Visszafogott változások

A legjelentősebb 2008. évi adóváltozás az új áfatörvény. A személyi jövedelemadónál pedig megszűnt az úgynevezett alap- és kiegészítő adójóváírás, mert helyette egységes adójóváírást vezettek be, vagyis már nem érdemes minimálbéren bejelenteni az alkalmazottat.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A 2007. évi bevallások készítésének időszakában senkit nem szeretnénk összezavarni: amiről a következőkben írunk, az 2008. január 1-jétől érvényes, vagyis az idei gazdálkodás során kell majd számolni vele. Tehát legyen szó akár kedvező, akár hátrányos adóváltozásokról, azok hatálya soha nem visszamenőleges.

Adózóbarátabb?
"Az új áfatörvényről szakmai körökben népszerű dolog rosszat mondani, nekem viszont meggyőződésem, hogy ha a kezdetben szokatlan terminológiáján, szerkezetén és kissé terjengős voltán túltesszük magunkat, rá fogunk jönni, hogy sokkal adózóbarátabb, és sokkal inkább szolgálja a költségvetés érdekeit is, mint a régi törvény - olvasható az Önadózó 2008. januári számában.
A törvény jelentős érdeme, hogy a gazdasági események dokumentálását a kialakult (régi szabályok alapján megtűrt, de jogszabályellenes) gyakorlathoz igazítja. Jelentős egyszerűsítést vezet be a számlakiállítás szabályaiban, illetve a számla kötelező tartalmi elemeinek meghatározásában rugalmas életszerű szabályokat vezet be, gondolok elsősorban a teljesítési időpont meghatározására."
A számviteli törvényt érintő módosítások 2008. január 1-jén azzal léptek hatályba, hogy első alkalommal a 2008. évben induló üzleti évről készített beszámolóra kell alkalmazni. A törvény egyes módosított rendelkezései azonban a 2007. évi üzleti évről készített beszámolóra is alkalmazhatók.
Az adószint - független elemzők szerint - 2008-ban várhatóan emelkedik majd, annak ellenére, hogy az Európai Uniónak benyújtott konvergenciaprogramban a magyar kormány a GDP-hez mérten 0,3 százalékpontos csökkentést ígért. A tervezett változások köre és mértéke viszonylag szűk, ami egyfelől kedvező, hiszen nincs olyan vállalkozás, amelyik ne tartaná többre a kiszámíthatóságot az átmeneti kedvezményeknél. Másfelől azonban a magyar adórendszerhez alapjaiban egyetlen kormány sem nyúlt hozzá a rendszerváltozás, vagyis immár 18 év óta, így éppen itt lenne az ideje (hogy aztán a későbbiekben valóban kiszámíthatóbb legyen).

Ám most nincs erről szó: a parlament által tavaly év végén jóváhagyott tervezet nem átfogó adóreform. Deklarált célja a gazdaság versenyképességének növelése érdekében a rendszer egyszerűsítése, valamint a feketegazdaság kifehérítése és egyes meglévő kedvezmények megszüntetése. Az ellenzék ugyanakkor éppen a versenyképesség növelését szolgáló javaslatokat hiányolja a módosításokból, amit szerintük csak az adók csökkentésével lehetne javítani.

Új áfatörvény

A legjelentősebb változás az általános forgalmi adóról (áfa) szóló új törvény. A törvényhozók azért nem tartották elegendőnek a régi módosítását, és írtak inkább egy újat, mert a korábbit annyiszor módosították már, hogy nehezen áttekinthetővé vált. Az új törvényben azonban az adókulcsok szerkezete nem lett más. Az adózási szabályok igazodnak a tavaly január elsején hatályba lépett új európai uniós áfairányelvhez, így például bővült a korábban csak a színesfém-kereskedelemben alkalmazott, fordított áfafizetés hatálya, amely idén már kiterjed az építési szolgáltatásra és a számítástechnikai eszközök kereskedelmére, valamint a csőd- és felszámolási eljárás alatt álló cégekre is. Továbbá 4 millió forintról 5 millióra emelkedett a választható alanyi adómentesség határa.

Társadalombiztosítás
A társadalombiztosítási jogszabályokat érintő jelentős módosítást már tavaly november 16-án kihirdették, az egyes adótörvények módosításáról rendelkező 2007. évi CXXVI. törvényben. Ez az egészségügyi szolgáltatási járulék fizetők körét, valamint a fizetési kötelezettség alapját és mértékét is érinti. A járulékbevallást benyújtó adózói kör adminisztrációs terheinek mérséklését eredményezheti a járulék-túlfizetések visszafizetésének bevallásban történő kezelésével kapcsolatos szabály módosulása.
Az egyik legtöbbeket érintő változás az építési telkeket érinti. Az eddigi szabályok szerint csak akkor kellett a telek után áfát fizetni, ha az építési telket adóalany értékesítette, adóalanynak pedig csak akkor minősül egy szervezet vagy magánszemély, ha üzletszerűen végzi ezt a tevékenységet, vagyis ha magánszemély adta el a saját telkét, akkor nem kellett áfát fizetnie. Az új törvényben ez a rész az előkészítés alatt többször és egymásnak ellentmondóan változott. Amit végül is elfogadtak: magánszemélynek akkor kell áfát fizetnie, ha két év alatt legalább négy telket vagy más ingatlant értékesít.

Sajnos az új törvény arra a nagyon sok vállalkozást érintő problémára nem hozott megoldást, amit a behajthatatlan számlák már befizetett áfája jelent. Ki ne bosszankodott volna már azért, mert az áfabefizetési kötelezettség nem a pénzforgalomhoz, hanem a számla kiállításhoz kötődik! A Pénzügyminisztérium álláspontja azonban az, hogy ezen változtatni ellentétes lenne az uniós irányelvvel.

Nagyon sok változás kapcsolódik még az ingatlanokhoz - erről lásd külön cikkünket -, itt és most csak annyit: az értékalapú ingatlanadót csak 2009-ben vezetik be. Amit egyébként a szakemberek előre megjósoltak, mondván, az ingatlan-nyilvántartásokat és a települési önkormányzatokat erre nem lehetett volna 2008-ra felkészíteni.

Megmaradtak a kisadók

Erdőfenntartási, vadvédelmi, halászatfejlesztési és tenyésztési, földvédelmi és kulturális járulék, munkaadói járulék, rehabilitációs, illetve szakképzési és innovációs járulék. Sok kis adó. Egy fejlődő kis- és középvállalkozásnak azt sem egyszerű követnie, hogy neki melyiket kell(ene) és mikor fizetnie. A Pénzügyminisztérium szakemberei ezért gondolták úgy, hogy ezek megszüntetése egyszerűbbé teszi majd az életünket. Csakhogy a költségvetés a bevételekről nem tud lemondani, ezért csak a halászati szűnik meg valóban. A többi járulék helyébe egy új kisadó lépett volna, az érdekképviseletekkel folytatott egyeztetések után azonban a parlament nem szavazta meg a kormány tervezetét, mert nem tűnt elég meggyőzőnek, hogy az valóban a vállalkozásokon könnyítő elképzelés.

Különösen örülnek az összevonás elmaradásának az innovatív vállalkozások, akik számára így továbbra is levonható a fizetendő járulékból a saját tevékenységi körben végzett kutatás-fejlesztési tevékenység közvetlen költsége és a meghatározott szervezetektől megrendelt k+f tevékenység költsége. Ez utóbbi az innovációt szolgáltató kisvállalkozások számára már eddig is komoly megrendelést jelentett.

További kedvező hír a kisvállalkozásoknak, hogy bár a kormány tanácsadó szervezetei a megszüntetését javasolták, 2008-ban is megmaradt az egyszerűsített vállalkozási adó, az eva, és az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás, az ekho is.

Az egyszerűsített vállalkozói adót illetően a változások célja a jogalkalmazás segítése. Így például kedvezően változtak az elhunyt egyéni vállalkozó örököseinek lehetőségei, és pontosították az eva-alanyiság megszüntetése utáni bevétel fogalmát.

Kisebb kedvező változások

Valóban egyszerűbbé teszi a vállalkozások életét, hogy bővült az elektronikus adóügyintézés köre. Nem kell már az APEH-irodákban órákig sorban állni a változások bejelentéséért vagy adóigazolásért. És míg az egyéni vállalkozók korábban 60 ezer forint internethasználati díjat számolhattak csak el költségként, 2008-ban, amennyiben a telephelyük a lakásuk, a teljes díj felét, ha pedig külön irodájuk van, a teljes összegét.

