Az Európai Unióban körülbelül 23 millió kis- és középvállalkozás (kkv) működik, nagyjából 75 millió munkahelyet kínálva, és az összes vállalat 99 százalékát képviselik. Ezért kár lenne lemondani róluk a vállalati felelősségvállalással kapcsolatos területeken. Sőt, a kkv-k egyenesen a felelősségteljes vállalati gazdálkodás továbbfejlesztésének alapját jelentik az Inno Train CSR közösségi program szerint.
A felelősség mint módszer
Alapvetően téves az a - sajnos meglehetősen általános - megközelítés, miszerint a CSR nagy anyagi ráfordítást igényel, és így a nagy, nyereséges cégek kiváltsága. Ennek ellenére igen erősen tartja magát ez a sztereotípia. A „nagy pénz - nagy CSR, kis pénz - kis CSR" megközelítés Takács Júlia, a CSR Hungary Díj alapítója szerint abból fakad, hogy sokan még mindig nem tudják, valójában mit is takar ez a fogalom, és elsősorban az adományozással és a szponzorációval azonosítják. (A fenntartható vállalatirányításról itt olvashat bővebben.)
A kkv-k vezetői számára sok esetben még kevésbé tiszta, hogy a CSR módszer, egyfajta működés, menedzsmentrendszer, amelynek a vállalat minden folyamatában érvényesülnie kellene, így azt nem az adományozásra fordítható összeg határozza meg. Tény ugyanakkor, hogy a hazai CSR a szakemberek szerint sokszor még mindig tényleg inkább csak színes máz. A cégek egy része mennyiségi mutatók alapján ítéli meg az aktivitását, míg másoknál a felelősség iránti igény kimerül az éves CSR-jelentés kiadásában. A nagyobb cégek professzionálisan kommunikálják saját teljesítményüket, míg a legalább annyira felelősen működő kisebbek jó példájáról a közvélemény gyakran egyáltalán nem értesül. Mivel a nagyközönség számára ezek a cégek általában láthatatlanok, a nagyvállalatoktól eltérően a CSR-t feltehetően nem értelmezhetik arculatuk kockázatkezelésének módjaként. Pedig a szakirodalom szerint bizonyos, a felelősség alapját képviselő követelményeknek való megfelelés cégmérettől és helyzettől függetlenül elvárható. Ezek közé tartozik a jó munkahelyi körülmények biztosítása, a jövedelmek igazságos elosztása a közösségen belül és a környezet védelme.
Kicsiben könnyebb
A kkv-knál a vezető jellemzően többféle vezetői, sőt alkalmazotti funkciót is ellát egyszerre. A túlterheltség és a nehéz helyzet miatt gyakran sem idő, sem energia nem jut arra, hogy a szűken vett üzleti érdekeken túl tekintsen a vállalkozó. Így a közvetlen napi feladatokhoz nem kötődő ügyek mintegy elvesznek a kisebb cégek fókuszából.
Ám nagyon sok kis- és középvállalkozás felelősségteljes működést folytat anélkül, hogy tisztában lenne azzal, hogy amit éppen csinál, az maga a CSR. A társadalmi elkötelezettséget gyakran annyira magától értetődőnek tartják, hogy körülírásához egyáltalán nem használnak olyan „modern" fogalmakat, mint például a „vállalati társadalmi felelősségvállalás". Sok esetben könnyebb helyzetben vannak a felelős működés tekintetében a nagyoknál, mivel beágyazottságuknak köszönhetően szinte túlélésük kulcsa lehet az etikus magatartás. A kkv nem közvetítésen, különböző intézményeken keresztül viselkedik felelősen vagy felelőtlenül, hanem része annak a közösségnek, amelynek erőforrásokat biztosít, és ugyanakkor a piacot is jelenti.
Ha egy kis cég a fent felsorolt alapokon túl a nagyokéhoz hasonló programokkal is szeretne előállni, számos olyan lehetősége van, amely gyakorlatilag pénz nélkül is megvalósítható. (A látvány-csapatsportok támogatása példálu adókedvezményt is jelent.) A munkatársakra való nagyobb odafigyelés, a helyi önkormányzatokkal közösen megszervezett projektek, esetleg valamely ügy érdekében végzett önkéntes munka bármely cég büdzséjébe bele kell, hogy férjen. A lényeg a hozzáállás megváltoztatása, amivel a cég elérheti, hogy ne „kizsákmányolóként", a „pénz lenyúlójaként", hanem szolgáltatóként, a közösség hasznos és aktív tagjaként tekintsenek rá a fogyasztók.