"Korunk kitermelte a szakértőket. A tréningek a már létező tudások átadására jók, de a tanulás valami más: a még nem ismert, innovatív lehetőségek felé vezetés", mondta Ruzsa Ágota, a SOL Intézet igazgatója, aki a vállalatok, mint tanuló szervezetek fejlesztésén munkálkodik. Hozzátette, a tanulás régi, elavult koncepcióját az jellemezte, hogy a gyerek üres, és meg kell tölteni (következésképp megjavítani), hogy a tanulás csakis a ráció fejlesztése a fejben; és hogy csak az iskolában zajlik, nem az életben.
Pozitív pszichológia
"Az autószerelő nem tudná megszerelni az autót, ha nem tudná, mitől működik a jó gépkocsi. Ugyanez érvényes a pszichológiára. Tudnunk kell, mikor és mitől teljes egy ember, miért és hogyan érzi jól magát, hogy annak elérésében segíthessünk", mondta Dr. Kovács Eszter, a Profil Training Kft. ügyvezető igazgatója. A pozitív érzelmek segítik az idegrendszer működését, fokozzák a figyelmet, a kreativitást, a kitartást, erősítik az immunrendszert, valamint szociális interakcióra, toleranciára és kooperációra serkentenek. A magas energiaszinten működő egyént optimista gondolkodás jellemzi, van jövőképe, egészséges önbizalma, felismeri saját erősségeit.
"Az ökológiai gondolkodás a körfolyamatok megértéséhez segít hozzá", mondta Orosz Katalin transzperszonális pszichológus, aki abban látja a modern ember és civilizációja rákfenéjét, hogy az építő ciklusra koncentrálunk, a lebontó ciklusról pedig nem akarunk tudomást venni, legyen az a szemét feldolgozása, újrahasznosítása, vagy éppen saját testműködésünknél a hajlandóság hiánya, hogy az emésztésre akár rá is gondoljunk."
Az építő szakaszban energikusak és kreatívak vagyunk," míg a lebontó szakasz többnyire tabu. "Elidegenedtünk másoktól és saját testünktől. Testünk ökoszisztéma, 50 milliárd sejtje pontosan tudja, hol mi a helyzet, és azonnal jelez, ha valami baj van, vagy ha feszültség keletkezik bennünk". E rendszer megértése rávezethet a természeti környezetünk, mint élő rendszer megértésére is.
Önismeret
Tömeges jelenség korunkban, hogy "sok ember nem tud magára reflektálni. Pedig az önmagunkat átalakító folyamatok, az egyéniséggé válás úgy lehetséges, hogy az élményt tapasztalattá alakítjuk bensőnkben: ez a reflektálással, a tudatos feldolgozással történik".
F. Nagy Zsuzsa, a Környezeti Tanácsadó Irodák Hálózat elnöke az önkéntes munkára vállalkozó emberek pszichológiáját fejtegette és miskolci tapasztalatairól számolt be. Gyakran előfordul, hogy önértékelésüket vesztett, problémáik miatt begubózott nyugdíjasok újra kivirulnak, amikor önkéntes akciókban vesznek részt. Sokaknál erős szakadék húzódik meg a szívvel-lélekkel végzett önkéntes munka és a robotként, nyűgként megélt hivatali munka között.
"Kutatások kimutatták, hogy a munkabérhez kötött motiválás kevesebb sikerrel járt, mert akkor is csak azt érezzük, hogy megvettek minket. Jobb eredményeket hoz, ha a munkavállalót a szakmai kihívást hajtja. Saját önérdekünk, hogy ne robot legyen a szakmai munkánk, hanem valóban teljes lényünkkel, teljes erőbedobással jelen legyünk a munkahelyünkön", mondta Dr. Kovács Eszter tréner. Szakmáját, a trénerséget több negatív leszólás is illette a másik két előadó részéről, ezért megjegyezte: Magyarországon még meg kell tanulni, hogy egymás kölcsönös tiszteletét érvényesítve kommunikáljanak az emberek, akkor is, ha a szakmai, emberi különbségek nagyok közöttük.
A Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2011 második napjának összefoglalóit, képeit ide kattintva érheti el.