Bárki lehet felelős!

Hosszú ideig kizárólag a nagyvállalatok által használt fogalom volt a CSR. A kkv-k azonban egyre inkább kezdik felismerni, hogy a CSR nem csak a multik stratégiájában lehet a siker eleme. Ráadásul sokan közülük felelősen működnek - és korábban is így működtek - anélkül, hogy foglalkoztak volna azzal, hogy a társadalmi felelősségvállalásra üzleti szakkifejezés is létezik.

Az Európai Unióban körülbelül 23 millió kis- és középvállalkozás (kkv) működik, nagyjából 75 millió munkahelyet kínálva, és az összes vállalat 99 százalékát képviselik. Ezért kár lenne lemondani róluk a vállalati felelősségvállalással kapcsolatos területeken. Sőt, a kkv-k egyenesen a felelősségteljes vállalati gazdálkodás továbbfejlesztésének alapját jelentik az Inno Train CSR közösségi program szerint.


Kép: sxc

A felelősség mint módszer

Alapvetően téves az a - sajnos meglehetősen általános - megközelítés, miszerint a CSR nagy anyagi ráfordítást igényel, és így a nagy, nyereséges cégek kiváltsága. Ennek ellenére igen erősen tartja magát ez a sztereotípia. A „nagy pénz - nagy CSR, kis pénz - kis CSR" megközelítés Takács Júlia, a CSR Hungary Díj alapítója szerint abból fakad, hogy sokan még mindig nem tudják, valójában mit is takar ez a fogalom, és elsősorban az adományozással és a szponzorációval azonosítják. (A fenntartható vállalatirányításról itt olvashat bővebben.)

A fogyasztó lesz felelős
Előbb-utóbb Magyarországon is bekövetkezik, hogy a vásárlók a fenntartható és felelős módon működő cégeket részesítik majd előnyben a versenytársakkal szemben. Így a gondolkodásmód megváltoztatása hosszabb távon üzleti előnyt is jelent, s közvetlen üzleti érdek is fűzi majd a cégeket – mérettől függetlenül – a felelős működéshez.

A kkv-k vezetői számára sok esetben még kevésbé tiszta, hogy a CSR módszer, egyfajta működés, menedzsmentrendszer, amelynek a vállalat minden folyamatában érvényesülnie kellene, így azt nem az adományozásra fordítható összeg határozza meg. Tény ugyanakkor, hogy a hazai CSR a szakemberek szerint sokszor még mindig tényleg inkább csak színes máz. A cégek egy része mennyiségi mutatók alapján ítéli meg az aktivitását, míg másoknál a felelősség iránti igény kimerül az éves CSR-jelentés kiadásában. A nagyobb cégek professzionálisan kommunikálják saját teljesítményüket, míg a legalább annyira felelősen működő kisebbek jó példájáról a közvélemény gyakran egyáltalán nem értesül. Mivel a nagyközönség számára ezek a cégek általában láthatatlanok, a nagyvállalatoktól eltérően a CSR-t feltehetően nem értelmezhetik arculatuk kockázatkezelésének módjaként. Pedig a szakirodalom szerint bizonyos, a felelősség alapját képviselő követelményeknek való megfelelés cégmérettől és helyzettől függetlenül elvárható. Ezek közé tartozik a jó munkahelyi körülmények biztosítása, a jövedelmek igazságos elosztása a közösségen belül és a környezet védelme.

Kicsiben könnyebb

A kkv-knál a vezető jellemzően többféle vezetői, sőt alkalmazotti funkciót is ellát egyszerre. A túlterheltség és a nehéz helyzet miatt gyakran sem idő, sem energia nem jut arra, hogy a szűken vett üzleti érdekeken túl tekintsen a vállalkozó. Így a közvetlen napi feladatokhoz nem kötődő ügyek mintegy elvesznek a kisebb cégek fókuszából.

Tudástranszfer
Mivel a CSR gondolatának közvetítői hazánkban egyelőre főként a multinacionális vállalatok képviselői, a velük kapcsolatban álló kis cégek azok, amelyek leginkább ismerik, értik a CSR fogalmát, és igyekeznek azt tudatosan beépíteni a működésükbe.
A pozitív irányú elmozdulást az jelentheti, ha a kisvállalkozás egy nagyobb cég beszállítójává válik, ami többek között tudástranszfert is feltételez, melynek alapját jellemzően a multik által meghatározott környezetvédelmi előírások, etikai normák jelentik.

Ám nagyon sok kis- és középvállalkozás felelősségteljes működést folytat anélkül, hogy tisztában lenne azzal, hogy amit éppen csinál, az maga a CSR. A társadalmi elkötelezettséget gyakran annyira magától értetődőnek tartják, hogy körülírásához egyáltalán nem használnak olyan „modern" fogalmakat, mint például a „vállalati társadalmi felelősségvállalás". Sok esetben könnyebb helyzetben vannak a felelős működés tekintetében a nagyoknál, mivel beágyazottságuknak köszönhetően szinte túlélésük kulcsa lehet az etikus magatartás. A kkv nem közvetítésen, különböző intézményeken keresztül viselkedik felelősen vagy felelőtlenül, hanem része annak a közösségnek, amelynek erőforrásokat biztosít, és ugyanakkor a piacot is jelenti.

Ha egy kis cég a fent felsorolt alapokon túl a nagyokéhoz hasonló programokkal is szeretne előállni, számos olyan lehetősége van, amely gyakorlatilag pénz nélkül is megvalósítható. (A látvány-csapatsportok támogatása példálu adókedvezményt is jelent.) A munkatársakra való nagyobb odafigyelés, a helyi önkormányzatokkal közösen megszervezett projektek, esetleg valamely ügy érdekében végzett önkéntes munka bármely cég büdzséjébe bele kell, hogy férjen. A lényeg a hozzáállás megváltoztatása, amivel a cég elérheti, hogy ne „kizsákmányolóként", a „pénz lenyúlójaként", hanem szolgáltatóként, a közösség hasznos és aktív tagjaként tekintsenek rá a fogyasztók.

Véleményvezér

Zalaegerszegen lenyúlta a civilek pénzét a Fidesz

Zalaegerszegen lenyúlta a civilek pénzét a Fidesz 

A pénzelosztás mintha részrehajló lenne, nem kicsit.
Már Bulgária is faképnél hagyott minket

Már Bulgária is faképnél hagyott minket 

Dobhatják a levát a bolgárok.
Eszkalálódik az ukrajnai háború

Eszkalálódik az ukrajnai háború 

Immár akár Moszkvát is elérheti az ukrán hadsereg rakétákkal.
Jönnek az oroszok, nem állnak meg az ukrán határnál

Jönnek az oroszok, nem állnak meg az ukrán határnál 

Új keményvonalas katonai parancsnok irányítja az orosz szárazföldi erőket.
A Romániában élő magyarok által is támogatott új elnök teljesen szembe megy Orbán Viktorral

A Romániában élő magyarok által is támogatott új elnök teljesen szembe megy Orbán Viktorral 

Lengyel-magyar barátság helyébe, lengyel-román került.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo