A szebb jövőt építők sikeresebbek

Míg az egész világra kiterjedő pénzügyi válság hatására a legtöbb vállalat azonnal a költségek és kiadások drasztikus megnyirbálására törekszik, addig az A.T. Kearney legújabb tanulmánya fényt derít a fenntarthatóságot elősegítő intézkedések rendkívüli jelentőségére és meglepő sikerére a recesszió alatt is. Az A.T. Kearney egy másik friss tanulmánya szerint a mobil távközlési cégek viszont nem fordítanak jelentős energiákat a zöld image építésére, pedig tevékenységük indokolttá tenné azt. A kutatások szerint a fogyasztók nem igénylik ezt a megközelítést.

Az utóbbi évek folyamatosan csökkenő természeti forrásokról, klímaváltozásról, megváltozott fogyasztói igényekről szóló hírei több vállalatot arra késztettek, hogy hatékony válaszokat adjanak a fenntarthatóság kihívásaira. Közülük néhányan vállalati stratégiájukat is a jelenlegi és hosszú távú sikerükhöz szükséges rendszerek fenntarthatóságához igazították. Mások inkább taktikai megközelítést alkalmaztak és a fenntarthatóságot elsősorban a vállalati hírnév erősítésének lehetőségeként kezelték. Ahogy a gazdasági világválság egyre nagyobb méreteket ölt, egyre többen akarnak a fenntarthatóságot fejlesztő intézkedések eltörlésével spórolni.

Ám az A.T. Kearney legújabb kutatása szerint, a jelenlegi gazdasági válság idején a fenntarthatóság mellett elkötelezett vállalatok, láthatóan túlszárnyalják iparági versenytársaikat a pénzpiacokon. A 18 vizsgált iparág közül 16-ban a fenntarthatóságot fontosnak tartó cégek jobban teljesítettek iparági versenytársaiknál, és az értékvesztéstől is védettek voltak és mind 3-, mind 6-hónapos távon jobban teljesítettek iparági versenytársaiknál. Három hónap alatt a 99 vizsgált cégnél a teljesítmény eltérés 10 %-os, 6 hónapot vizsgálva pedig 15%-os volt, ami átlagosan 650 millió dolláros piaci tőkehasznot jelent vállalatonként. Ez arra utal, hogy a befektetők értékelhetik az igazán fenntarthatóság-központú vállalatokat, amelyek a következő tulajdonságokkal rendelkeznek.

„Azon cégek számára, amelyek az árral haladnak ennek a felmérésnek nincs különösebb üzenete. Akik azonban piacot akarnak teremteni, azoknak nagyon is érdemes odafigyelniük", állítja Frank Klausz, az AT Kearney magyarországi igazgatója. Megítélése szerint a tudatos, „zöld fogyasztók" piaca évről-évre nő, így megnyerésük versenyelőnyhöz tudja juttatni a CSR-t stratégiailag alkalmazó, úttörő vállalatokat.

Gyors haszon helyett központban a hosszú távú „egészség"

Néhány vállalatnál a hosszú-távú tervezés 3 éves előrejelzést és célokat jelent, ami nem eléggé körültekintő a külső hatásokkal, vagy az időközben felmerülő lehetőségek kiaknázásával kapcsolatban. Egy hosszú távú terv elkészítéséhez legalább 5 év előretekintésre van szükség, amelyhez az előrejelzéseket olyan emberek készítik, akik értik, hogy a jelen üzleti jelenségek és trendek hogyan befolyásolják a jövő piacát. Az ő meglátásaik segítenek kiválasztani azokat a technológiai befektetéseket, folyamatokat és embereket, amelyek biztosítékai lehetnek a tartós üzleti sikernek. 

Erős Vállalati Kormányzat

A közelmúlt számos botránya kapcsán világossá vált, hogy egy erős vállalati kormányzat megléte elengedhetetlen a cégek számára. A vállalati kormányzás mindazon vállalati irányelveket, folyamatokat és személyeket foglalja magában, amelyek a részvényesek érdekeit szolgálják azzal, hogy a menedzsment tevékenységét felügyelik. Az Igazgatóság akkor a legerősebb, ha tagjai mentesek mindenféle érdek-konfliktustól, elnöke pedig nem tölt be kettős pozíciót a vállalatnál.

Kockázatkezelési gyakorlat

A körültekintő kockázatkezelés feladata a cég számára kockázatos területek azonosítása, stratégiák készítése az ellátási lánc gyenge pontjai miatt kialakuló krízishelyzetek megoldására (például geopolitikai események). A megfelelő „kockázati radarhoz" egy olyan szakértői hálózatra van szükség, amely segíti az előrejelzést és a felkészülést ezekre az eseményekre, foglalkozik a „mi lenne ha" típusú kérdésekkel és ismeri a rendelkezésre álló válságstratégiákat.

A mobil szolgáltatók és a fenntarthatóság

Az A.T. Kearney egy másik friss tanulmánya szerint a mobil távközlési cégek nem fordítanak nagy energiákat a zöld image építésére, pedig tevékenységük, környezeti terhelésük indokolttá tenné azt. A probléma oka, hogy a felmérések szerint a vásárlói szokásokat sem befolyásolja a mobil cégek társadalmi felelősség vállalással kapcsolatos tevékenységei. Ez az eredmény azt sugallhatja, hogy ezeknél a vállalatoknál felesleges környezettudatos beruházásokra költeni. Ám a vizsgálat kimutatta, hogy bár a vásárlási szokásokra nincs különösebb hatással, illetve egy esetleges „zöld kampány" akár hírnévromboló hatású is lehet, a „zöld cégek" mégis jelentős összegeket takarítanak meg, és lényegesen jobb színben tűnnek fel a befektetők előtt.

Hatások a való világban

A legfontosabb útravaló, hogy ha a cégen belül nincs teljes elköteleződés a fenntarthatósági intézkedésekkel kapcsolatban, akkor érdemes az erre áldozott tőkét átcsoportosítani olyan területekre, amelyek jobban segíthetnek a vállalatnak túljutni a válságon. Ahol viszont a fenntarthatóság formálja a vállalatot, érdemes fenntartani, akár tovább is bővíteni az ehhez hasonló beruházásokat, erősítve ezzel a cég jövőbeni pozícionálását. A leginkább környezettudatos vállalatok nagy eséllyel emelkednek majd ki a jelenlegi válságból, erősebben, mint valaha, miközben a befektetők széleskörű elismerését is magukénak tudhatják.

Véleményvezér

Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében

Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében 

Orbán Viktor ukránellenes politikája számára rossz hír érkezett.
Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában 

A kormány által meghirdetett munkaalapú gazdaság önmagában kevés a felzárkózáshoz.
Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo