Hogyan gyönyörködik Norman Foster?

Ha létezik sztárépítész, ő mindenképpen az. Nem csupán a 20. század legismertebb, futurisztikus épületeinek, sci-fibe illő üvegcsodáinak megálmodója, de a környezettudatos tervezés pionírja is egyben. Újabban a világ első karbonsemleges városa, a sivatag közepén épülő Masdar City kiötlőjeként tartják számon a brit Norman Fostert.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A 75 éves angol báróval, korunk egyik sztárépítészével a San Sebastián-i Filmfesztiválon találkoztunk a róla készült, költői hangulatú és szépségű dokumentumfilm díszvetítése alkalmából. Először is azt kérdeztük tőle, hogyan jutott el oda, hogy környezetkímélő megoldásokkal kísérletezzen. Úgy tűnik, a portréfilm címe is ezt hegyezi ki: „Mennyit nyom az épülete, Foster úr?"

- A kérdést Buckminster Fuller filozófus és reneszánsz ember szegezte nekem. Elültette bennem annak gondolatát, hogy minél kevesebb anyag felhasználásával kivitelezzek épületeket. De hogyan lehetséges ez anélkül, hogy ne dőljön össze a szerkezet? Elkezdtem vizsgálni a természetes képződményeket. A növények szárait és levélszerkezetét. Úgy láttam, a háromszögstruktúrák erős tartást biztosítanak. Ezekkel húsz százalékkal kevesebb anyagot kell felhasználnom a vasszerkezetre, mint a hagyományos épületeknél. A 2003 és 2006 között épült New York-i Hearst torony e módszerrel épült. Irodaházaim nagyobb belső tereibe fákat, növényeket is helyezek. Mára sikerült olyan megoldásokat kitalálnunk, hogy az energiahasználatot is csökkenteni tudjuk. Ilyen a szellőzés: a Swiss Re londoni székháza beereszti a kinti levegőt. A világítás egy részét szintén természetes forrásból fedezzük, nagy ablakfelületekkel, fényes plafonokkal, a falak színének kiválasztásával. A Reichstag 1999-ben épült üvegkupoláját is energiatakarékosnak terveztem.

"...az épület, amit létrehozok, szépséget ad a világnak, és megmozgatja az ember szellemiségét..."
■ A portréfilmből kitűnik, hogy termékeny elme. Fejében állandóan új formák víziói keringenek, és folyton rajzol. Honnan szerzi az inspirációt?

- Minden inspirál. Mindannyiunknak vannak álmai, a legtöbben a televízióból szedik őket. Én néha olyan dolgokat látok meg a világban, amiket mások nem. Gondoljon csak bele, az Eiffel-torony a maga korában, a 19. század végén megváltoztatta azt, ahogyan az emberek látják a világot.

■ Felülről tekintettek le a világra. Szakmailag melyik épülete volt a legnagyobb kihívás?

- A Hongkong and Shanghai Bank épülete - 1979 és 1986 között - Hongkongban. Több okból is. Ez volt az első felhőkarcoló, ami nem másolta le szolgaian az amerikai tornyok sémáját, és ez volt az első igazán magas épületem. Az sem utolsó tényező, hogy a készítése közben anyagi nehézségek merültek fel. De mégiscsak sikerült befejezni.

■ Saját kreativitásán túl mivel tartja vállalkozását a versenymezőny élén?

- Fiatalok foglalkoztatásával. Az alkalmazottak átlagéletkora 32 év. De a gazdasági válság miatt így is le kellett építeni állományunk egy részét. A recesszió előtt 1400 fővel működtünk.

■ A válság jól betett az építőiparnak...

- Nem egyértelműen. Azok a projektek álltak le, amelyek magántőkéből valósultak volna meg. Az állami finanszírozású beruházások általában haladnak tovább. Mint például a moszkvai Puskin Múzeum és környezete újjáépítése, könyvtárral, zenei központtal, miközben az én moszkvai és szentpétervári projektjeim meghiúsultak. Történelmi távlatban tekintve, az 1870-es évek és 1929 gazdasági válságát rendkívül nehezen vészelték át az emberek, akárcsak a 2008-as krízist. De e mélypontok után rendre nagy befektetéseket eszközöltek az infrastruktúrák kiépítésében: az 1870-es években átalakították Párizst, és létrejött a város, ahogy mai formájában ismerjük, 1929 után pedig felépült New Yorkban az Empire State Building - bár ezt még 1928-ban kezdték építeni - és a Chrysler Building, autópályákat, vasúthálózatokat építettek Amerika-szerte. Biztos vagyok benne, hogy ha tíz év múlva visszatekintünk a mára, hasonló eredményeket látunk majd. Most zajlik Kína rohamos átalakulása. Elég csak a nagy sebességű vasutat említeni, amellyel két nap alatt eljuthatunk mondjuk Londonból Pekingbe.

