
  • Emisszió-csökkentési cél: 10-20 % az 1990-es bázisévhez képest
  • Csökkentési időszak: 2020-ig
  • A kibocsátási engedélyeket az adott iparág termelési átlagához mérik. A légszennyező cégek 2013-ig két lehetőség közül választhatnak: vagy 18,9 (amerikai) dolláros áron vásárolják meg a tonnánkénti CO2-kibocsátást, vagy minden második szennyező létesítményüket (kvázi: gyárkéményüket) leállítják.
USA – Északkeleti Part Regionális Üvegházgáz Kezdeményezés (RGGI)
  • Működése kezdete: 2009. január
  • Résztvevők: az USA 10 északkeleti tagállama Karbonsemlegesítési lehetőségeket kínál (megújuló energiák, szeméttelepekről és állati ürülékből eredő metán tárolása stb.)
  • Emisszió-csökkentési cél: 10 % a 2009-es bázisévhez képest
  • Csökkentési időszak: 2018-ig
Japán – Tokiói Városi Kereskedelmi Rendszer
  • Működése kezdete: 2010. április
  • Résztvevők: az 1400 legnagyobb légszennyező
  • A város vezetősége állapítja meg a kibocsátási limitet (gyáraknál és irodáknál egyaránt), amit napenergiás, energiatakarékossági, üzemanyaghatékonysági és más fejlesztésekkel lehet teljesíteni.
  • Emisszió-csökkentési cél: 25 % az 1990-es bázisévhez képest
  • Csökkentési időszak: 2020-ig
Kaliforniai Éghajlatvédelmi Törvény
  • Arnold Schwarzenegger zöld törvénycsomagja
  • Elfogadták: 2006.
  • Népszavazáson megvédték: 2010. november
  • Emisszió-kereskedelem indulása: 2012.
  • Résztvevők: a gazdaság egésze
  • Bővülés: 2015-től a közlekedési szektor is
  • Emisszió-csökkentési cél: 1990-es év emissziójához visszatérni
  • Csökkentési időszak: 2020-ig

Nyugati Klíma Kezdeményezés (WCI)

  • Működése kezdete: 2012, mint próbaév
  • Résztvevők: az USA 11 tagállama és 3 kanadai tartomány
  • Emisszió-csökkentési cél: 15 % a 2005-ös bázisévhez képest
  • Csökkentési időszak: 2020-ig
  • Bővülés: 2015-től a közlekedési szektor is

 Forrás: Reuters

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo