Kísérletek már korábban is voltak a napenergia-felhasználás hatékonyságának növelésére és a géptest súlyának csökkentésére. A mostani akció azonban egy fontos mozzanatban eltér a korábbi próbálkozásoktól: a repülőgép este, napfény hiányában is képes a levegőben maradni. Attól azonban még távol vagyunk, hogy a légi személyszállításban a nap domináljon a fosszilis energiahordozók helyett.
Menetidő: 2 óra
A Solar Impulse névre hallgató gép San Franciscóból elindulva (Moffett Field katonai repülőtér) először az arizonai Phoenix (Sky Harbor nemzetközi repülőtér) felé vette az irányt. Ez a szakaszt 18 óra és 18 perc alatt tette meg. Hamarosan Dallas, St. Louis érintésével jut el Washingtonba, vélhetően azért, hogy a politikusok figyelmét is felhívja a megújuló energiák hasznára. A célállomás ellenben New York JFK repülőtere. Az időjárási viszonyoktól függően az út 2 hónapig tart. Miért?
Az erős szél, az eső és a felhős égbolt ellehetetlenítik a gépet az égben – mely nem úgy lett tervezve, hogy elbírja a nedvességet. Meteorológusok állandó rádió-összeköttetésben vannak a pilótákkal és a légi irányítókkal, segítve a gépet, hogy kikerülje a légörvényeket.
fotó: Solar Impulse
A kezdeményezés 2003-ra nyúlik vissza, amikor a svájci liftgyár, a Schindler és a belga vegyipari vállalat, a Solvay 10 évre 112 millió dollárt különített el a napenergiás repülőgép kifejlesztésére 10 éves távon. (Más forrás szerint 140 millió dollárt szedtek össze szponzoroktól.) A repülőgép első nemzetközi útját Spanyolország és Marokkó között tette meg 2012 júniusában, ez azonban kevesebb publicitást kapott.- A gép súlya egy kisebb autóéval egyezik meg és mindössze annyi energiát használ, mint egy városi robogó. Szárnyainak átmérője azonban egy jumbo jetével vetekszik, melyek általában transzkontinentális járatokként repülnek.
- A szárnyakat 120 000 szolárpanel borítja. Energiatárolási kapacitása egy Tesla elektromos autóéval azonos, ami lehetővé teszi, hogy sötétben is repüljön, napnyugta után. A szárny aljára erősített négy akkumulátor a gép súlyának egynegyedét teszik ki.
- A repülőgép végsebessége mindössze 69 km/óra. Repülési magassága is elmarad a hagyományos gépekétől: 8500 méter magasan teszi meg útját.
- Az Eric Raymond által alapított Solar Flight nevű projekt egy héttel a Solar Impulse útja előtt debütált saját napenergiás repülőgépével, mely már 2 főt is képes szállítani (riválisában csak egy pilótának van hely). Ez azonban csak 12 órát tud repülni, míg a Solar Impulse 24 órán át marad a levegőben.
A masina tervezői 2015-re olyan modellel akarnak előrukkolni, mellyel képesek lesznek berepülni a Földet. Ez már 5 napos megállás nélküli repülést jelent.
A hírek szerint a pilóták meditációt és hipnózist is alkalmaztak a repülésre való felkészülés során, mivel a menetrend szerint rendkívül kevés alvási idővel kellett beérniük. “Van egy fenntartható repülőgépünk, most már csak egy fenntartható pilótára van szükség”, jegyezte meg André Borschberg, a gép vezetője.
A projekt feje, Bertrand Piccard pilóta - akinek apja Albert Einstein és Marie Curie barátja volt - azzal magyarázta a repülőjárat küldetését, hogy inspirálni akarták a fiatalokat, merjenek innoválni, felfedezni, kísérletezni. A legnagyobb kockázat az ilyen nagy szárnyú, kis törzsű gépnél az, hogy könnyen felborul.
A haditechnológiai cégek már azon vannak, hogy a pilóta nélküli repülőgépeknél (drónok) alkalmazzák a napenergiát. Hiszen amikor a géptest kifogy az üzemanyagból, minden egyes leállás az újratankolásra potenciális veszélyhelyzetet jelent háborús szituációban, írta a New York Times.