■ Nemcsak mérnöknek, hanem művésznek is tekinti magát, de nem hangoztatja.

- Mert ez az alap. Hogy az épület, amit létrehozok, szépséget ad a világnak, és megmozgatja az ember szellemiségét. Egy hídnak vagy épületnek sok szinten meg kell felelnie, de ha sikerül szimbólummá is válnia, s az emberek nemcsak azért mennek oda a Reichstaghoz, mert az a parlament, vagy a millau-i viadukthoz és a Temzén átívelő Millennium hídhoz, hogy átjussanak az egyik oldalról a másikra, hanem hogy gyönyörködjenek benne, akkor beteljesítettem azt, ami művészként a célom volt. Hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy a gyönyörködés élménye hallatlanul fontos része az életünknek.

■ Mennyire szeret szerepelni? Vagy az a típus, aki elbújik a művei mögé?

- Amikor megkerestek a portréfilm ötletével, vonakodva mondtam igent. Inkább felsoroltam az összes dolgot, ami prioritást élvez nálam. A film csak a lista végén kullogott. De a feleségem nagyon ért ahhoz, hogyan bírjon rá engem bármire. A filmbe persze nem volt beleszólásom. Abba sem, milyen mondanivaló kerekedik ki belőle.

■ A néző számára kiderül, hogy hihetetlenül termékeny pályafutása mellett a magánéletében jó pár súlyos mélypontban volt része.

- Feleségem és üzlettársam 1989-ben elhunyt. Újraházasodtam, ismét elváltam, most a harmadik feleségemmel élek, aki spanyol. Évekkel ezelőtt az orvosok rákot állapítottak meg nálam. Három hónapot adtak nekem. Aztán szívinfarktust kaptam. De mindkettőt túléltem. Mi több, felépülésem után még a maratoni sífutáson is részt vettem néhányszor. Az egyik évben rossz kesztyűt húztam, és fagyás lett az eredménye.

■ Kiegyensúlyozott, boldog ember benyomását kelti, bár erről nem beszél a filmben. Miből töltekezik?

- A filmben ez szavak nélkül jön át. Azokban a pillanatokban, amikor vízre bocsátjuk a motoros játékhajót a kisfiammal, nyilvánvaló a néző számára, hogy csodás családom van és remek barátaim. Nagy örömöt lelek a munkámban, akárcsak egy jó bor, egy kellemes vacsora elfogyasztásában vagy a sok utazásban. Szerencsés embernek mondhatom magam, nagyon jó dolgom van.

Norman Foster
1935. június 1-jén született Reddishben, középosztálybeli családban. Tizenhat évesen abbahagyta tanulmányait, és Manchester városgazdálkodási hivatalában állt munkába. A katonai szolgálat után 1961-ben szerzett egyetemi diplomát. Az amerikai Yale Egyetemen volt ösztöndíjas, amikor megismerkedett leendő üzlettársával, Richard Rogersszel – aki később a párizsi Pompidou Központ tervezője lett –, és 1963-ban Team 4 néven megnyitották tervezőirodájukat Angliában. A négy üzlettárs közül csak az egyik, egy hölgy rendelkezett építészi engedéllyel. 1967-ben feleségével, Wendy Cheesmannel – házasságukból négy fiú született – megalapította a Foster Associatest. Első nagy visszhangot kiváltó megbízásukat 1974-ben kapták: a Willis Faber & Dumas székházában Foster újszerűen egy légterű helységeket hozott létre, üvegfalakkal burkolta az épületet, a tetőn kertet és uszodát létesített. 2007-ben Sir Richard Bransonnal fogott össze a Virgin Galactic űrbéli létesítményeinek megtervezésére. 2010-ben lemondott a lovagi címről, hogy megtarthassa svájci állampolgárságát, és ne kelljen a brit kincstárnak adóznia külföldi jövedelmei után. Lapértesülés szerint vásárlót keres cégére, amelyen 467–780 millió dollár körüli áron kíván túladni. Kitüntetései: lovagi cím (1990), Brit Érdemrend (1997), bárói cím (1999), Stirling-díj (1998, Duxfordi Birodalmi Múzeum, 2004, Swiss Re), Pritzker Építészeti Díj (1999), Asturias herceg díja (2009), Német Érdemrend, Minerva-díj, Aga Khan építészeti díj.

 Megjelent a Piac és Profit magazinban.

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo