Légy magad a változás, amelyre vágysz!

Vannak emberek, akik hivatásukat úgy végzik, hogy azzal pozitív rendszerszintű változást idéznek elő. A társadalmi vállalkozások, melyek miközben üzletelnek, a társadalmi igazságosság szempontjait érvényesítik a gazdaságban, feltehetően egyre fontosabb szerephez jutnak majd a világban. Mögöttük sok esetben egy olyan erős vízióval bíró ember, „változáshozó” áll, aki a külvilág logikájával sokszor ellentétesen, erős hittel képvisel fontos és végül sikert hozó ügyeket.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Az úgynevezett társadalmi vállalkozások a szolidáris gazdaság megteremtésének előmozdítói. Tevékenységüket három pillér – a hármas optimalizálás, vagyis a triple bottom line – határozza meg: a valódi értékteremtéshez a profit önmagában kevés, azt ki kell egészíteni a környezet és a társadalom szempontjaival. A társadalmi vállalkozások nem egyszerűen felelősen működnek. Számukra a profit maximalizálása mellett a társadalmi és környezeti haszon maximalizálása is fontos. Működési szempontból pedig még ennél is fontosabb, hogy a nyereséget nem a részvényeseik között osztják szét, hanem felhasználják a társadalmi céljaik előmozdítása érdekében. Itt olvashat erről bővebben.

Kép:PP/nun

Az Ashoka 1980 óta kutat és választ ki olyan hatalmas belső motivációval bíró társadalmi vállalkozókat, akik egy adott probléma megoldására innovatív, rendszerszintű megoldást hoznak működő társadalmi vállalkozásukkal. A szervezet célja egy olyan világ létrehozása, amelyben mindenkinek lehetősége van pozitív változásokat előidézni a saját környezetében, illetve hatást gyakorolni a társadalom érték- és normarendszerére. A világ legnagyobb társadalmi vállalkozókat tömörítő nemzetközi civil szervezete itthon 1995-ben kezdte meg működését. A jelenleg 33 fős magyar Ashoka Tag közösség társadalmi szerepvállalása kiterjed többek között az oktatás, környezetvédelem, egészségügy és emberi jogok területére, valamint a közösség és gazdaság fejlesztésére is.

A szervezet partnerei segítségével ösztöndíjjal támogatja a kiválasztott társadalmi vállalkozókat, de ennél többet is kapnak: egy közösséget és hátteret, amelynek révén hatékonyabban tudják folytatni azt a munkát, amely miatt kiválasztották őket. Az Ashoka minden esetben embereket és nem projekteket támogat. A rendszer lényege, hogy a kiválasztott három éven át részesül igen komoly ösztöndíjban, hogy munkáját (melyben korábban már bizonyított), gond nélkül tudja tovább végezni, sőt új lendületet nyerjen. Ezeket a társadalmi vállalkozókat megerősítette abban a hitben, hogy világformáló erővel rendelkeznek, és üzeneteiket segít közvetíteni a világ felé.

Marie Ringler a szervezet Közép-Kelet európai vezetője szerint a támogatásra azért van szükség, hogy az emberek, akikben erre megvan a lehetőség, megvalósíthassák álmaikat, ezzel pedig megváltoztassák a világot.

„Egy társadalmi innovátor se halat, se hálót nem ad, hanem átszervezi a halászati ipart”
Az Ashoka-gondolat lényege, hogy tudjuk magunkat és ezáltal a világot megváltoztatni és jobbá tenni - mondja Persányi Miklós, a Budapesti Állatkert igazgatója. A szintén Ashoka tag állatkertész történetét itt olvashatja.
„Nincs annál fontosabb a világon, mint egy új ötlet, amennyiben az egy ízig-vérig vállalkozó szellemű ember kezében van." – mondta a szervezet alapítója, Bill Drayton, aki korábban a McKinsey tanácsadó cég és az amerikai Környezetvédelmi Ügynökség vezetője is volt. A szakember szerint a civil szektornak hasonló struktúrára van szüksége, mint a kockázati tőke piacának, amely képes felismerni és végigkísérni az innovatív társadalmi vállalkozókat tevékenységük fejlődési fázisában. Az Ashoka által választott megközelítés tehát a "filantropikus kockázati tőke", ahol a szervezet a társadalmi vállalkozók személyébe "fektet be", akiket az újító ötletük és vállalkozói kvalitásaik alapján választ ki. Cserébe természetesen elvárja a megfelelő megtérülést, de nem pénzbeli megtérülésről van itt szó, hanem a társadalom javára írható hatásról. Ez a megtérülés önmagát generálja, ahogy a társadalmi vállalkozások egyre nagyobb és nagyobb hatással lesznek a világunkra.

A szervezet folyamatosan keresi az újabb és újabb lehetséges tag jelölteket  (bárki jelölhet új tagot). Magyarországon ma két új tagot mutattak be, akik tevékenysége a nemzetközi hálózat segítségével talán egyszer globálissá is válhat.

Bácskai Márta a Gondolkodj Egészségesen! programmal 2006 óta vezeti be az egészségneveleés holisztikus és gyermekközpontú módszerét az óvodai nevelésbe. Összesen 1350 magyarországi intézmény vesz részt a programban, amely az önkifejezésen és összművészeteken alapul. A cél, hogy egészséges generációk cseperedjenek fel, akik ismerik saját magukat, és tudatosan választják az egészséges utat. Márta esetében  - ahogy az Ashoka tagok többségénél – fontos személyes motiváció áll a tevékenység hátterében. Saját élménye túlsúlyos kisgyerekként annyira meghatározó volt, hogy 13 éves korában (amikor tudatos munkával megszabadult a fölös kilóktól) döntött úgy, hogy életét annak szenteli, hogy másoknak segítsen az egészséges felnőtté válásban.

Jakab Áron egy versenyképesebb és függetlenebb civil szektort szeretne kiépíteni. (Áron és cége történetéről itt olvashat részletesen.)Nehéz gyermekkora, vele született fejlődési rendellenessége és művészeti neveltetése érzékennyé tették és arra ösztönözték, hogy megszerzett formatervező tudását hátrányos helyzetű csoportok társadalmi integrációjára használja fel. A Fruit of Care létrehozóját a különböző területek közötti átmenetek kialakítása foglalkoztatja leginkább – az üzleti és nonprofit szektor vagy a design és a társadalmi felelősségvállalás összekapcsolása. Mint mondta, tervezőként az kezdte foglalkoztatni, hogy hogyan lehet fogyatékos emberek által készített termékeket önmagukban, a hozzájuk kapcsolódó sajnálat nélkül eladhatóvá tenni, így egy egyenrangú kapcsolatot kialakítva a felek között.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo