Eddig nem zuhant le a napelemes repülőgép

Kerozin üzemanyag helyett csak a napsugarak hajtják azt a szúnyogra emlékeztető repülőgépet, amely múlt hét pénteken indult San Franciscóból, hogy 2 hónap alatt átrepülje egész Amerikát. Átállhat-e a globális légi közlekedés teljes mértékben a napenergiára?

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Kísérletek már korábban is voltak a napenergia-felhasználás hatékonyságának növelésére és a géptest súlyának csökkentésére. A mostani akció azonban egy fontos mozzanatban eltér a korábbi próbálkozásoktól: a repülőgép este, napfény hiányában is képes a levegőben maradni. Attól azonban még távol vagyunk, hogy a légi személyszállításban a nap domináljon a fosszilis energiahordozók helyett.

Menetidő: 2 óra

A Solar Impulse névre hallgató gép San Franciscóból elindulva (Moffett Field katonai repülőtér) először az arizonai Phoenix (Sky Harbor nemzetközi repülőtér) felé vette az irányt. Ez a szakaszt 18 óra és 18 perc alatt tette meg. Hamarosan Dallas, St. Louis érintésével jut el Washingtonba, vélhetően azért, hogy a politikusok figyelmét is felhívja a megújuló energiák hasznára. A célállomás ellenben New York JFK repülőtere. Az időjárási viszonyoktól függően az út 2 hónapig tart. Miért?

Az erős szél, az eső és a felhős égbolt ellehetetlenítik a gépet az égben – mely nem úgy lett tervezve, hogy elbírja a nedvességet. Meteorológusok állandó rádió-összeköttetésben vannak a pilótákkal és a légi irányítókkal, segítve a gépet, hogy kikerülje a légörvényeket.

fotó: Solar Impulse

A kezdeményezés 2003-ra nyúlik vissza, amikor a svájci liftgyár, a Schindler és a belga vegyipari vállalat, a Solvay 10 évre 112 millió dollárt különített el a napenergiás repülőgép kifejlesztésére 10 éves távon. (Más forrás szerint 140 millió dollárt szedtek össze szponzoroktól.) A repülőgép első nemzetközi útját Spanyolország és Marokkó között tette meg 2012 júniusában, ez azonban kevesebb publicitást kapott.
Solar Impulse
  • A gép súlya egy kisebb autóéval egyezik meg és mindössze annyi energiát használ, mint egy városi robogó. Szárnyainak átmérője azonban egy jumbo jetével vetekszik, melyek általában transzkontinentális járatokként repülnek.
  • A szárnyakat 120 000 szolárpanel borítja. Energiatárolási kapacitása egy Tesla elektromos autóéval azonos, ami lehetővé teszi, hogy sötétben is repüljön, napnyugta után. A szárny aljára erősített négy akkumulátor a gép súlyának egynegyedét teszik ki.
  • A repülőgép végsebessége mindössze 69 km/óra. Repülési magassága is elmarad a hagyományos gépekétől: 8500 méter magasan teszi meg útját.
  • Az Eric Raymond által alapított Solar Flight nevű projekt egy héttel a Solar Impulse útja előtt debütált saját napenergiás repülőgépével, mely már 2 főt is képes szállítani (riválisában csak egy pilótának van hely). Ez azonban csak 12 órát tud repülni, míg a Solar Impulse 24 órán át marad a levegőben.
Forrás: Reuters, New York Times

Öt nap alatt a föld körül

A masina tervezői 2015-re olyan modellel akarnak előrukkolni, mellyel képesek lesznek berepülni a Földet. Ez már 5 napos megállás nélküli repülést jelent.

A hírek szerint a pilóták meditációt és hipnózist is alkalmaztak a repülésre való felkészülés során, mivel a menetrend szerint rendkívül kevés alvási idővel kellett beérniük. “Van egy fenntartható repülőgépünk, most már csak egy fenntartható pilótára van szükség”, jegyezte meg André Borschberg, a gép vezetője.

A projekt feje, Bertrand Piccard pilóta - akinek apja Albert Einstein és Marie Curie barátja volt - azzal magyarázta a repülőjárat küldetését, hogy inspirálni akarták a fiatalokat, merjenek innoválni, felfedezni, kísérletezni. A legnagyobb kockázat az ilyen nagy szárnyú, kis törzsű gépnél az, hogy könnyen felborul.

A haditechnológiai cégek már azon vannak, hogy a pilóta nélküli repülőgépeknél (drónok) alkalmazzák a napenergiát. Hiszen amikor a géptest kifogy az üzemanyagból, minden egyes leállás az újratankolásra potenciális veszélyhelyzetet jelent háborús szituációban, írta a New York Times.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo