A B&P Consulting által elindított, az idén negyedik évébe lépő Good CSR program a fenntartható működést kiemelten kezelő, felelős vállalatokat fogja össze. A kezdeményezéshez kapcsolódó kutatásban idén 53 vállalat vett részt egy online kérdőív kitöltésével. A felmérés legfőbb célja az volt, hogy feltérképezze a felelős vállalati működés helyzetét, a társadalmi felelősségvállalás különböző formáinak elterjedtségét a magyarországi vállalatok körében. (Korábbi díjazott vállalatok modelljéről itt olvashat részletesebben.)
A válaszadók négy fő területen értékelték saját vállalatuk teljesítményét: érintetti kapcsolatok, stratégia, kezdeményezések és programok, illetve kommunikáció. A négy dimenzió közül az érintetti kapcsolatok terén érték el a harmadik legjobb eredményt a felmérésben részt vevő vállalatok, ugyanakkor ezt tartották a legkevésbé fontos területnek.
A vállalatok által kitöltött kérdőív az érintetti kapcsolatokra vonatkozóan az öt legtipikusabb érintetti csoporttal (munkavállalók, fogyasztók/ügyfelek, beszállítók, civil szervezetek és helyi közösségek) folytatott kommunikációs eszközökre és folyamatokra kérdezett rá, mindemellett az egyes csoportok döntésekbe való bevonását is vizsgálta. A vállalatok működésük szempontjából a civil szervezeteket jelölték meg legkevésbé fontos, a munkavállalókat pedig a legfontosabb érintetti csoportként.
A felmérésben részt vevő vállalatok a fogyasztók, ügyfelek számára biztosítják a legtöbb lehetőséget- a visszajelzésre. Ennek feltételezhetően az az oka, hogy ez az érintetti csoport van leginkább hatással az üzleti eredményekre. Ezzel ellentétben a helyi közösségek tagjait és a civil szervezeteket ritkábban kérdezik meg véleményükről, illetve kevesebb lehetőséget biztosítanak számukra a véleménynyilvánításra.
Az interaktív kommunikáció terén a munkavállalók állnak a fontossági lista élén, miután elsődlegesen nekik szólnak a vállalati programok, illetve a vállalat környezeti, társadalmi és gazdasági tevékenységének fejlesztésébe is őket vonják be leggyakrabban. Ezeken a területeken a fogyasztók és az ügyfelek a munkavállalók mögé szorultak.
Érdekesség, hogy a beszállítók bevonásával kapcsolatban teszik a legkisebb erőfeszítést a felmérésben résztvevő vállalatok, miközben az elmúlt években világszerte felerősödött az ellátási lánc felelős működésének jelentősége. A globális vállalatoknál már közös CSR programok keretében működnek együtt az ellátási lánc szereplői a közös környezeti, gazdasági és társadalmi eredmények fejlesztése érdekében.
„Az érintettek azonosítása és a feléjük irányuló kommunikáció csupán a kezdet. A felelős működés elveinek megfelelő kommunikációt a nyitottság, az egyenrangúság és a kétirányú információáramlás jellemzi. Az érintettek bevonása mindkét fél számára előnyös helyzetet teremt, amelyben lehetőség nyílik a különböző érdekek megvitatására, figyelembevételére, ráadásul a szinergia is érvényesül. Amennyiben egy vállalat együttműködik érintettjeivel, nem csak saját kockázatait csökkenti, hanem működését is felelősebbé teszi, ráadásul az iránta való bizalom is növekedni fog" - mondta Braun Róbert, a B&P Consulting résztulajdonosa.