Az államháztartás egyensúlyát javító különadóról és járadékról szóló törvényt érintő módosítások elsősorban a jogalkalmazást kívánják segíteni, s céljuk volt még a versenyképesség javítása is. Könnyebbség, hogy a különadónál a feltöltési kötelezettség csak a megelőző évben legalább 50 millió forintos árbevételt elérőkre vonatkozik.

A társasági adóban az adómentes fejlesztési tartalék feltételei között az adózás előtti nyereség 25 százalékos határa 50 százalékra emelkedett. Egyszerűbb lett a pénznemváltás miatti növelő-csökkentő tételek elszámolása. Módosult a kapcsolt vállalkozások között alkalmazott árak mint adóalap-módosító tétel a különadóban is, és a külföldi jövedelem és a külföldön megfizetett adó beszámíthatóságára vonatkozó törvényrész.

Az üzleti élet biztonságát, az adózási fegyelmet javítja, hogy az adóhatóság 2008-ban közzéteszi azoknak a névsorát is a nagy adótartozást felhalmozók mellett, akik ellen végrehajtási eljárást indított.

Személyi jövedelemadó

A személyi jövedelemadó-tábla valorizálása ez évben elmaradt. Az szja-törvény azonban pontosított néhány fogalmat, és újraszabályozza az adójóváírás intézményét. A módosítások érintik a külön adózó jövedelmeket is.

A legjelentősebb változás, hogy megszűnt az úgynevezett alap- és kiegészítő adójóváírás, és helyette egységes, 18 százalékos mértékű adójóváírást vezettek be, aminek a havi felső értéke 11 340 forintra emelkedett. Így éves szinten a korábbi 2,1 millió forintról 2,762 millióra nő az adójóváírás felső határa. Ez országosan összesen mintegy 30 milliárd forintot hagy az évente 1-2,7 millió forint között keresők zsebében. Erre a változásra azért volt szükség, mert a minimálbéren bejelentettek jó része a valóságban többet keres, de az adómentesség miatt papíron nem emelték meg a keresetüket. A cél az adójóváírás megszüntetése, több lépésben. Egyelőre tehát több embernek adnak kedvezményt, hogy érdemes legyen a fizetéseket hivatalosan is emelni.

A befektetési jegyek esetében - amelyek után évek óta 20 százalék adót kell fizetni - az egyiken elért nyereséggel szembe lehet állítani a másikon elszenvedett veszteséget. A fogadásokból származó nyereség után a jövőben nem kell adózni.

Aki a hivatalos forrásokban szeretne utánanézni az őt foglalkoztató konkrét adóváltozásnak, az a Magyar Közlöny 155. számában teheti meg.

Helyi adók
Kötelezően megszűntek 2008. január elsejétől a 2003-ban még megmaradt helyi adókedvezmények. A változásokat az Európai Unióhoz való csatlakozás miatt kellett végrehajtani, mégpedig a pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló 2001. évi L. törvény (Ptt.) értelmében. A települési önkormányzatok legkésőbb 2007. december 31-éig kötelesek voltak hatályon kívül helyezni a határozott idejű helyi adókedvezményeket, adómentességet nyújtó rendelkezéseket. A módosítások elsősorban a vállalkozóknak lehetnek fontosak.
Közülük is elsősorban az, hogy 2008-tól megszűnik a jellemzően mikrovállalkozásoknak több településen biztosított helyi iparűzésiadó-mentesség, illetve az új felső határa 2,5 millió forint éves (!) árbevétel lehet. Igaz, országosan az elmúlt öt évben folyamatosan csökkent ennek a kedvezménynek a mértéke, 2007-ben összességében több önkormányzat szerint már alig mutatható ki. Vannak azonban kivételek, így Budaörs, ahol az elmúlt években évi 30 millió forint nettó árbevételig nem kellett iparűzési adót fizetni.

Bár nem helyi adó, de mivel helyben kezelik, itt érdemes megemlíteni, hogy szigorodott a talajterhelésidíj-fizetési kötelezettség is. Legyen szó magánszemélyről vagy vállalkozásról, annak a szennyvízkibocsátónak, aki - függetlenül az okoktól - nem köt rá a kiépített csatornahálózatra, az elhasznált víz mennyiségének függvényében talajterhelési díjat kell fizetnie.

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo