"Tükröt tartani a vállalat elé"

Egyre több cég igyekszik környezeti és társadalmi mutatóinak nyilvánossá tételével bizonyítani, hogy jó polgár. Itthon eddig összesen 56-an.

A holland székhelyű Global Reporting Initiative (GRI) 2000 óta teszi közzé útmutatásait fenntarthatósági jelentések készítéséhez, előrejelzéseik szerint idén 1750 globális vállalat publikál majd ilyet, ami háromszor annyi, mint 2005-ben. Hazánkban eddig 56 cég adott ki környezeti vagy fenntarthatósági beszámolót, ebből 13 a GRI indikátorait vette alapul.

A Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesület (KÖVET) a jelentések terjedése érdekében képzést szervezett vállalati szakemberek számára annak alapjairól. A szervezet tájékoztatása szerint a többi országhoz hasonlóan itthon is megnövekedett érdeklődés a téma iránt: kétszer annyian vettek részt a tréningen és szeretnének jelentést kiadni, mint 2007-ben.

A fenntarthatósági jelentés a vállalati működés kockázatainak és felelősségének feltérképezése és nem PR eszköz - hangsúlyozta Urbán Katalin, a B&P CSR management tanácsadója, a képzés egyik oktatója. "A jelentés egy interaktív kommunikációs lehetőség az érintettekkel, amely tükröt tart a vállalat elé" - mondta a tanácsadó. (Több mint 20 résztvevővel indul a Zöld Iroda Verseny a KÖVET szervezésében, melynek célja, hogy környezet- és emberbarát irodai működés kialakítására ösztönözze a vállalatokat és az önkormányzatokat.)

Nem mindegy ki tanúsítja a jelentést

A jelentésírás alapelvei, elkészítésének megtervezése és egyes fázisainak tisztázása után a résztvevők gyakorlatban is betekintést nyerhettek a GRI keretrendszerébe és az indikátortok használatába.

A tréningen olyan vállalati szakemberek is megosztották tapasztalataikat, akik már adtak ki fenntarthatósági jelentést. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. privatizálásával párhuzamosan a környezetvédelmi szemlélet is bekerült a cég stratégiájába. Az első, 2006-os évről szóló jelentés kiadását megkönnyítette, hogy a vezetőséget sikerült megnyerni és bevonni a folyamatba.

A Magyar Villamos Művek Zrt. 1999 óta évente publikálja környezeti teljesítményét. Civin Vilmos, az MVM Zrt. környezetvédelmi osztályvezetője szerint ma már presztízskérdéssé vált a fenntarthatósági jelentések készítése. "A társadalmi fejlődéshez hozzátartozik, hogy a vállalatok egyre átláthatóbbak legyenek" - tette hozzá. Mindkét cég független civil szervezettel tanúsíttatta jelentését, amely növeli azok megbízhatóságát, hitelességét. (Hogyan lehet környezettudatos egy cég? Mennyire figyelnek erre a hazai vállalatok? Innen megtudhatja!)

Véleményvezér

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében 

A ketchup ártalmatlannak bizonyult.
Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra

Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra 

Páratlan kilátás jár a NER-es birtok mellé.
Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak

Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak 

Bajban a kulturális és innovációs miniszter.
Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen

Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen 

Európa végére süllyedtünk.
Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen

Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen 

Az ügyeskedők nagy korszaka jöhet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo